Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Pistvakten

Dålig skvallerstråle på Evinrude 9,9 -79

Rekommendera Poster

Vi har sedan 1979 en evighetsmaskin i vår Evinrude 9,9 men inför sjösättningen idag uppvisade den en liten åkomma. Med spolmuffen monterad kom vatten både ur propeller, avgashål och därtill rikligt någonstans längs riggen, men inte i skvallerhålet! Jag någon gång erfarit att skvallerstråle kommit först när båten sjösatts och motorn utsatts för större vattentryck, men inte denna gång. Det kom under högt gaspådrag max en droppe per sekund. Den går dock som vanligt den korta stund jag vågar köra (ca 5 min).

I instruktionsboken står att man ska kontrollera att "en jämn vattenstånd kommer ur skvallerhålet vilket visar att vattenpumpen fungerar.", så den förväntas fungera innan gaspådrag.

Vilka alternativa diagnoser finns? 

1) Igensatt svallerrör? Jag har med en rev lyckats trycka in ca 5 cm från hålet med inloppet saknar öppningsmöjlighet. Vad kan man mer göra?

2) Trasig impeller? Jag vet inte om den någonsin är bytt. Var sitter den och hur gör man?

3) Annat? Hur kan jag undersöka andra orsaker?

Jag är förhindrad att ladda upp det foto jag har från instruktionsbok pga filstorleken, men den finns alltså.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera impellern om du inte vet när det är gjort senast. Det är nr 40 i sprängskissen på växelhuset nedan. Finns bra videos på Youtube om hur man gör.

image.png.025620c34874e26bb688fddaece6267c.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar fastna skit i det trånga utloppet för skvallerstrålen. Peta med en tändsticka i munstycket, hjälper inte det tag loss den lilla slangen och blås i den så att du vet att den är ren. Peta dessutom i slangens fäste i motorn. Har du tillgång till tryckluft kan du blåsa in i munstycket och slangen utan att demontera då skall det bubbla nere i avgasutblåset.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en lämpligt tunn följsam ståltråd jag tog med hemifrån och gjorde en böj på längst fram så den inte skulle fastna med vassa spetsen, kom jag en knapp decimeter in och "skottade" med öglan längst fram ut rostgegga och vips så var strålen tillbaka.

Alltså fel som är lätta, snabba och billiga att åtgärda är nästan välkomna. 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...