Gäst Maste Postad 26 Oktober , 2005 Tack LasseP. Visst är det nog så att det har blivit avdramatiserat att framföra ett flytetyg. Nu är det snart inte konstigare än att köra bil och det klarar ju de flesta, även de utan snugga och skepparkrans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 26 Oktober , 2005 Håller med LasseP helt och fullt. Min fråga var om det var din hemsida var, precis som också han påpekar, att det ser lite lustigt ut att du hänvisar till en text som styrker dina påståenden, när texten med största sannolikhet är din egen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 26 Oktober , 2005 Jag tycker länken Gedda lade ut är bra, oavsett vem som har skrivit den. Det är mycket som är värt att reflektera över. Till exempel vilka skydd som användes i racingkretsar. Då toppade båtarna runt 30knop (Ja, jag vet att det fanns betydligt snabbare båtar på den tiden också) Bara några inlägg högre upp har jag fått rådet att använda en sån där modern uppblåsbar väst. Min båt går det dubbla mot vad de båtarna gjorde. Jag uppfattar att de flesta egentligen är överens, men vi letar fel hos varandra. Därför lägger jag ner diskussionen från min sida. MVH V8dc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 26 Oktober , 2005 killen som har skrivit detta heter alltså Mathias Bruno och kommer ifrån väjern. han skrev den texten till mig medans Fyrplatsen fanns på interboat. då var jag en flitig användare där. nu finns inte den platsen längre.Mathias hette då boatman där. Det jag vill säga är bara det att det inte är jag som skrivit texten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prahna 0 Postad 27 Oktober , 2005 Jag skulle vilja säga klargöra en sak. När jag gick min kurs som sjöfartsverket föreskriver för att få framföra fartyg som går i farter högre än 36 knop så fick jag både se och lära mig att plottern har man bara som ett stöd. Plottern släpar efter när man åker i högre farter och dessutom kan man inte vara säker på att den visar rätt. Därför skall man alltid veta var på sjökortet man är även om man har en plotter. Vi fick visat för oss att om man bara litar på plotter kan det gå illa, plottern släpade efter och visade inte alls rätt och då vi hade full koll på sjökortet så var det ingen fara(det är lätt att navigera i 36 knop men det går med övning). Det är säkert jättesmidigt för fritidsskepparen som bara följer John i farleden att använda en plotter men om man inte gör det skall man defenitivt använda sjökortet. Dessutom, den som sa att större fartyg bara använder plotter den ljuger, större fartyg använder alltid sjökort. Dessutom så har de stenkoll på var de befinner sig, de skriver ned allt som sker i liggare för att kunna gå tillbaka ifall något skulle ske. Så om de ändrar kurs dokumenteras detta! Så tro inte att de inte använder pappers-sjökort för det gör de garanterat! /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prahna 0 Postad 27 Oktober , 2005 För mörkerkörning krävs inte plotter men däremot är Radar mycket bra att ha. Man kan navigera hjälpligt i höga farter med enbart sjökort och radar om man har förberett sig väl och gjort iordning sin rutt på sjökortet med kurs och girpunkter och siktmärken. Dock skall man vara minst två, en navigatör och en rorsman. Då kan man hålla ganska hög fart, knepet är att direkt slå av på gasen om man tvekar var man är, vet man inte det skall man stanna och lokalisera sig! Dessutom går det inte att köra på natten i höga farter efter plotter då den släpar med kanske 1-2 sekunder, man hinner långt på den tiden i 30knop..... //M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Oktober , 2005 Varför skall man ha så bråttom på sjön. Jag trivs på sjön och har aldrig bråttom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prahna 0 Postad 27 Oktober , 2005 Bråttom skall man inte ha, och man skall inte förlita sig på elektronik som saknar redundans och som inte är noggrann som tex GPS i plotters! Sedan håller jag med om att plottern är jättefin och bra som stöd men bara då som stöd, man skall alltid göra sin rutt på ett sjökort om något händer med plottern! Man vet aldrig när man kan var tvungen att gira av från sin lagda rutt. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst japps Postad 28 Oktober , 2005 Snacka om paj kastning här inne. Låt folk navigera som dom vill me papper, elektronik, vägvisare el stigfinnare...you name it. Alla använder väl de man tycker är bäst...Sett folk me både papper å plotter köra på grund/krockat för man haft mer uppmärksamhet på papper/ plotter än på verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 28 Oktober , 2005 Prahna skrev: Dessutom går det inte att köra på natten i höga farter efter plotter då den släpar med kanske 1-2 sekunder, man hinner långt på den tiden i 30knop..... På 2 sekunder färdas man c:a 15 meter om man färdas i 30 knop. Lite mer marginal än 15 meter bör man väl ha ändå... V8dc skrev: Till exempel vilka skydd som användes i racingkretsar. Då toppade båtarna runt 30knop På den tiden använde man också bilhjälm när du dundrade fram i 80 km/h... Båtarna har, precis som bilarna, förhoppningsvis blivit bättre med tiden, vilket borde göra dem mer lätthanterliga, men det är väl ändå lite off topic så att säga? Ursprungsfrågan var om man borde lära ut elektronisk navigering när man tar förarbeviset. Jag anser nej, då jag anser att man skall alltid lära sig och förstå grunderna innan man använder förenklande hjälpmedel såsom t ex en plotter. Vill man lära sig hur en sådan fungerar finns det kurser i det också - eller en instruktionsbok... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prahna 0 Postad 28 Oktober , 2005 Jo, man skall alltid ha marginal. Tänk på det att radarn oxå alltid släpar efter, svepet skall hinna gå runt. Så man kan inte enbart köra på radar heller i hög fart. När man mörkernavigerar i hög fart så är det mycket viktigt att ha gjort sina förberedelser mycket väl. Man skall rita in rutten i sjökortet, man skall ta ut bäring så det är inskrivet på varje ben, du skall rita in vilka siktmärken du har och var du skall gira utefter girpunkter, på natten är dessa landmärken oftast fyrar eller upplysta tavlor master etc. Dessutom skall man ha uppsikt på alla andra båtar och inte missta dessa för fyrar mm(det är mycket lätt att ta en segelbåt för en fyr på natten). När man kör som man gör tex i ribcharter 45knop så är det mycket viktigt att den som är styrman verkligen följer det som navigatören säger. Styrman skall lyda utan att ifrågasätta (klart e det helt åt helvete så bryter man men sådana e reglerna navigatören har befälet). navigatören säger bäring och siktmärke till styrman som då upprepar vad som sagts och kör mot det med navigatörens begärda gaspådrag. Under tiden som man närmar sig girpunkten så läser navigatören in sig på nästa ben som han i god tid meddelar styrman. Oftast är det av typen när du är tvärs sjöboden på höger sida gira då höger mot 330grader att man använder höger och vänster är för att inte man skall föväxla BB och SB, vänster och höger kan alla i ryggmärgen. Under sådan här körning är det jättebra att ha en plotter som stöd, men att bara köra på den skulle då inte jag göra, inte ens i låga farter. //M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 29 Oktober , 2005 Maste. Antingen är du riktigt korkad eller också är du grynmt stolt som inte förstår att när 20 personer talar emot en så har man fel. Att köra i öresund är väl en sak, klart som fan att den där jävla bron är me dpå din GPS. Men när du nu har så enormt bra plotter kan du väl svänga upp te Sthlms skärgård och åka några svängar och inse att det förmodligen inte tar mer än 1 dag innan du antingen kört upp på land eller fel sida om en prick. Du undrade också vad vi hade för plotter, vi har precis samma utrustning som dej och flera gånger under de 2 veckor som vi nu varit ute så har spåret gått över land i smaolare sund eller på fel sida om flera prickar. Fortsätt åk i ditt sund med din plotter men inse att det inte går bra på alla ställen och den dag din strömförsörjning lägger av, eller din dator lägger av så är du lurad. Vi va ute i yttre delen av sthlms skärgård tisdags kväll med runt 25 m/s.. När vi skulle in mellan flera små skär så släppte en stege på taket och träffade en brytare, vilket resulterade att alla strömförsörjning dog, eftersom vi inte använder plotter visste vi exakt vart vi var och hur det såg ut runt omkring oss och situationen redde ut sej ganska bra trots att allt blev svart några minuter. Dessutom klarar inte bärbara datorer stötar i större omfattning så jag antar att du inte vågar dje ut i speciellt dåligt väder. Jag har inget emot plottrar som hjälpmedel men man ska inte tro att med en plotter så kan man navigera var som hels toch man blir odödlig, för det verka rvara den uppfattningen du har tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 30 Oktober , 2005 Att datorn skulle ta stryk bara för att den sitter i en båt är jag tveksam till... I mitt arbete har jag datorn med mig ibilen hela tiden det har funkat bra i många år nu så varför skulle det gå sämmre i en båt??? Det finns ju faktiskt riktiga ställ till bärbara datorer att köpa där dom både är skyddade för skakningar och sitter fast... Men åter till GPS VS PAPPER... Det är väll så att Människan har gått och blivigt lat helt enkelt och använder den nya tekniken som är så lätt och avstår den krångliga rammsan med räkningar streckdragningar etc etc... När man bara kan trycka på en knapp... För det kan nog dom flessta hålla med om att om man hittar ett lättare sätt att arbeta på så går man ju inte tillbaka till det gammla jobbiga sättet om det nya fungerar lika bra och kanske bättre... Så försök att förstå MAste och övriga i den här tråden som klankar ner på papperskorten... Att dom har helt enkelt hittat ett lättare sätt att navigera på som fungerar för dom... Jag själv kör också på GPS men har reserv papper med mig som jag nämmt tidigare... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E-tec_Nisse 0 Postad 30 Oktober , 2005 Du lär då ha en bra taskig bil om du får samma stötar i den som du kan få i en båt om du plågar den ordentligt. Visst det funkar säkert bra för vissa, det jag vill få sagt är att det är inte en speciellt säker metod att lita till 100% på i trängre farvatten. Punkt slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Bara för att tjugo personer talar emot mig betyder inte det att jag har fel. Bron är mycket riktigt med på mitt digitala sjökort och det skulle jag tro att öarna i Stockholms skärgård också är. Att strömförsörjningen till datorn skulle kunna svikta är förståeligt det kan också gå hål i botten på båten, trots det har jag ingen reservbåt på släp. Att ge sig ut i dåligt väder är där ingen som har sitt förstånd i behåll som gör, och gör han det ser han till att stegarna är surrade för storm. Sedan ska vi ta i betraktande att det är en fritidsbåt på 6 meter som jag manövrerar, jag håller inte på att baxa någon Finlandsfärja genom Stockholms skärgård. Vi behöver inte göra det konstigare än det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Rexco. Helt rätt är det ju ett betydligt lättare sätt att navigera med en plotter än ett papperssjökort. Jag förkastar inte papperssjökort utan skulle inget annat navigationssystem som finns ombord fungera, går det ju att navigera med dessa om de nu inte blåst överbord. Där är ingen som ska inbilla mig här att man kör med högfartsbåtar i över 40 knop och hinner vara med och navigera på något papperskort. Jag skulle däremot med min snipa ha tid till detta, men som jag nämnt tidigare jag känner till de farvatten jag trafikerar så egentligen behöver jag vare sig papperskort eller gps, jag ska nog hitta hem i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst radar Postad 31 Oktober , 2005 hoppsan http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,722361,00.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Vid en hastighet på 40 knop färdas du i 75 km/tim. Du förflyttar dig 125 meter i sekunden, det är tur att du och dina kolleger i Föreningen för inbördes beundran är så kvicktänkta, annars hade risken för att pricka en grynna varit rätt stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Vet inte Sjorovarn om jag räknade helt rätt men undan går det i alla fall och jag har svårt att tänka mig att hantera både ratt, gasreglage, papperskort och passare när grynnorna far fram längst sidorna på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 31 Oktober , 2005 Okej maste vad tror du att dom som tävlar i över 40knop gör då? kanske går på känn vart grunden ligger? nej knappast dom navigerar i 70knop med papperskort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-JB- 0 Postad 31 Oktober , 2005 125 m/s? Nu ska vi inte överdriva, 20 meter per sekund är det ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-JB- 0 Postad 31 Oktober , 2005 Och angående debatten kring högfartsnavigering förtjänar det nog att påpekas att säker navigering i farter över 40 knop i okända vatten närmast förutsätter en besättning om två personer - förare och navigatör. Noggranna förberedelser blir också viktigare ju högre farten är. Sen tycker jag förarmiljön är viktig också; fartvind, buller mm kan ställa till det rätt mycket och begränsa möjligheten att köra fort och säkert. Det finns ju ingen slutgiltigt svar på frågan om man kan navigera i höga farter (som förövrigt är en konstig fråga), utan det är ju beroende av en massa faktorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Förlåt en novis, men den enda tävlingsform jag sett med motorbåtar tilldrar sig på en bana som är märkt med bojar som ska rundas. Ser också rätt trångt ut i styrhytterna på dessa båtar, där ser inte ut som om det går att hantera några sjökort inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 31 Oktober , 2005 Nej det är runbana tror inte att man behöver navigera där, och man kan bara sitta en i en sån båt. men i offshore så är man en förare och en navigatör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 31 Oktober , 2005 Sjorovarn. Min trovärdighet var nog inte så stor hos dig förinnan, så det är nog ingen större skada skedd. Jag överlever säkert ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 31 Oktober , 2005 http://img.aftonbladet.se/nyheter/0510/31/boat.jpg\ border=\0\ /> UR VÄGEN Lyxbåten stannade en hårsmån från Glas-Kalles gravmonument på ön Mansören. Kustbevakningen beslutade att vänta med bogseringen – båten låg tillräckligt långt upp för att inte störa trafiken. Foto: BJÖRN GREITZ Lyxbåt kom på oväntat besök Rammade ön i full fart Lyxbåtens radar slutade att fungera i nattmörkret. Men ön Mansören stod kvar. Med full kraft rände båten på land, och parkerade några meter från Glas-Kalles gravmonument utanför Vaxholm. Båten, en 39 fots Sea Ray i miljonklassen, körde i hög fart upp på skäret vid fyratiden i går morse. De tre ombord ringde några kompisar som kom och hämtade dem. Dåligt mörkerseende Ett par timmar senare ringde de polisen och talade om vad som hänt. De förklarade olyckan med att radarn plötsligt slutat att fungera och att de inte sett det välbekanta landmärket i nattmörkret. Kustbevakningen ryckte ut med en av sina båtar, men de kunde inte göra något åt den strandade båten. Borde saktat farten Den utgör dock inte något hinder för den övriga sjöfarten eftersom den står högt uppe på land. –?Men vi tömde tankarna på 1?000 liter diesel i förebyggande syfte, säger Patrick Dalhberg, vakthavande befäl vid kustbevakningen i Stockholm. –?De borde kanske ha dragit ner en smula på farten när radarn lade av, säger han. Befälhavaren ombord misstänks för vårdslöshet till sjöss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 31 Oktober , 2005 Frågan var alltså: ...kustskeppare ...nästan ingenting om GPS navigering Kanske dags för en uppdatering. Några andra som har åsikter i ämnet?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 31 Oktober , 2005 Nae, så noga är det väl inte egentligen, men det känns som om den här tråden mest blivit ett fora att tala om att om du inte navigerar som jag är du en idiot, fattarvälalla! Vore kul om NÅGON ville kommentera ursprungsfrågan som ju är ganska aktuell då uppenbarligen fler och fler väljer att navigera elektroniskt - oavsett vad man tycker om det. Bör man alltså smyga in en GPS/plotterdel i Kustskepparutbildningen eller inte? Är det bra att kunna grunderna i analog navigering, eller är det totalt onödigt om man ändå bara tänker navigera efter en dataskärm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E-tec_Nisse 0 Postad 31 Oktober , 2005 Tycker man ska fortsätta att lära ut grunderna i navigeringen, de är trots allt viktigast. Vad man ska lära sej om GPS navigering förstår jag inte riktigt, alla plottrar fungerar olika och det är i princip bara trycka på knappar, men visst, släng in lite sånt me om det finns plats. Det jag tror de flesta stör sej på i den här tråden är att tex Maste verkar tro att med en plotter så löser sej allt, och att ha dne uppfattningen kan vara lite farligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 1 November , 2005 Jag tycker också som dig Nisse att man ska lära ut grunderna i navigering. Det jag hängde upp mig på från början var att man lade ner så mycket tid på detta, betydligt mer än grunderna. Eftersom de flesta idag har plotter i sina båtar och använder den, borde man ju beröra detta också vid ev. nautisk utbildning. Att det bara är att läsa instruktionsboken kan väl vara sant, det finns ju instruktioner också hur man läser papperssjökort trots detta talar man ju mycket om detta på förarutbildningen. Denna diskusionen har emellanåt helt spårat ur och jag vet inte om man kommer mycket längre än hit. Det tryckes mycket på säkerheten och det är väl inte fel att man har back up på sina tekniska prylar för navigering. Vi ska dock ha klart för oss att det är små fritidsbåtar vi hanterar det är inga supertankers, så egentligen behöver vi inte göra det så invecklat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser