Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
coelum-versus

Nybliven Kustskeppare

Rekommendera Poster

jag har nämligen kört fugawi och transas navigator och i ett utav programmen fick jag lite felvisning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har nämligen kört fugawi och transas navigator och i ett utav programmen fick jag lite felvisning.. kanske kan vara så att jag inte ställt in allt rätt men jag skulle aldrig i hela mitt liv köra utan papperskorten framför mig.. även om jag är relativt ung så kör jag på den gamla hederliga metoden.. för att det känns bäst för mig... sen har jag ju datorn som ett HJÄLPMEDEL

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar du bli lite tjatig. Ska du inte fortsätta med att motorn kan stanna, masten ramla ner, bli träffad av åskan, gå hål i botten.

 

Med din inställning till livet och teknik skulle jag stanna i sängen med hjälm på skallen och säkerhetsbältet åtdraget. Det kan ju bli jordbävning också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Om det nu skulle bli dimma så syns där väl inte mer på ett papperskort än det syns på ett elektroniskt? Skillnaden är bara den att på det elektroniska syns du också, det gör du inte på papperskortet. Efter en stund vet du överhuvudtaget inte var du är om du navigerar på det gamla sättet.

Nej för allt i världen låt oss utnyttja de moderniteter som har kommit, det finns ingen anledning och stå och bita i krubban och tycka att lodlina och papperssjökort är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska absolut inte förringa tekniken som är alldeles utmärkt.

Plotter och gps är superbra hjälpmedel.

Varför tror du att det är krav på reservsystem på yrkestrafiken?

 

Med din inställning så kommer du ingenstans den dagen båten verkligen springer läck eller elektroniken går sönder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nog överens på den punkten Lasse.

Det du citerar mig på är svar till andra skribenter som ger intryck av att det bara är att fortsätta sin färd om man har plotter.

Att bara fortsätta sin resa trots nedsatt sikt är vi nog båda överens om att det inte är ett bra alternativ.

 

Jag älskar ny teknik och lägger nog ner mer pengar på min pulka än de flesta båtägare. Men är övertygad om att sjökortet fortfarande har sin givna plats i båten.

 

Jag tycker också att ett ordspråk stämmer väl här:

Man måste kunna gå innan man lär sig springa.

 

Ang tuta alt se till att man hörs vid nedsatt dikt är man ju skyldig att göra8.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har glömt en sak i allt argumenterande:

 

Stort grattis till kustskepparintyget coelum-versus!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande Lasse. Fram för flera bryggseglare så blir det inte så svårt att finna plats i natthamnarna för oss som inte är avigt inställda till teknikutveckling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är helt överens Lasse!!!

Man ska vara förberedd på det värsta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är allstå inte bara ettorna som njuter av båtåkandets fantastiska tillvara, nu har även nollorna sällat sig till skaran.

/LC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA HA HA HA HA HA HA!!!!!

LMAO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
GE UPP!
Det är ingen idé att försöka övertyga den som resonerar ”DET HÄNDER INTE MEJ”

 

Under mina år i båtlivet har jag slutat att förvånas över hur många som resonerar
”det händer inte mej”.

Varje sommar lånat jag ut eller ger bort sådant som jag packat ner som säkerhetsutrustning, ”ifall något oförutsätt händer”.
Jag behöver inte låna ut allt varje sommar, men minst 2 gånger är det aktuellt. 
Saker jag lånat ut/gett bort: ex. plåster, förstaförband, allergitabletter, verktyg, säkringar, tändstift, bränslefilter, tampar, mat (låg i hamn 2 dagar, kraftigt oväder, väderprognosen hade varnat om detta), kläder och sjökort.

I nästan samtliga fall hade de berörda inte kunnat tänka så långt som att något kan hända.

 

Visst, om man skall ut endast dagsturer behöver man inte lika mycket saker med, men även då kan man behöva förbandsmaterial och enklare reservdelar och verktyg.


För mig är sjökort säkerhetsutrustning,  navigerar elektroniskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att köra enbart efter GPS:en i en hyfsat tät skärgård så kommer du förstå varför man ska lära sig andra metoder.

GPS:en är en riktigt bra kontrollmetod men ingen bra huvudmetod för navigationen.

Plus att du aldrig kan lita på att den ska fungera hela din resa.

1. Lära sig grunderna för navugering efter sjökort och utan elktronik.

 

Sen kan man börja ta hjälp av GPS.

