Ringhede 6 Postad 30 Maj , 2005 Vad ska man använda? När man förtöjer finns det massor med olika gummi och fjäderannordningar att sätta på förtöjningslinor, men behövs de ? Om så, vilken modell är att föredra? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 30 Maj , 2005 Ja, det är nog att föredra. Tänk dej själv när det blåser ute och det blir vågor, eller när ett pucko far förbi din båtplats i 140 knop, då kan det bli lite vågor och båten ligger ju inte direkt still då inte. För att inte hela båten ska slitas i stycken....nåja,så att inte förtöjningslinorna ska gå av så är det bra att ha antingen fjädrar eller gummigrejer som man för linorna igenom, för att dämpa ryckningarna som uppstår.Vad du ska ha, fjäder eller gummigrej är en smaksak,jag föredrar fjädrar. Mvh Reino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 30 Maj , 2005 Håller med ovanstående talare. Det är en fråga om hur mycket man vill lägga ut också. Fjädrar rostar om de inte är i rostfritt. Gummi torkar... Ska själv köpa gummi snart å grövre tampar. Hittade billiga gummin på Harald Nyborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 31 Maj , 2005 Hej Roland! Förtöjer min båt med 14mm tågvirke och Förtöjningsfjäder i EPDM gummi i alla fyra, både i aktern och i fören. Köpt på Biltema. Funkar gör bra.. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Maj , 2005 Segelstroppar? Ursäkta okunskapen men vad är det? (man lär sig nytt hela tiden) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 Juni , 2005 Tackar för tippsen. Ska fixa något av alternativen. Det sista med segelstroppar var intressant och blir ganska billigt. Nu ligger båten relativt skyddat (för vind) men vem vet vad som händer när tokar gasar på och skapar massa svallvågor. Bugar och tackar, Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Juni , 2005 ett tips grabbar skaffa en större och tyngre båt ;-) behöver då inga stroppar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 1 Juni , 2005 Har prövat lite olika, kanske inte alla som finns på marknade men väl en 5-6 olika varianter. Föredrar absolut de som heter Forsheda och som man snurrar linan runt och sticker igenom en ögla i ändarna. Båten får ett mycket lugnare rörelsemönster ned dem på än med andra varianter på metall-fjädrar eller gummi-stroppar. Jag har aldrig legat över natt i någon gästhamn men om jag planerar det nån gång tar jag nog med mig fjädrarna. (lite samma som de som tar med sig sin egen kudde när de ska sova på hotell...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Juni , 2005 Dan när du börjar närma dig 25-30 ton så kan vi säga att vi är jämnlika ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 2 Juni , 2005 Lägger man till så här behövs heller inga fjädrande förtöjningar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 Juni , 2005 Är det verkligen säkert? Tänk om det börjar blåsa upp. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 2 Juni , 2005 jaha,d e du som gör vågorna!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Juni , 2005 Min båtgranne har en liten eka o han förtöjer sin båt med 18 mm tross, dubbel dessutom!!! Jag däremot har förtöjd några säsonger med blått 6 mm nylonrep, o min båt väger ca 1200Kg. Min båt har aldrig slitit sig, men båtgrannens har vattenfylts pga för stram lina. Måste lägga te att hamnen ligger veldigt skyddad. Altså mottot måste va: det e inte tjokläken på linan som avgör men hur man använder den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 2 Juni , 2005 Hej igen Roland! Som jag skrev tidigare så har jag köpt mina förtöjnings saker på Biltema och kanske tagit i i överkant vad gäller dimension, men det kostar inte en förmögenhet att köpa dessa attiraljer. 8st 14mmKaus Rostfritt 119,20:- 4st Förtöjningsfjäder för tågvirke 210mm 179,60:- 4stLyrschackel10mmRostfritt 91,60:- 1st rulle/30m-14mm tågvirke 275,00:- Detta gick på 665,40:- på Biltema. Jag slitsade in kaus i tampändan mot bryggan, där jag fäster tampen i Y-bommen med lyrschackel. Den andra änden på tampen slitsade jag en ögla som jag enkelt fäster i knapen i båten. Resterande tågvirke har kapat upp i varierande längder för diverse förtöjningar. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 2 Juni , 2005 Det blev ett fel i tidigare inlägg. Det skall vara 4st14mm Kaus i stället för 8st. Vilket blir en total kostnad på 605,80:-. Du ser va billigt det kan va att handla på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser