Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
FinnishFlash

Rusande Volvo Penta MD17C

Rekommendera Poster

Hej!
Har en västkustsnipa med en Volvo Penta MD17C som alltid gått klockrent, den har varit lite tjurig i år och gärna dött på låga varv när man ska försöka lägga till osv.
Min tanke var att lufta bränslet, sagt och gjort så kändes det som den gick bättre.
Dagen efter så började motorn rusa på fullt varv, fick panik och inget hände när man drog i fuelcuten!
Bad till gud och lite allt möjligt, till slut blev motorn överhettad och gick ner i varv, först då gick det att fimpa bränslet och stänga av.
Att täppa till luftintagen var inget som slog mig i den panik som uppstod, hade då legat en stund med full gas in i bryggan, för ljudet som uppstod på tomgång var bland det värsta vrål jag hört.

Hur som haver har jag satt en extra kulventil på bränsleslangen och jag kan få av motorn när den rusar. Har bytt oljan, oljefilter(ingen diesel i oljan) även bytt bränslefilter med vattenavskiljare.

En teori jag läst mig fram till är att kolla dragfjädern i regulatorn så den ej är av eller hoppat fel.(nr18)
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-23-15116.aspx

Har ni någre ideer eller tips??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överfyllt motorolja..?

Dvs för hög oljenivå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Överfyllt motorolja..?

Dvs för hög oljenivå. 

Hej!
Oljenivån i motorn ligger precis i mitten på stickan, i backslaget är det lite för mycket, men det kan väl inte påverka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit bort luckan till varvtalsregulatorn, fjädern är hel, beställde en ersättare ifall att, men den är lite kortare.
Är det någon som vet exakt vad som skall röra sig där inne när man drar i gasreglaget? nu är det bara länkarmen där tappen till fuelcutten sitter som rör sig. Har provat att dra lite i reglerstången till bränslepumpen ifall det är den som kärvat fast och skulle nu vilja testa motorn igen men
fjädern åkte loss och ligger där inne någonstans, hittar den ej med magnet, tror jag sänker båtfan.
Det är ju liksom en halvmeter under durk, man kommer inte åt eller kan göra någonting utan snakeayekamera.

motor.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att se på bilden men undrar om själva regulatorn är symmetrisk. Regulatorn är den mörka  delen man ser ovanför skruvhålet i bildens underkant. Den vidgar sig beroende på varvtalet och dras ihop av fjäderkraft. Kanske har något hänt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-06-25 vid 16:24 skrev FinnishFlash:

Hej!
Har en västkustsnipa med en Volvo Penta MD17C som alltid gått klockrent, den har varit lite tjurig i år och gärna dött på låga varv när man ska försöka lägga till osv.
Min tanke var att lufta bränslet, sagt och gjort så kändes det som den gick bättre.
Dagen efter så började motorn rusa på fullt varv, fick panik och inget hände när man drog i fuelcuten!
Bad till gud och lite allt möjligt, till slut blev motorn överhettad och gick ner i varv, först då gick det att fimpa bränslet och stänga av.
Att täppa till luftintagen var inget som slog mig i den panik som uppstod, hade då legat en stund med full gas in i bryggan, för ljudet som uppstod på tomgång var bland det värsta vrål jag hört.

Hur som haver har jag satt en extra kulventil på bränsleslangen och jag kan få av motorn när den rusar. Har bytt oljan, oljefilter(ingen diesel i oljan) även bytt bränslefilter med vattenavskiljare.

En teori jag läst mig fram till är att kolla dragfjädern i regulatorn så den ej är av eller hoppat fel.(nr18)
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-23-15116.aspx

Har ni någre ideer eller tips??

Hej har haft samma problem.

Orsaken är att det är beläggningar av gamla slit på reglerstången till bränslepumpen samt centrifugal regulator. Jag öppnade och rengjorde och smorde upp alltssmmams med 556 monterade tillbaks allt startade upp maskin och och justerade varvtalet varmkörde och bytte olja och filter. Maskin går som en klocka igen.

Mitt yrke är sjömaskinist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-29 vid 21:49 skrev GostaN:

Hej har haft samma problem.

Orsaken är att det är beläggningar av gamla slit på reglerstången till bränslepumpen samt centrifugal regulator. Jag öppnade och rengjorde och smorde upp alltssmmams med 556 monterade tillbaks allt startade upp maskin och och justerade varvtalet varmkörde och bytte olja och filter. Maskin går som en klocka igen.

Mitt yrke är sjömaskinist.

Intressant!
Så du tror det kan vara felet? har dragit lite i reglerstånbgen och den gick redigt trögt, men vet ju inte hur den skall röra sig, nu har jag tappat ner fjädern där inne någonstans och får inte upp den med magnet, var ett helvete att försöka få tillbaka den en halvmeter under durk med snake eye kamera och tång, beställt en ny fjäder men den är snäppet kortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglerstången skall gå mycket lätt. Som du beskriver det hela så det kan det ju va en kombination av flera orsaker. Utmattad fjäder beläggning i kuggar ,leder och glidytor. Det är ett måste att få upp fjädern för att startar du maskin med fjädern liggande i botten så kommer den helt säker att förorsaka ett större haveri. En anna sak som du skall kolla är att det kommer fram olja i smörjoljeröret till huset där regulatorn sitter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Problemet är löst med motorn, det tog bara lite tid att ta tag i det 😃
Lyfte ur motorn och lämna in den på en firma, det var mycket riktigt reglerstången på insrutningspumpen som kärvat ihop, begagnad del 2500kr och total kostnad 7300kr, känns helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...