Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Mercruiser 7,4 i min Searay. Motorn är färskvattenkyld och nu har jag monterat sjövattenfilter (Vetus 330L) för att slippa få in skit i värmeväxlaren. Men tyvärr blir det högt motstånd så sjövattenpumpen slirar. Jag har även flyttat vattenintaget till midkabinen (det finns inte plats i motorrummet).

Visst är det väl en sjuk orginalkonstruktion. Sjövatten direkt in i båten utan avstängning och utan filter.

Hur har ni gjort med filter och vattenintag, Och vad använde ni för filter?

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sjövattenpumpen slirar kan inte ha att göra med att du monterat ett filter, detta filter stryper inte flödet, vattnet går ju bara genom ett grovmaskigt nätkorg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du använt för typ av slang på sugsidan? Man måste ha en som inte sugs ihop!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Att den slirar är bekräftat. Min sjövattenpump är kombinerad med bränslepumpen så när pumpen slirar bromar båten in. Då är det bara köra vidare på låg fart.

Sedan ser man ju ganska tydligt gummi"damm" runt remskivan (kilrem).

Slangen från sjövattenintaget är en PEM-slang kopplad mot Biltema universal kylslang med stålfjäder.

Det enda jag kan tänka mig som bromsar är filtret eller möjligen att PEM-slangen är för trång. Den är 140 ca lång och 32mm utvändigt = ca 26mm invändigt Biltemaslangen är 32mm invändigt och 2x40cm lång

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick nyss ett tips från en bra varvskille. Han hade inte hört talas om problemet men kom med ett tips, som inte verkade helt otroligt.

Den genomföring genom botten som jag använt är en slät genomföring. Det som då kan vara en möjlighet är att när jag kommer upp i fart så bildas ett undertryck så att jag inte får in ngt vatten. Det skulle i så fall avhjälpas med att byta ut genomföringen mot en "skopa med sil" som istället trycker in vatten. 

Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev ConnyGson:

Att den slirar är bekräftat. Min sjövattenpump är kombinerad med bränslepumpen så när pumpen slirar bromar båten in. Då är det bara köra vidare på låg fart.

Sedan ser man ju ganska tydligt gummi"damm" runt remskivan (kilrem).

Slangen från sjövattenintaget är en PEM-slang kopplad mot Biltema universal kylslang med stålfjäder.

Det enda jag kan tänka mig som bromsar är filtret eller möjligen att PEM-slangen är för trång. Den är 140 ca lång och 32mm utvändigt = ca 26mm invändigt Biltemaslangen är 32mm invändigt och 2x40cm lång

PEM slang tål vattentemp upp till 20 grader C, alltså helt olämplig till kylvatten, i ett maskin rum med varmkörd maskin brukar tempen ligga betydligt över 20 grader.

Om jag fattar rätt så är rörstussen på vattenpumpen 32millimeter, detta ger en indikation på vilken dimition du ska välja på slang och genomförning av kylvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Pentax:

PEM slang tål vattentemp upp till 20 grader C, alltså helt olämplig till kylvatten, i ett maskin rum med varmkörd maskin brukar tempen ligga betydligt över 20 grader.

Om jag fattar rätt så är rörstussen på vattenpumpen 32millimeter, detta ger en indikation på vilken dimition du ska välja på slang och genomförning av kylvatten.

Jodå jag har tittat på dimensionerna och nackdelen med PEM skulle väl då vara de tjockare väggarna. Resten av systemet håller måtten.

PEM-slangen med tryckklass PN10 ska klara 10bar vid 25gr. Men det är tryck. Slangen ligger längst botten och agerar bara sugslang. Men visst jag förstår din synpunkt och visst kan det bli varmare än så. Frågan är vilket undertryck den klarar vid - säg 40gr?

Men jag byter nog ut den till vintern. Lite synd för det var en väldigt snygg lösning.

Jag har varit nere i hamnen och provkört vid bryggan. 3500 varv vid stillaliggande - inga problem över huvuddtaget (utom att båtgrannarna fick frispel :) ). Därmed verkar teorin att det skapas undertryck vid intaget när båten går snabbt genom vattnet - bekräftat.

Jag ska sätta på en "mössa" som trycker in vatten mot inloppet istället så får vi se hur det går. Jag återkommer i ärendet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-06-25 vid 17:13 skrev ConnyGson:

Jag fick nyss ett tips från en bra varvskille. Han hade inte hört talas om problemet men kom med ett tips, som inte verkade helt otroligt.

Den genomföring genom botten som jag använt är en slät genomföring. Det som då kan vara en möjlighet är att när jag kommer upp i fart så bildas ett undertryck så att jag inte får in ngt vatten. Det skulle i så fall avhjälpas med att byta ut genomföringen mot en "skopa med sil" som istället trycker in vatten. 

Vad tror ni om det?

Sådan genomföring med skopa och plastsil monterade jag när jag flyttade kylvattenintagningen från "stöveln" på 100B-drev på min 17-fots Coronet och till botten i samband med montering av sjövattenfilter. Fungerade kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PEM-slangen borde fungera utmärkt, om inte annat så skulle du se efteråt om den sugits ihop pga undertryck. Jag gissar också att den glatta ytan väl kompenserar den något mindre diametern (en vanligt fenomen vid relining av avloppsrör är att skiten glider för lätt jämfört med gamla sunkiga järnrör trots en mindre diameter).

Du bör definitivt överväga ett "riktigt" vattenintag framför en vanlig genomföring. Om inte annat då det kan bespara dig huvudvärk i form av stopp i intaget av exemplevis blåstång.

På bilden är intaget i en mindre DC med just en 7,4 V8 som gick varmt. Den hade slickat i sig en munfull hötter, som synes ett hyggligt stopp. Kranen gick knappt att manövrera.

IMG_5565.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Firefish, det ser lite kul ut. Kanske inte så kul för den som råkat ut för det.

Jag har sökt efter ett "riktigt" vattenintag men hittar inget i den dimensionen (1 1/4 ). Så jag har nu tillverkat en kåpa som är högre och bredare mot fören för att den ska skapa ett tryck in och upp mot vattenintaget. Får väl se hur det blir. När jag ser bilden från Firefish så funderar jag på om jag inte ska sätta dig ett grovmaskigt rostfritt nät samtidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid hört att på en segelbåt ska slitsarna vara vända framåt men på en motorbåt bakåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har alltid hört att på en segelbåt ska slitsarna vara vända framåt men på en motorbåt bakåt.

Jag har hört det omvända...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev BSven:

Jag har hört det omvända...

Och någonstans däremellan ligger antagligen sanning ;)

--

Hur ser det ut på ett drev? Är slitsarna i framkant?

Jag har lite svårt att tro att ett hål skulle skapa så mycket undertryck att pumpen inte klarar av det. Lite större fartyg har bara ett hål - ingen skopa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motivet skulle vara att med slitsarna framåt så trycker farten in vatten i intaget. På en motorbåt är det bara en fördel då motorn alltid är igång vid fart framåt men seglar man så skulle vatten kunna hamna på fel ställe.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vill räkna kan ju applicera Bernoullis ekvation för se vilka tryck det handlar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@TS: Har du tillräcklig dimension på kulventilen? Kolla hålet i kulan så att du inte fått en stor förträngning där som bromsar vattenflödet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Lintott:

@TS: Har du tillräcklig dimension på kulventilen? Kolla hålet i kulan så att du inte fått en stor förträngning där som bromsar vattenflödet.

Nej det har jag inte gjort. Får väl kolla igen. Väntar på att få lyfta båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lite fakta. Första delen är hur mycket vatten som kan rinna in genom hål botten.

Tex ett 25 mm hål som sitter 0,3m under vattenytan där rinner det in 68 liter/min.

Nedre delen gäller pitotrör dvs en skopa under vattnet. Hos en segelbåt i 5knop skulle vattnet tryckas upp 0,34 m men i 21 knop, nästan 6 m  dvs ca 0,6 bar vilket nog är mer en vad en vanlig sjövattenpump ger. Vid 40knop skulle vattnet tryckas upp 22m. Knappast lämpligt.

image.png.e578f279be5dc973e5b2d6aafb52158a.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev bhemac:

Här är lite fakta. Första delen är hur mycket vatten som kan rinna in genom hål botten.

Tex ett 25 mm hål som sitter 0,3m under vattenytan där rinner det in 68 liter/min.

Nedre delen gäller pitotrör dvs en skopa under vattnet. Hos en segelbåt i 5knop skulle vattnet tryckas upp 0,34 m men i 21 knop, nästan 6 m  dvs ca 0,6 bar vilket nog är mer en vad en vanlig sjövattenpump ger. Vid 40knop skulle vattnet tryckas upp 22m. Knappast lämpligt.

image.png.e578f279be5dc973e5b2d6aafb52158a.png

Imponerande med beräkningar - tack för det. Jag får väl experimentera med storlekar och utsläpp från "mössan"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...