ForsbergJ 0 Postad 24 Juni , 2018 Tjena forumet! Jimmy heter jag. Förlåt om detta ämnet har berörts tidigare men jag hittade inget som stämde med vårt problem. Jag och min far har köpt en vacker träbåt från 62 tillsammans. En Vätö Kabin. I henne finns en Chevrolet 305 V8 (ålder oklar, tippar 80 någon gång). Vi tog ner henne från Stockholm till Göteborg och sprang på patrull direkt. Motorn, något vi inte är experter på vill inte spinna som en katt... När vi påbörjade detta för en vecka sen startade hon, låg ojämnt på tomgången, vi gasade upp lite för att se om den skulle stabiliseras...men det hjälpte inte och hon självdog gång på gång. Svårstartad mellan varven också. Vi har kollat tändföljden och de stämmer, brytarspetsar är kontrollerat, bränsle kommer till förgasaren (Hollyförgasare). Det senaste vi testade var att försöka ställa tändningen för att se om detta skulle hjälpa. Det gjorde det, hon går jämnt, hon håller sig vid liv utan hjälp...men hon spikar vid tomgång (ca 1100 varv). Vi har inte testat om det blir mindre spik vid belastning eller värre. Inspelad video via länk nedan. Så mina frågor är följande. 1. Vet någon vad spikningarna beror på? 2. Är det skadligt att bruka motorn? 3. Vad kan konsekvensen bli om vi belastar henne med spikning? Kan det hjälpa eller skada? Tacksam för all kunskap vi kan få! Ha det gott! Vh//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 24 Juni , 2018 Svar på frågorna: 1. För mycket förtändning 2. JA! 3. Mycket svåra skador, lös problemet innan ni kör en meter. Skaffa en stroboskoplampa för inställning eller kontakta någon som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 24 Juni , 2018 Lyssnade på videon, det är inte spikningar, spikningar inträffar när motorn tänder för tidigt. Det där är nog ett vevstakslager eller i bästa fall en hydraulisk ventillyftare som inte gör sitt jobb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 25 Juni , 2018 Om knackandet avtar vid vartalsökning så är det ett vevstakslager som Stephan_D säger. Om frekvensen bara ökar så kan det vara en lyftare eller en skadad ventil. Lyssna vid ventilkåporna om det går att avgöra vilken sida det kommer ifrån. Ta bort den kåpan och lägg ett finger eller skaftet på en hammare försiktigt på en vippa i taget och hör om det minskar eller försvinner. Ha ett par trasor för det stänker olja. Men, tyvärr lutar jag åt vevlager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juni , 2018 (redigerade) Det där är ingen lyftare, låter på tok för hårt mot vad det brukar göra om en lyftare gett sig. Tyvärr så låter det som helt klart lagerknack. Men diagnosen är gjord via filmen och kan naturligtvis vara missvisande Inget kul konstaterande, då detta blir ganska dyrt och omfattande, motorn måste ur båten. Antingen renovering eller ett nytt short eller longblock ev en komplett begagnad motor. Vad säger säljaren? Redigerad 25 Juni , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 25 Juni , 2018 Kör motorn på tomgång, ta bort en tändkabel åt gången, om det är ett vevstakslager som knackar så ska det minska då den felande cylindern inte längre arbetar! Om det fortsätter låta så är det troligen ngt med ventilerna. Kolla ventilspelen, går bra att göra med ventilkåporna borttagna som ngn redan skrivit. Antar att oljetrycket är ok? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser