MBrulle 0 Postad 25 Juni , 2018 Hej! Jag har en Nimo 19HT med en 75HK Yamaha från 80-talet. Nu har jag helt plötsligt fått problem med styrningen. Den styr endast babord. När jag sjösatte för två veckor sedan hade jag inte det problemet. Sedan när jag var ute för en vecka sedan så insåg jag att jag fick ta ut svängen ganska mycket. Att den inte svängde fullt utslag åt ena hållet. Men åt det andra var det inga problem alls. Sedan var jag ute igår för att kolla till båten. Då gick det inte att styra alls babord. Babord går utmärkt. Fullt utslag. Men det är stumt styrbord. Monterade bort kåpan till drivhjulet under ratten. Ser inga konstigheter där. Den går så fint åt ena hållet, wiren löper på hur fint som helst. Sedan när motorn står rakt och man styr styrbord så blir det tvär stumt när man vrider ratten. Det känns spontant som att problemet är bak vid motorn eller vad tror ni? Eftersom den går så fint och endera hållet. Jag har sökt runt lite och försökt hittat liknande trådar eller info. Men inte hittat något matnyttigt. Det mesta har slutat i att byta allt. Och det är kanske där det slutar för min del också men det vore kul att felsöka lite till och eventuellt hitta vad det egentliga felet beror på. Nästa steg är väl att ta upp båten och felsöka vidare på land. Men har ni något tips eller hört någon som stött på liknande problem så vore jag tacksam om ni vill dela med er av dessa! Tack på förhand! //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 25 Juni , 2018 Sära på motor och styrvajer vid motorn och kolla om problemet ligger i vajern/ratten eller motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MBrulle 0 Postad 26 Juni , 2018 10 timmar sedan skrev Rascal: Sära på motor och styrvajer vid motorn och kolla om problemet ligger i vajern/ratten eller motorn Ska se till att göra det som nästa steg. Återkommer med bilder. Dessvärre dröjer det någon vecka på grund av jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser