Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
erbe

Ang BAYLINER´s skitprat om dålig kvalite å klena skrov mm

Rekommendera Poster

Varför allt detta skitsnack om Bayliner båtarna? Searay ,svenska är MYCKE bättre mm mm.... Har köpt en 1952á från 89 å den är i bra skick har granskat hela båten å tryckt å kännt efter mjukheter å rutten lukt....men det är helt under kontroll. Brodern min hadde en 88 2455 i 3år utan problem.....själv gick jag på magkänslan å köpte den för den är relatift billig å dom amerikanska DC båtarna tilltalar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar har för och nackdelar. Mina erfarenheter av bayliner är att det är dålig passform på inredning och heltäckningsmattan som ligger i den i tak och sidor är ofta välldigt sunkig om man inte bytt den sen den var ny. Det är också allmänt känt att bayliner hade lite problem i slutet av 80-talet pågrund av att de ökade sin produktionstakt markant, och då blev kvaliten sämre. Däremot så går de välldigt skönt i sjön pågrund av sin fina v-botten. Den andra fördelen är ju givetvis att det är mycket båt för pengarna. Jag själv tycker inte att det riktigt går att jämföra en bayliner med tex nimbus. Men då snackar vi ju andra priser också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja denna diskussionen tar aldrig slut! Att dom amerikanska båtarna skulle vara sämre byggda är till stor del påhittat av experter utan erfarenhet från amerikanska båtar. Min åsikt är att målgrupperna för tillverkarna är olika. Enligt mig är dom svenska båtarna betyligt bättre rustade för smutsiga stövlar och fiskeredskap osv. Inredningen i dom amerikanska båtarna är ofta exklusivare (annat ord för ömtålig i detta fall) och kräver mer av sin ägare att hålla i ordning. Vad gäller plastarbete så ligger amerikarna väldigt långt före dom svenska tillverkarna på grund av dom stora serierna. Det är konstigt att alltig Nimbus ska vara representat för svensk båtindustri. Min åsikt är att Ryds är en bättre representant. Åk gärna och titta på Ryds, Glastron och Bayliner. För mig är valet enkelt. Om du vill ha en båt som är spatanskutrustad men som är lämplig för fisketurer väljer jag Ryds i andra samahang amerikanskt. Jag delar dock åsiken att många amerikanska båtar som har några år på nacken är i dåligt skick. Jag tror nog förklaringen ligger mer i ägaren än i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag disikerade min Sea Ray 268 Sundancer i vintras så hittade jag lite som kan kallas för Amerikans kvallite. Tex så sitter vissa inredningsdetaljer skruvade med vinkeljärn. Inget fel med det, om det inte vore för att inredningen sitter fem cm ifrån järnet så skruven liksom bara precis når till inredningen. Kan ju vara pga av deras dåliga passform så dom fuskar där det inte syns. Lite här å var har de sådana hemma-patent-lösningar. Annars är det bra båtar över lag. Det finns inga större defektheter som man kan hitta. Alla båtar byggs ju ung med samma standard å krav på säkerheten. Det är nog mest att har man ett märke på sin båt så håller man det kärt. Man måste bli så överbevisad att de förutfattade meningarna man har om andra båtar inte stämmer innan man släpper det. Hade tex min båtgranne nere på besök förra veckan å han hade alrig varit i en Sea Ray innan. Han var imponerad över ytorna inne i båten och att det var en sån kvalitetskänsla över det hela. Ni mår tro att hans förutfattade meningar ändrades något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt två Flipper ( en som mina föräldrar hade) och en Sea Ray och då föredrar jag verkligen Sea Ray. Hade aldrig några problem med den Amerikanska DC:n. Jag har hört en del dåligt om Bayliner men aldrig ägt någon. Och de som talat dåligt om Bayliner har heller inte ägt någon. Så i mitt tycke är den enda anledningen att tveka öven Bayliner för att de har dåligt rykte, inte för att de nödvändigtvis är dåliga. Men viktigtast är att man själv är nöjd, vad andra tycker om ens saker skiter iaf jag i. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dåliga ryktet Bayliner har är väl att de på 80 talet spottade ut båtar på löpande band och då var det skiftande kvalitè på det mesta. Skrovet har det väl aldrig varit några större problem med. Men de flesta av de så kallade dåliga sorterna av Baylinern är väl borta vid detta laget. Sedan hade de väl stora prbolem med sina motorer och drev från OMC om jag inte minns fel. Men jag håller med att de flesta som pratar skit om Bayliner har aldrig ägt någon. Tycker själv att det finns några riktiga godingar ur Bayliners flotta t.ex 2556:an liten salongsbåt med flybridge för ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte ute efter att klanka ner på något båtmärke. Men jag talar om egna erfarenheter då jag själv har skruvat lite i bayliner och har kompisar som håller på med det. Några klassiska saker som har dykt upp flera gånger är sönderrostade tankar (pågrund av att det inte är rostfria utan galvade) Några elfel har också dykt upp. I min chefs 2455 så satt vägen till toaletten helt snett sen när vi kikade lite närmare på det visade det sig att nån hade slarvat då de sågat ut den då passformen minst sagt inte var något vidare. I den baylinern har han även bytt all heltäckninsmatta då den blev välldigt sunkig. Detta är de saker som gör att jag inte tycker bayliner har någon vidare kvalite. Om vi kikar på plastfinishen på utsidan så ser det välldigt bra ut och det är snyggt designade så jag skulle inte ha något emot att äga en bayliner men då skulle jag bygga om lite i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget förtar det andra, TÄNK om alla skulle gilla PÖLSA eller BAYLINER eller STOREBRO eller VOLVO fy sjuttona vad tråkigt det skulle bli, så det är bara kul med olika åsikter, jag har aldrig ägt en Byliner men det är säkert en trevlig båt som en del trivs med och andra inte, så det är nog bara att köra på med det JUST DU gillar och trivs med bäst :-tackar Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att dessa båtar ofta innehåller mycket trä som är inplastat i skrovet. När detta trä börjar ruttna blir skroven allt utom vridstyva. Kanske är därför som 80-tals bayliners har rykte om klena skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 2450 command bridge från 86- visst finns det saker att göra på den om man vill, men det är inget som man måste göra,Jag håller med om att en heltäckningsmatta inte hör hemme i en båt så den ska ut , samt att jag har bytt ut lite klädda paneler mot motsvarande i ek för att det skulle se lite roligare ut Jag vet inte hur jag skulle ha råd att köpa en flybrige båt om inte den här modellen hade funnits Magnus