 

Ett fint exempel. Var ute och seglade med skolans fartyg. Vi gick igenom Sandhamnshålet mitt i natten. Givetvis inte efter GPS. Kikade sedan på GPS:en och hade vi kört efter den hade gått ungefär 5 meter upp på land på ena sidan. När vi väl förtöjt kikade vi också hur det såg ut och enliget GPS:en låg vi långt uppe i seglarhotellet.

 

Sen kan jag hålla med om att det är bra att lära ut lite GPS också eftersom man får väldigt noggrann positionsbestämning osv.. Men grunderna först 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man bör först lära sig att gå och sedan att cykla....
och det är ju lättast med stödhjul ibörjan...
Hoppas ni förstår liknelsen....

Läser själv just nu förarintyg och tycker det är lite
krångligt, men både kul o nödvändigt med den gamla
beprövade navigeringen..så jag har stödhjul (läraren)
till hjälp nu..
Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Jimmy-Lars.

Jag förstår inte riktigt vad det är för skräp till gps-navigatorer som ni blivit pålurade. Jag navigerar med en laptop ett digitalt sjökort som heter de levande sjökort. Det kan inte bli exaktare, där är lika mycket detaljer på detta digitala kort som på ett papperssjökort. Jag kan se om jag har gått styrbord eller babord om en prick och det när jag går så nära att pricken nästan släpar i sidan på båten.

Man kan inte navigera på 5 meter när i ett papperssjökort där en blyertsstreck blir 10 meter bred.

Verkar lite som om många här identifierar sig med de där gubbarna med skepparkrans, sjöskumspipa och vegamössa. Det är bara att erkänna att det är andra tider nu. Nu har ju till och med segelbåtarna motorer, bara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att du skojar nu Maste!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS:en är en utmärkt uppfinning och med en plotter blir det väldigt lättöverskådligt. Det är helt suveränt för att se ungefär vart man är, men det känns lite otäckt att det finns de som tror att plottern visar en mer nogrann bild av verkligheten än vad sjökortet gör.

Jag vill ha, och kommer troligen att skaffa, en plotter.

 

Dock, efter att ha upplevt nogrannheten hos vissa plottrar så är det bevisligen bättre att köra helt utan sjökort och bara hålla sig där det inte är land i dagen. Som någon skrev ovan har även jag sett fler fall där man har kört rakt över en ö, enligt plottern.

 

Den som tror att det går att navigera säkert på 5 meter när, oavsett om detär med en plotter eller vanligt sjökort (Undantaget specialkort med större skala), är nog väldigt optimistisk... på gränsen till korkad...

Det finns en anledning till att man rekomenderar att ett sjökort inte ska vara äldre än två år, om det var någon som inte visste det så gäller det även kartprogrammen i plottern. Havsbotten förändrar sig ständigt och sjökorten uppdateras väldigt sällan.

 

En annan sak:

Om man bara låter bli att gå på grund behöver man varken navigeringskunskap eller hjälpmedel för det.... Mycket billigare än att köpa dyra sjökort eller ännu dyrar plottrar!

Bra va?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Nej, jag ska göra dig besviken jag har aldrig varit allvarligare. Nu är det en Dansk version av digitalt sjökort som jag har, men det täcker ju även Öresund som jag rör mig i. Skicka mig din adress så ska jag bränna en kopia till dig som du kan prova i din Pc, så ska du se att det är inte så tokigt. Vad jag har förstått beträffande dessa plottrar som finns så är de både långsamma och ej exakta. Med detta program i min bärbara pc ska jag ta mig på att gå varsom helst i Öresund och den Danska arkipelagen utan att gå på grund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För Mörkerkörning och dimma så är det plotter och radar som gäller. och har man inte det så är det riskabelt att fortsätta. jag kan inte förstå att det finns så många motståndare till den nya tekniken presis som om det vore skräp altihopa... Gpsen har ju funnits i många år nu och under den tiden jag har haft gps så har det inte varit några problem. då jag saknar radar undviker jag mörkerkörning och äftersom jag inte kör särskilt långa sträckor är risken inte så stor när det gäller dimma heller...

 

Men för långseglaren så kan det här med dimma vara ett problem men då hjälper inga papperskort i världen... Det är lite som att välja utrustningen efter behov... Jag och många andra hade säkert klarat oss lika bra utan gpsen och med ett vanligt sjökort... Men det är ju så mycket lättare och går så mycket fortare med gpsen och i en krissituation så är snabbhet viktigt...

 

Ett exempel till bara... Säg att du är på väg hem och plötsligt börjar det blåsa upp till storm (båten en långsamtgående snipa som toppar Max 7 knop) tar det dig minst en timma att komma in till land plötsligt stoppar motorn och du börjar driva mot ett par vassa klippor... innan du har fått vecklat upp papperskorttet har både du och båten blivigt köttfärs...  

