Jbl 1 Postad 23 Juni , 2018 Hej, Ska montera däckdekaler på en Maxi Fenix. Problemet är att dekalerna jag har är ca 2 cm för kort. Min är helfrägad och det ska vara modell som är ljusblå och en mörkare blå runt. I alla fall så är den helfärgade ca 2 cm kortare. När jag tagit bort dekalerna så kan man se den gamla dekalen och det går inte att tvätta eller polera bort. Har två alternativ som jag önskar råd kring 1. Slipa med våtslip typ 180? Så att de synliga markerna försvinner. 2. Sätta dekalen så att det blir 1 cm från rutan. Delarlerna sitter både framför och bakom ruten. tacksam för råd. 1:an känns mest rätt men är lite rätt för att slipa på att gammalt däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Juni , 2018 Polera så gott det går. Eventuella kulörförändringar brukar försvinna på en säsong (eller två) av solen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jbl 1 Postad 23 Juni , 2018 Kom på att fästet för själslående focken kommer styra vart främre dekalen ska sitta. Då blir det lika dant bak. Måste kolla i morgon hur det blir. Förstör man mycket tror ni om man slipar med slippapper? jag har extra dekal i samma färg, tror ni dt bli fult att lägga i en cm om man klipper för hand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Juni , 2018 Kör du med 180-papper förstör du gelcoaten. Man brukar köra 1000-2000-4000 våtslippapper för att slippa repor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jbl 1 Postad 23 Juni , 2018 Tänkte kanske på 1800 eller nått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 23 Juni , 2018 (redigerade) På kanten av mitt gråa tak fanns det synliga spår av dekaler, bokstäver, man kunde fortfarande läsa "www.tritonboats.se". Jag gick lös med Autosol och polermaskin, det tog lång tid, säkert minst en halvtimma per sida att rubba det hela i samma gråa nyans. I år syntes ingen text eller nyansskillnad, men det var matt, därför blev det en ny polermaskin och Internationals flytande rubbing, polish och sedan vax med samma polermaskin, nu var tidsåtgången säkerligen en timma per sida, men det blev väldigt bra. Så jag tror att du med litet grövre rubbing, Autosol, kan jämna ut nyansskillnaderna och sedan med finare rubbing kan få det riktigt blankt och bra! Nu vet jag inte strukturskillnaden mellan 180-papper och Autosol, men gissningsvis har autosolen fler partiklar per ytenhet, men en rengörande egenskap då det ingår mer än en hel kemilektion i innehållsförteckningen, bland annat amoniak. Redigerad 23 Juni , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 23 Juni , 2018 Hm, hur menar du med för korta. Har själv en Fenix med den två-färgade stripen (mörkblå/pärlblå?) Håller på att ta bort den och ersätta den med enfärgad (enbart mörkblå) och den kommer att täcka även den delen som tidigare inte var täckt (mellan pärlblå och mörkblå). Är ganska säker på att om du köper en färdig enfärgad sats så den täcker allt. För egen del har jag köpt en bred rulle stripe och mallat upp efter den yttre mörkblå tejpen och skär själv till nya stripe, betydligt billigare än att köpa en färdig sats. /Göran A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 24 Juni , 2018 Läste ditt inlägg igen och förstår att det skiljer i längd på de senaste modellerna och de tidigare enfärgade. Men jag hade gått på förslaget från Peter K och inte börjat slipa. Har tidigare tagit bort namn och nyansskillnaden försvinner med tiden. Brukar tvätta med aceton ( om det är gamla limrester) och polera efter det. /Göran A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 24 Juni , 2018 Om jag förstod det rätt så är väl nyansskillnaden beroende på att ytan under tejpen inte utsatts för solljus och är i bättre skick. Att slipa den ytan hjälper nog inte att påverka nyansskillnaden. /Göran A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nht1 8 Postad 24 Juni , 2018 (redigerade) Helt rätt i att nya modellen är längre. När jag centrerat efter beslag för skenan så är den en cm mellan rutan och stripen. har 3 alternativ. 1. Montera och leva med det. 2. Lägga i en passbit mellan rutan och stipe. (Har extra stripe) 3. Köpa nya för 3000 vilket inte känns så lockande obs det var inte jag köpta stripen utan den följde med båten. Redigerad 24 Juni , 2018 av Nht1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goranoulla 4 Postad 24 Juni , 2018 Har ännu inte tagit bort den gamla tejpen än, men vill minnas att det är c:a 10 mm mellan rutorna och tejpen. Skall kolla mer exakt, men måste det inte vara ett mellanrum mellan tejpen och fönstertätningen (sikaflex eller liknande)? Tätningen är ju inte en 100% rak kant att sätta tejpen mot. Men att sätta en passbit som man dubbelskär blir nog mer eller mindre en osynlig skarv. /Göran A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser