Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
davidrinnan

Innan jag beställer reservdelar vilket tror ni är problemet

Rekommendera Poster

En tohatsu 9.8 4-takt modellår 2009 

startar direkt, perfekt tomgång, försöker man varva upp dör den direkt, om man inte blixtsnabbt släpper ner gasen till typ tomgång. 

den klarar av att gå på choke men där kan den inte heller varva upp med belastning. 

Så vitt jag förstår har den en förgasare. 

Den var inte ordentligt konserverad för vintern. Hade vanlig sommar-bensin i sig, dvs lite mer etanol än på vintern. 

Jag misstänker att det är förgasaren som är smutsig, typ att nålen inte kan röra sig ordentligt. 

Då tänker jag att tar man isär förgasaren måste man ha diverse nya packningar sedan. Den har aldrig tidigare monterats bort. Ni som har erfarenhet kan man klara sig utan att byta packningar eller är det kört? 

Två anledningar till att jag frågar. Det skulle ju även kunna vara membranet eller en packning i bränslepumpen som strejkar och då vill jag ju inte köpa grejer i onödan samt att jag har väldigt svårt att hitta vart jag kan köpa packningar till fögasare till tohatsu? 

mvh

david 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Så här går mina funderingar kring dina olika frågor...

Startar direkt, perfekt tomgång, försöker man varva upp dör den direkt, om man inte blixtsnabbt släpper ner gasen till typ tomgång. Den klarar av att gå på choke men där kan den inte heller varva upp med belastning.
Okej, motorn orkar varva upp men bara utan belastning.

Så vitt jag förstår har den en förgasare.
Japp, Tohatsu 9.8 har endast en förgasare enligt reservdelslistan hos boats.net.

Den var inte ordentligt konserverad för vintern. Hade vanlig sommar-bensin i sig, dvs lite mer etanol än på vintern.
Du har rimligen redan dränerat förgasaren och fyllt på fräsch bensin?

Jag misstänker att det är förgasaren som är smutsig, typ att nålen inte kan röra sig ordentligt.
Någon trottel med nål (á la mopeder) verkar inte vara aktuellt enligt skissen? Det tycks vara en typisk spjällförgasare.

Då tänker jag att tar man isär förgasaren måste man ha diverse nya packningar sedan. Den har aldrig tidigare monterats bort. Ni som har erfarenhet kan man klara sig utan att byta packningar eller är det kört?
Nja, en packningssats är aldrig fel. Enligt boats.net har det "kitet" reservdelsnummer 3V1871220.
Bildgooglade för övrigt just det det kitet för att begripa vilka packningar det innehåller. (Obs att det inte längre går att köpa direkt från denna eller andra USA-baserade sajter, men det finns väl gott om svenska återförsäljare som kan fixa hem en sådan packningssats?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen efter inlägget gick vi på motorn igen. Testa att trycka lite hårdare på blåsan för att se om det är tjuvluft någonstans. Det läckte med fästet till motorn. Packningen paj på kopplingen. Köpa ny slang. 

Samma problem. 

Öppnade huven kom åt kablarna till tändstiften. Helt plötsligt gick den ganska bra. 

Köpa nya tändstift. 

Samma problem. 

Bort med förgasaren. Göra rent, blåsa ur.. sätta tillbaka 

Inget problem längre. 

Så det är ju lätt att bli lurad.. 

Bytte för övrigt inte heller packning. Testat så många olika saker så vi ville se om rengöring av förgasare fungerade och hade ingen packning hemma. Packningen såg ny ut, liksom hela motorn som är uttagen 2010. Det verkar fungera fint, inget läck eller tjuvluft någonstans. 

Så har man problem med att en tohatsu kan gå på tomgång men inte kan gasa så gör rent förgasaren. Innan dess kan man kanske testa att hålla tanken ovanför motorn samt kolla att handpumpen till utombordaren är fylld. 

Givet att tohatsu har 1 förgasare på 2 cylindrar får förgasarproblem konsekvens på båda cylindrarna 

mvh

david 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...