Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
frujohansson

Expansionkärl

Rekommendera Poster

Hej, har nymonterat VVB och gångvärme som jag tagit upp tidigare. Nanni rekommenderar expansionkärl för detta, det var det inte först.

Har nu satt dit ett sådant enl anvisn från Nanni. Då jag varmkör så fylls kärlet upp så mycket så det flödar över med kylvätskan ur bräddavloppet.

Har luftat enligt anvisn. Kan kärlet vara för litet är min fråga?? Rymmer ca 1l men  2-3 l vätska flyter ut..vad göra. Byta kärl till större?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet med etylenglykol expanderar ungefär 6 % (ur minnet) när temperaturen ökar från 10 C till 95 C. (Vatten expanderar 4 %.)

Hur mycket kylvätska har du i systemet egentligen?

Räknat på att två liter expanderar ut får vi 2/0,06 = 33 liter kylvätska.

Värsta fallet är att kärlet är nästan tomt från början och tre liter rinner ut, dvs fyra liters expension. Det skulle ge 66 liter kylvätska.

Ett enliterskärl låter ju litet kan man tycka. Det skulle bli 17 liter i hela systemet från tomt till fullt.

Återkom med info om ungefär hur mycket kylvätska du har i systemet och vad den består av så får du säkert råd och tips.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du har värme i båten så skall expansionskärlet vara kopplat till returledningen,inte matarledningen som blir varmare,detta för att undvika tryckvariationer i systemet,ps fd rörgubbe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt som att det är ett kärl i plast som sitter på motorn som i en bil och att hela systemet med motor, värmare och VVB sitter ihop och är fyllt med vatten och glykol.

Lite mera input från TS om systemuppbyggnad, systemvolym, kylvätska etc. är nog bra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej enligt manual så är det 11 liter normalt i systemet. Jag gissar att det är ca 2-3 liter mer nu med detta påkopplat. Grejen är den att det är vid gaspådrag som vattnet flödar över i expkärlet! Jag kan inte ge full gas, då rinner mycket ut, ca den mängd som jag tillsatt 2-3 l.?? Kärlet är kopplat dit det ska enl Nanni, på en nippel högst uppe på vväxlaren.

Det är en Nanni 5.280HE.//😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb tanke felkopplat eller värre, avgaser trycks in i kylsystemet.

Koppla loss VVB och kolla om fenomenet kvarstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix inte felkopplat, helt enligt beskrivn. Hur skulle avgas komma in där...det är inte rocket sciense😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om det inte är felkopplat ger det vissa upplysningar!

Koppla loss / återställ utan VVB som den var innan expansionskärlet och kör maskinen.

Observera.

9 timmar sedan skrev frujohansson:

Hur skulle avgas komma in där...

Detta fick mig att komma ihåg en historia från min skoltid.

Var nog i 5an eller 6an vi hade sexualundervisning, läraren förklarade att de manliga spermierna simmade upp i slidan på kvinnan, en av mina kamrater sträcker ivrigt upp handen och frågar

"hur i hela friden kan dom komma dit"

😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst! Det visade sig vara ganska enkelt..under det gamla locket på värmevxl så finns ett "skvallerrör".  Det behövde pluggas..sög in tjuvluft där!  I övrigt helt rätt kopplat, så teorin om avgaser den vägen föll..men tack ändå för tips!😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stopp och belägg!

Skvallerrör ska inte pluggas!

Rinner kylvätska ut där ska locket bytas, då det är en ventil i locket som öppnar vid bestämt tryck.

Det finns verktyg för att prova locket, har du bra kontakt med någon verkstad kanske du kan få hjälp med detta.

Skulle det visa sig att locket är OK så är du tillbaks på rutan med avgaser i kylsystemet, även om du inte tror att dom kan komma dit.

😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att locket är bytt på vvxl till ett lock som bara ska sluta tätt. Och då ska även det lilla röret tätas. Det är ju exp kärlet som nu har ett trycklock. Helt enligt anvisningar. Kanske Nanni har ett bättre system än andra..😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev frujohansson:

Nu är det så att locket är bytt på vvxl till ett lock som bara ska sluta tätt. Och då ska även det lilla röret tätas. Det är ju exp kärlet som nu har ett trycklock. Helt enligt anvisningar. Kanske Nanni har ett bättre system än andra..😉

Nu är jag enig med dig.

🤐

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska nu ett vattensystem med varmvatten till kökblandaren se ut? Någon som har skiss/beskrivning på sånt? Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...