Stevemedselcon 7 Postad 1 November , 2005 Oppsan då...vad det går undan...men då jag läste matte så motsvarade 125 m/sek ca 450 km/h... Hade en klar stund nu på morgonen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 1 November , 2005 Jo, Steve det blev en felräkning som vi har klarat ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 1 November , 2005 Får väl hoppas du inte gör såna felräkningar när du lägger ut kursen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 1 November , 2005 Jo, den satt den. Steve, jag lägger sällan eller aldrig ut några kurser. Med det flytetyget jag har och i de farvatten jag rör mig är inte det nödvändigt, här brukar jag hitta hem utan både sjökort och gps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkkan 0 Postad 6 December , 2009 Sluta träta och gå en kurs istället http://www.batutbildningar.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2009 Det var iofs 4 år sen dom slutade träta.... EDIT: Fast det var en kul tråd och kanske värd att väcka till liv igen, såhär 4 år efterår har det ju hänt en del med tekniken och det vore intressant att höra om alla pappersnissar fortfarande har plotter som komplement, eller om dom numera har papperskorten som komplement. För det var väl ändå som så att de som förespråkade pappersvarianten hade en backup av något slag i de fall korten blåste överbord? Senast ändrad av KillerBoo | 06 december 2009 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 7 December , 2009 Jag kör naturligtvis både navigator och sjökort. är det inte så det är tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 7 December , 2009 I sommras så korsade vi åvikebukten för segel i ganska grov sjö och hyffsat med vind i dimma. Efter ca en timmes segling så blir det stiltje med vågorna kvarstående. När man driver runt med vågorna så (vi åkte utan motor), så är man ganska nöjd att ha en analog kompass i båten då kompassen i gpsen får fnatt i dessa farter har man dessutom ingen synlig kontakt med land blir man ganska fort förvirrad ifrån vilket håll man kom eller ska. Då är det skönt att hålla koll på när man närmar sig land så att man kan kasta ett ankare eller paddla utav bara hlvte istället för att ta klipporna. Så jag tycker nog att dessa hjälpmedel skall kombineras. mvh Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 7 December , 2009 Ja detta var en gammal tråd som vaknat till liv igen. Jag håller med om att ämnet är aktuellt. Jag har själv funderat en hel omkring detta. Jag tog förarbeviset 88 och kustskepparen är från 92. På den tiden var GPS inte var mans egendom och det nämndes som kuriosa i en bisats. Eftersom jag börjat rörs mig på gegelbundet på sjön igen har jag känt behov av att uppdatera mig på vad som anses vara praxis idag. Därför köpte jag mig en aktuell kustskepparkursbok. Jag har ingen sen tidigar (jag lånade när jag gick kursen 92) och tycker att det ska finnas en sådan ombord. Jag var förvånad över hur lite det stod i boken om elektroniska navigationsmedel. Jag har sett attt det finns speciella böcker om GPS-navigering, men jag har inte tittat i någon. JAg har satsat på att läsa manualen till min GPS för att lära mig att hantera den. Om jag blev tillfrågad om hur jag skulle lägga upp ett GPS-avsnitt så skulle jag nog lägga in följande punkter: Jämförelse mellan precision i sjökort, GPS och plottersjökort med syfte att visa att det går finfint att navigera med plotter, men att man bör hålla marginaler för att hantera felkällorna [kunskap] Att man ska ha backup i form av reserv-GPS, reservbatterier och papperssjökort om batteriet tar slut, GPSen går sönder eller åskan slår ner. Precis som det är bra att ha ett reservankare och en paddel undanstuvade någonstans. [kännedom] Tips om hur man använder standardfunktioner i GPSen på ett bra sätt. Ex. Strategiska waypointer och rutter, avståndslarm för att undvika farligheter etc. [kännedom] Mer än så här är kanske inte nödvändigt att ställa krav på. Kustskepparen är väl trots allt en basutbildning för att man ska kunna klara sig på ett säkert sätt. Det är inte en spetsutbildning i avancerad sjöfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 December , 2009 Jag är själv en av de som tidigt anammade tekniken. Jag tog det vanliga förarbeviset -87 och byggde på med kustskeppare i mitten på 90-talet. Inte för att jag var tvungen att lära mig, det gjorde jag tillsammans med farsgubben i praktiken redan som liten grabb, utan för att det var roligt och intressant. Min första GPS införskaffades redan innan förarbeviset lästes in och jag är nu inne på min 5e plotter. Sjökort i pappersformat finns alltid med i båten, men bara som ett komplement eftersom jag tycker det är både lättare och smidigare att få en översikt av lite större områden om man har ett gammalt hederligt papperskort tillgängligt. Speciellt när man grovplanerar en lite längre tur. Däremot var det väldigt länge sedan jag faktiskt använde kortet i navigationssyfte. Så länge jag använde den rena GPS-en var man ju givetvis tvungen att navigera utefter pappersvarianten men efter att plottern kom in i bilden så navigerar jag uteslutande med hjälp av den. Ingen av mina GPS-er eller plottrar har någonsin, på runt 25 år, slutat att fungera och jag litar helt och fullt på elektroniken av idag. Jag har även en gammal handhållen Garmin liggandee utifall något skulle hända med elsystemet i båten men den är ju inget att ha utan något att relatera till, Därför finns papperskorten alltid med. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår de farhågor som många uttryckte för 4 år sedan. Att folk litar blint på GPS är både naturligt och förståndigt för faktum är ju att en positionsbeswtämning gjord med GPS är (och var även för 4 år sedan) mycket noggrannare än vad man fixar själv med manuella hjälpmedel. Och oavsett HUR man navigerar så gäller det ju att se upp, ut och runt för att visuellt bekräfta var man är. Om man krockar pga att man tittar på en GPS-skärm eller för att man har näsan nere i papperskorten i febril verksamhet med att räkna ut positionen är ju egalt... Ser man inte upp händer saker, oavsett orsaken till att man inte ser upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 9 December , 2009 Det är kankse dags för en ny tråd under ämnet Hur borde den gamlesjöbusens atityd till teknisk utveckling se ut? Jag är inne på KillerBoos linje. Jag bekänner mig till det gamla gardet som är uppvuxen med sjökort och magnetkompass och tycker själv att jag kan hantera den utrustningen. Därför använder jag det som primär navigationsmetod, mest av gammal vana. Jag gör det inte av princip, utan för att jag är van vid det. Jag drar slutsatsen att KillerBoo är vad marknadsförare kallar för early adopter eftersom GPSen kom in i bilden på 80-talet. Den främst anledningen att jag inte använder GPS-plotter som primär navigationsmetod är att jag behärskar gammaldags navigering och känner att jag hellre använder pengarna till nya bekväma dynor, ny toalettinstallation och nya segel. Den dag jag får en plotter eller tycker att det är en absolut nödvändig leksak kommer jag börja använda den i första hand. Hur kan jag tänka så om ja gär av den gamla stammen? Vad är värdet med att alltid göra som man alltid gjort och vägra ta till sig ny teknik och nya metoder? Då ahde vi varit kvar på stenåldern. I bästa fall hade vi fortfarande navigerat efter stjärnorna i outmärkta vatten. Till vardags livnär jag mig på att hitta sätt att göra säkra produkter. Därför är jag van att tänka i termer av RISK. DÄrför är det självklar för mig att 1) Till vardag tycekr jag att det är självklart att man nyttjar det mest bekväma hjälpmendlet, om jag har tillgång tilldet. Det kan vara plotter, bil-gps, farthållare, backsensorer osv. 2) Om konsekvensen av att alternativ fallerar ser jag till att alltid ha en plan B. I båten är det en handhållen GPS för att få en position i dimma efter ett åsknedslag och ett papperssjökort. Det behöver inte vara efter senaste modell och fullständigt UFSat. Det räcker med att jag kan ta mig in till skydad hamn via huvudfarled. Sen är jag nöjd. För övrigt anser jag att mobiltelefonen idag är att betraktra som säkerhetsutrustning. Den gör ju sitt jobb i privnvip så länge man har land inom synhåll, vilket förmodligen gäller för mer än 90 % av alla båttimmar. Vet jag med mig att jag ger mig utom synhåll för land mer än en enstaka gång i vackert väder, då ser jag till att skaffa en VHF också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 Januari , 2010 Haha oj vad gammal denna tråden var och jävlar va ilsk jag var på den tiden ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Januari , 2010 AHAHAH Gedda: Det bästa med att åldras är just att man liksom inte tar livet så hårt. Imorgon kommer de flesta i denna tråd vara ännu mindre ilskna. Mitt bidrag till denna tråd är: Själv stängde jag av GPS:en och lät naturen ha sin gilla gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser