Caribic410 757 Postad 24 Juni , 2018 Sjösäker hade/har en skitsmidig väderapp. Nån som vet om den bytt namn eller bara lagt ner? Eller finns det nån annan lika smidig där du bara pekar på karta och diirekt får upp vindprognos fleria daga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 24 Juni , 2018 SMHI har en utmärkt vindprognoskarta i appen. Gå till fliken "Kartor", klicka på lagersymbolen (två romber) och välj "Vind". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Juni , 2018 Viva är också nice där du i nära "realtid" kan se vindstyrkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Juni , 2018 4 minuter sedan skrev Azguz: Viva är också nice där du i nära "realtid" kan se vindstyrkan Viva har jag.. men sjösäker va smidigast till mitt anvomr. Den bara slutsde funka häromdagen och gär inte hitta som installerbar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Juni , 2018 53 minuter sedan skrev raol: SMHI har en utmärkt vindprognoskarta i appen. Gå till fliken "Kartor", klicka på lagersymbolen (två romber) och välj "Vind". Ska kolla.. hsr nog haft det nån gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Juni , 2018 12 minuter sedan skrev Caribic410: Ska kolla.. hsr nog haft det nån gång... Njää. Det jag saknar e funktionen att bara peka på ett ställe å få prognosen där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 24 Juni , 2018 Men vill du veta vinden på land eller på havet? För alla väderprognoser jag sett för platser visar vindstyrka över land. Vill du veta vad prognosen för vindstyrka över havet är, så behöver du kolla prognoskartor. Det kan skilja massvis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juni , 2018 5 timmar sedan skrev Azguz: Viva är också nice där du i nära "realtid" kan se vindstyrkan Är inte ViVa i realtid? Jag trodde det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Juni , 2018 2 timmar sedan skrev Silverfox59: Är inte ViVa i realtid? Jag trodde det. Jo, men "typ". Det är ju inte på minuten men nästintill. Jag tycker den är rätt nice för att framförallt se byvinden och om man inväntar dagens "topp" ska gå förbi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 25 Juni , 2018 Om man kan acceptera att inte peka på kartan utan istället skriva in ett namn på en ö eller kobbe så funkar yr.no Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Juni , 2018 36 minuter sedan skrev Mackey: Om man kan acceptera att inte peka på kartan utan istället skriva in ett namn på en ö eller kobbe så funkar yr.no Mackey Så gör man ju på smhi åxå men den hittar inte. Så man måste kolla vad för orter det finns i närheten och prova sig fram. Vill du veta prognos där du är funkar det. Ska testa yren åxå. Hade den förut. Har för mej sjösäker tog sin info därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2018 Alla vädertjänster köper sin rådata från en dator i Skottland. Sen bearbetar de den datan. Även SMHI säljer bearbetad information, tex som GRIB filer. Det som finns i apparna är landbaserad prognoser eller sjörapporter dvs ute til sjöss. Den enda prognosen som finns för kustvädret är den som sänds på VHFen. Är man lite intresserad av meteorologi så man själv göra en prognos utifrån landprognosen. Jag använder WeaterPro som ger mycket bra landprognoser, det går att göra prognoser för kustområdet från de datan om man också tittar på kartan över hur frontsystemen rör sig. WeatherPro visar även data från min Netatmo väderstaion. I Netatmos app kan man se info från andras Netatmostationer i realtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juni , 2018 I dag skall ju allt va appstyrt - och toleransen för avvikelser är noll. I det verkliga livet är vädret som det är och man får anpassa sig där efter. Blåser det inte - då går jag för motor ( om jag behöver flytta mig) Blåser det mycket - då får jag reva. Blåser det nåt in i bänken - då ligger jag still. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 25 Juni , 2018 Finns en app: Båtväder som funkar så. Tryck på kartan så får du prognos. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.eliri.boatweather Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 25 Juni , 2018 14 timmar sedan skrev Caribic410: Så gör man ju på smhi åxå men den hittar inte. Så man måste kolla vad för orter det finns i närheten och prova sig fram. Vill du veta prognos där du är funkar det. Ska testa yren åxå. Hade den förut. Har för mej sjösäker tog sin info därifrån. yr.no har varenda namngiven sten i Stockholms skärgård, tex. Tuvan som är 4x15 meter och ligger någon decimeter under vattenytan vid normalvattenstånd. Stenen är intressant för det brukar ligga sälar och sola där. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 25 Juni , 2018 Jag brukar köra ”Windfinder” som jag tycker funkar bra, och som har en kartfunktion (som jag aldrig använder). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 25 Juni , 2018 Jag gillar Windy.com som finns på webben och som app. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 26 Juni , 2018 (redigerade) 7 timmar sedan skrev rejas: Jag gillar Windy.com som finns på webben och som app. Windy har väl precis den funktionen där man kan peka på kartan och få upp prognos för aktuell position. Jag brukar använda den appen för att få en snabb övergripande prognos av vindstyrka och vindvrid kommande dygn. Tycker den fungerar bra och brukar stämma lika bra som andra väderappar. Jag använder även Yr, SMHI och Viva, lite beroende på vad jag är ute efter att veta då jag tycker de är bra på att presentera olika saker. Redigerad 26 Juni , 2018 av Martin76 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Juni , 2018 15 timmar sedan skrev b_syrsa: Finns en app: Båtväder som funkar så. Tryck på kartan så får du prognos. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.eliri.boatweather Har den. Ok men tycker sjösäker va smidigare överskådligare på nåt vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser