Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Rekommendera Poster

Hej.

har en nyinköpt Rys23dc

tycker den är lite seg upp i plan och lite ostabil i krypfart .

 

det sitter trimplan på nu. Men misstänker att dom är för små.

någon som hittat rätt storlek på sin?

Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I krypfart: Blir det någon skillnad om du fäller ner trimplanen jämfört med dem uppfällda vad det gäller ostabiliteten? Hade samma problem med 2 st Sea Ray. Väldigt vingliga i krypfart. Med stora trimplan blev det en stabil gång i långsam fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det, undrar bara vilken storlek som krävs .. den blir lite stabiliare när jag trimmar ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Filpper som är ca 6,5 meter har trimplan som (taget ur minnet) är ca 30x30 cm. Att en båt med drev slingrar sig i krypfart är inget konstigt. Det gör många. Seg upp i plan beror ofta på valet av propeller.

 

Jag tycker du ska börja med att utvärdera vilken propeller du har. Det finns mycket att läsa här om det. Själv bytte jag från 3-bladig rostfri till 4-bladig dito i fjol. Snabbare upp i plan, stabilare i krypfart och marginellt lägre toppfart blev utfallet.

 

Jag kan förresten rekommendera Mente Marins styrenhet till trimplanen. Mycket smidigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instämmer med Iawea.

 

Bytte för några år sedan på Askeladden 645 till fyrbladig rostfri, dessutom med en 

tum mindre stigning än båt/motor i originalutförande. 40 knop är ändå ointressant för mig.  Resultatet blev över förväntan.

 

Snabbare upp i plan,och acceleration

Den förut så besvärande planingströskeln praktiskt taget eliminerad och inget mera näsan i vädret

Mindre behov av trimplanen

Gick nu att köra halvplanande och obesvärat i alla farter mellan 10 och 20 knop

Tvära girar i 25+ knop nu utan att tappa greppet och farten

 

Allt det där som marknadsföringen sa, och denna gången var det helt sant.

 

Möjligen gjorde det något på slingrigheten okså. Som jag tror nämnts är det dock båda planen max ned i låg fart som gäller för att minska slingrandet.

 

Diskuterade med utgångspunkt från båt, motor och önskad förändring, med Ron på PowerTech, ptprop.com och han rekommenderade modell och stigning som visade sig perfekt. Finns förstås specialisthjälp att få på även närmare håll.

 

Hoppas ovan kan vara till någon ledning.

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pannkaka: Allt du beskriver låter bra men hur är det med bränsleförbrukningen? En fyrbladig har (högst troligt) en större bladyta än en trebladig och ger därmed bättre grepp samt högre friktion i vattnet.
Varvtal / knop jämfört med trebladig?

 

Jag fick möjligheten att testa en trebladig propeller med lite större bladyta än Yamaha original. Med originalpropellern gör båten 28 knop vid 3500 rpm och drar 1.25 L/M. Med testpropellern går båten visserligen enklare upp i plan men gör bara 24 knop vid 3500 rpm. Måste upp i 3700 rpm för att nå samma hastighet och då drar motorn 1.5 L/M.
 

Att välja rätt propeller innebär många parametrar att ta hänsyn till men bortser man från ökad bränsleförbrukning är oftast mer bladyta en fördel.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt! Friktionen ökar med bladytan och en fyrbladig har vanligen en större yta än en trebladig. Det är nog därför man använder tvåbladig för racing med relativt lätta båtar (i förhållande till motorstyrkan).

 

Men större tre ”öron” kanske inte är det rätta här? Tror det är för ett annat scenario. Typ tung och lite långsammare båt, kanske. 

 

Åtminstone inte analogt med fyra blad med samma yta.Sen finns det olika form på bladen också.

 

Nu är det ett tag sen jag studerade det här, men jag misstänker att du vill ha är vad som kallas bättre ”hole shot”; dvs att komma upp i planing snabbare. Det finns en del intressant att läsa om detta och olika bladform och mycket annat i PowerTechs katalog, Finns förstås andra faktakällor också.

 

Beträffande bränsleförbrukning så tror jag att i planing och under konstant hastighet så är sannolikt mindre bladyta mer ekonomiskt, precis som du tänker.

 

Men min spekulation är att det brötande som motorn gör när man plågsamt långsamt tar sig upp till planande eller tvingas köra halvplanande (pga trafik) ger en högre bränslekonsumtion per sommar.

 

(Nya båten har en förbrukningsmätare som stöder teorin om detta i  sig).

 

Men en ny propeller kostar en del så det är för all del inte alls säkert du spar pengar på att byta i det korta perspektivet.

 

Däremot kanske du kommer att gilla din båt mycket mer medan du äger den.

 

Men jag är ingen expert, har bara egenstudier och egna erfarenheter att falla tillbaka på.

 

Hälsningar från Bovall:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en rätt tung 23 dc ( ankarspel, batterier, packning...) 4 bladig 3200 varv ger 25 knop. Grym skillnad mot gamla 3 bladiga. Har inte mätt förbrukning ännu, det blir efter nästa tankning men genom att titta på mätaren och vet hur långt jag kört så tror jag det är markant skillnad.

 

4 bladig slår allt, även toppfart då den gamla bara slirade i vattnet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-02 vid 22:41 skrev gusvo085:

Kör en rätt tung 23 dc ( ankarspel, batterier, packning...) 4 bladig 3200 varv ger 25 knop. Grym skillnad mot gamla 3 bladiga. Har inte mätt förbrukning ännu, det blir efter nästa tankning men genom att titta på mätaren och vet hur långt jag kört så tror jag det är markant skillnad.

 

4 bladig slår allt, även toppfart då den gamla bara slirade i vattnet....

 

Vilken stigning och diameter har du på den nya propellern? Och tog du reda på förbrukningen. 

 

Nyfiken! Då jag med har en Ryds 23 DC, som också är fullpackad för det mesta. 

Vilket varvtal försöker ni andra som har en likadan båt hålla i marschfart?

 

mvh

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 tum stigning, diameter är väl 14,25 Ttror jag ( typ standard) det är en turbo 2+2. Nu har jag tankat och räknat, 1.55 l/nm drar den. Jag loggar alla resor hur långt det är och sedan kollar jag hur mycket jag tankat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...