Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
erik_sololyx

Någon som kan se vad som är fel på min motor, tappar varv, film

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har en Solö Lyx II med en V8 som ska vara någon form av Volvo Penta på ett GM 350-block. Motorn är renoverad och hela blocket bytt år 2000. Båten är ny för mig denna säsong och den har innan jag fick den stått på land i 3 år. I samband med att den ställdes upp på land servades motorn. Motorn startar som den ska och går fint på tomgång, men när man lägger på lite gas (både med friläge och med växel i) så finns det ett läge där den börjar tappa varv istället för att gå upp i varv. Ibland dör den helt när detta händer. Om man är lite snabb och gasar på "rejält" så dör den inte.

Jag har än så länge fyllt på med ny bensin (var en del gammal bensin kvar i tanken), bytt bränslefilter, och tagit av och rengjort vad jag antar är luftfiltret med vatten och yes (burken ovanpå förgasaren, är av märket barbron och verkar på engelska heta flame arrestor). Detta utan att problemet är avhjälpt.

Länk till film där motorn visserligen inte dör, men man tydligt kan se hur den tappar varv och liksom chippar efter luft när man lägger på lite gas: 

Väldigt tacksam för era svar och teorier.

//Erik

motor.jpg

Redigerad av erik_sololyx
Fixade youtubelänk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har och har haft liknande problem på landsvägsfordon  med likande mtorer och förgasare, även på andra helt olika. Nästan varje gång har det varit så att förgasarens huvudmunstycke varit dimensionerat för äldre tiders riktiga bensin, och inte för dagens bensin med metanolinblandning. 

Då behövs det ett större huvudmunstycke.

Men det kan också vara accelerationspumpen som inyw levererar så som den skall.

Sedan kanske en genomgång av förgasaren med renblåsning och nya packningar vara bra att göra.

Misab är väldigt bra på gamla förgasre och fantastiskt hjälpsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar Georg, låter som du kan vara något på spåren där. Det som möjligen talar emot är att felet är nytt (ska alltså inte ha funnits för tre år sedan) och det har väl varit metanolinblandning ganska länge nu? Kan ju vara en kombination av saker också.

Ska kontakta Misab, sen kanske det är dags att börja plocka isär förgasaren, kan ju inte skada i alla fall, om jag bara lyckas sätta ihop den rätt igen :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar isär förgasaren, rensa ALDRIG en kanal eller ett munstycke med en ståltråd eller liknande.

Det är frestande att peta igenom något för säkerhets skull men resulterar bara i att du får köpa nytt.

Ett latmanstrick som varit framgångsrikt för mig vid några tillfällen är att köpa en flaska insprutningsrengöring på Mekonomen, Biltema eller liknande.

Slå i hela flaskan i 10-20 liter bensin, starta och kör en liten stund, låt stå och kör sedan igen.

Den snåle (kloka) köper lacknafta och slår i den deciliter eller två istället. Billigare och i princip samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pröva med bensinrengöring red line oil,enda medel som jag vet funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det är på din förgasaren men accselationspumpens kolv kan ju ha fastnat i nedre läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla accelerartionspump, choken, och huvudmunstycket, dessa brukar var bovar i dramat när man får en effektförlust under acceleration, eller vid ökning av motorvarvet.

Kanske bara smuts i huvudmunstycket eller annat munstycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Edelbrockförgasare vilken inte är original på marinmotorerna.

Den är troligtvis felbestyckad. 

Har haft exakt lika problem med min, den tappar stinget någon sekund när man fäller spaken.

Edelbrock har vakuumstyrda nålar för övergång från mellan till fulllast. Dessa går att lira med genom att byta fjädrar, fjädrarna är färgmärkta så man vet i viket spann man befinner sig. Hårda till mjuka.

Även nålarna finns i olika steg.

Är förgasaren bestyckad för V8 till bil så funkar det inte så jätte bra i båt. Marinmotorn vill ha mer soppa vi acceleration.

Jag har nästan fått bort problemet finns något kvar men det kan jag leva med. Var en hel del fix med fjädrar och nålar gick även upp en storlek på huvudmunstyckena. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...