 

Vad jag menar är att det går mycket snabbare att ta ut sin position med hjälp av gpsen en med ett vanligt sjökort.. nu var ovanstående ett skräck exempel men ändå hämat från verkligheten... så tänk efter innan ni kasstar gpsen i sjön till förmån för ett nytt papperskort....

 

MVH REXCO ajdå nu får jag väll hela forumet efter mig!!! Be Nice!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

 

Jag har hos Kjell o Co inköpt en GPS-antenn som jag kopplat till min bärbara dator som är försedd med ett sjökortsprogram. Detta sjökortsprogram är ett papperskort som är digitaliserat och detta digitaliserade kort innehåller lika mycket information som ett papperskort. Fördelen med detta system gent emot ett papperskort är den, att min båts position också syns på detta kort. Jag kan inte begripa vad det är för nackdel? Ska man ta sig fram där det finns gott om öar och skär måste man ju nästan anställa en navigatör om man ska hålla på att prassla med dessa papperskort. Är man inte uppmärksam på kursen varenda minut, så plötsligt vet man inte var man är längre och då får man börja att se sig om och bestämma var på kortet man är. Med denna digitala teknik slipper man detta, båten syns som en liten gul pil på kortet och det är  bara att titta var den är och det är den punkten man befinner sig för tillfället.

Jag har alltså mitt sjökort med min aktuella position rakt framför ögonen hela tiden och exaktheten är på någon meter när och det bör ju räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste
Nästan alla Sjorovarn.
Verkar inte som man litar på att det visar rätt, eftersom man bara har det som man utrycker som ett komplement till papperssjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte uppfattat att någon är negativ till Gps.

Däremot till att det ska vara det enda systemet i en båt.

Gps/plotter är utmärkta instrument, men jag anser att det ska finnas backup samt att man ska kunna navigera utan dessa instrument.

 

Du säger att du kör enbart med PC och gps.

Iaf jag har ännu inte hittat en pc jag litar så blint på!

Inte en enda pc jag har ägt har fungerat felfritt och aldrig kraschat.

Och ja, jag jobbar med datorer dagligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Visst har jag läst inläggen noggrant, här kommer lite utdrag av dem.

E-Klinga skriver:Tja, när väl GPSen väl packar ihop måste man ju kunna navigera utan sånna finesser.

 

Stefan skriver: Själv väljer jag att betrakta GPSen som ett komplement till mer traditionella metoder.

 

Peter-G skriver:GPS,mm är bra när dom fungerar.

 

Asphen skriver:Naturligtvis är GPS och Plotter fantastiska uppfinningar och hjälpmedel. Och det är precis vad det är HJÄLPMEDEL inte något i stället för.

 

Verkar som om dessa skribenter har sina gps som komplement och inte som du papperssjökorten som komplement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Maste svarade på alla frågorna!!!

 

MVH REXCO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde han?

Och du tycker att han gjorde en korrekt tolkning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min bedömning så är frågorna besvarade!!! svårt att svara bättre tycker jag...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla svarar väll på sitt eget vis och så gott dom kann eller??? Vissa är bättre en andra så är det ju bara... Hahahahahahaha!!!!!

 

MVH REXCO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag om det var den här frågan du mena annars så får du ta det en gång till... Svarar gärna på frågor men på mitt eget vis!!! HAHAHAHAHA

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

God morgon era sjöbusar.

Ja, då har vi väl löst detta också, eller? Det senaste jag hörde ifråga om Gps kontra den konventionella metoden att navigera var i går kväll. Killen som är lärare på en kurs jag går på, är en erfaren seglare och har seglat i 25 år. Han sa utan att staka sig det minsta, jag citerar: Det är bara att erkänna, GPS-navigering är i dag det huvudsakliga navigeringshjälpmedlet. Visst har jag papperskort i båten, men dom har jag inte haft framme på länge, slut citat.

Han hade vid ett flertal tillfällen besökt Göteborgs skärgård och där är ju en och annan grynna. De sista två gångerna han seglat där, seglade han med Gps och gissa om han märkte någon skillnad.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min farfar är navigationslärare och har vart det i drygt 35ÅR!!! Han säger som de flesta här att GPS är ett HJÄLPMEDEL ett komplement till sjökorten.

Ska bli så skönt om det blir körkort och att man kanske får göra ngt teoretiskt prov.. då lär ju du knappast klara det. för det lär ju inte stå vart hittar du on knappen på plottern 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...