post-3929-1394234403,914_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att äntligen få en konstruktiv diskussion om amerikanska båtar. Kan bara hålla med om att tex lösningar med trä inplastat i skrovet inte är helt bra. Det samma gäller bränsletankar som inte håler måttet. Brister av dessa slag hittar vi nog hos samtliga tillverkar emellanåt. Jag håller med om att många båtar behöver uppgraderas, tex byte av mattor.Detta gäller försås alla tillverkare som har denna konstruktion. Som jag använder min båt SeaRay ett självklart val framför andra. Dock skulle jag gärna vilja ha en fin Nimbus eller Princess men ekonomin tillåter inte detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MATTIAS

HAR EN BAYLINER BOWRIDER -91 OCH TYCKER ATT DEN ÄR KANON,DÅLIG PASS FORM=? DET SITTER SOM DET SKA HAR ENDAST BYTT MOTOR TILL FYRTAKT=ÄNNU BÄTTRE,HAR HAFT DIV SVENSKA BÅTAR,MEN ÄR HELNÖJD BAYLINER! :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne på min tredje nu, 1952an från 89 lämnar kanske lite till att önska när det detaljerna, dock inget ruttet och allt funkar. Trophyn var härlig och robust med hytt, dörr och mycket grabbighet. 2352an är i mitt tycke en väldigt snygg och vad jag kan se välbyggd båt med moderna linjer. Har också haft två Crescent med murket trä i konstruktionen, trevliga bägge två men inte bättre än Amrerikanerna. Nej, en båt är nog inte mycket bättre än sin ägare, sköter man om grejerna funkar det mesta. Visst har dom olika basförusättningar, det är bara att välja, vill du åka snabbt och förållandevis snålt har du ett prisvärt alternativ i en USA-båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG HAR GÅTT IGENOM EN HEL BAYLINER 2755 I VINTERN OCH KAN VÄL DET MESTA NU OM BAAYLINER FRÅN SLUTET AV 80TALET. DET FINNS INGA GALVADE TANKAR I BÅTEN ,DOM ÄR AV ALUMINIUM . NÄR JAG SATT I EN BOGPROPELLER SÅ VAR SKROVET 20MM TJOCKT . DET SOM MAN KAN KLAGA PÅ ÄR ATT ALLA SKRUVAR ÄR LIKA LÅNGA TROTTS OLIKA TJOCKLEKAR PÅ GODS ,DOM HAR IBLAND SLUTAT ATT PLASTA PÅ VISSA STÄLLEN ,DET ÄR LITE VÄL MYCKET LUDD I KABINEN. ORGINALDREVEN ÄR VÄL INTE DOM BÄSTA .MEN DOM HAR SAKERNA KAN MAN LÄTT FIXA JAG KAN REKOMENDERA EN BAYLINER ,MYCKE BÅT FÖR PENGARNA :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, som sagt diskussionen tar nog aldrig slut.. och de som gillar att snacka skit är oftast de som aldrig ägt en Bayliner men som gillar att följa strömmen - dvs hålla med ryktet. Har själv en Bayliner från mitten av 80-talet som jag ägt i några år. Den har fungerat bra för mig med en del pyssel som med allt annat som är över 20 år. Det roligaste jag vet är när kunnigt båtfolk kommer fram i skärgården och fäller spydiga kommentarer om detta märke och tror att man har betalat skjortan för en skitbåt... Då bjuder jag in dem att titta i båten samt avslöjar vad jag gett för den - vilket oftast är ca ½ priset av vad de gissat innan :) , då brukar ljudet i skällan ändras något kan jag tala om. Är mycket nöjd med båt för pengarna, men funderar på att byta upp mig i storlek pga bekvämlighet under längre tid. Kan mycket väl bli en nyare Bayliner, just pga design och båt för pengarna även om jag mycket väl har möjlighet att införskaffa en Nimbus eller annan dyrare nordisk båt - har dock inte roligare i en sådan. Ska du fiska - köp en nordisk plastbåt. Gillar du sol/bad och trevliga stunder i skärgården till ett bra pris - köp en usa dc. Detta är min åsikt... Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att folk generellt sett har en negativ syn på Baylainer beror nog på att båttidningarna skrev ganska mycket dåligt om dom sena 80-tals modellerna. Detta går att läsa om Baylainer 1950 Capri i en testtidning från Vi Båtägare: Ett praktexempel på baylainers slarvbygge i slutet av 1980-talet. Motorhuven är tillverkad i en sladdrig mjukplast. Den är inte förankrad. Trampar man oförsiktigt mellan aktersätet och motorhuven kan man hamna med foten i motorutrymmet. Sidorytans övre ram skymmer sikten. Styrpulpetens styrka och infästning är ej godtagbar. Vid en kraftig 90 graders sväng delade sig hela frontrutan och den öppningsbara mittrutan släppte från sina gångjärn och singlade överbord Om man liter på båttidningarnas tester så är det klart att ett sådant betyg sätter sina spår. /Henkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, har läst det testet med, men det är också det enda riktiga test jag har hittat på den båten i sverige och detta test avser årsm. -88 (87-89) av 1950 modellen med Cobra drev om jag inte minns helt fel. Detta var ju en modell som massproducerades och såldes många av i Sverige mm. Måste ju vara fler en ett test som dömer ut en hel båtserie oavsett årsmodell och storlek...kan hända det finns fler test som klankar på B. men jag har endast läst/hittat detta (på 1950-2150 modellen). Dessutom fick man ju lite av intrycket att testarna var emot usa-tillverkade båtar i regel. Nordiskt var det enda med kvalite'. Trots allt är ju dessa båtar mycket vanliga fortfarande idag, så helt kass kan de ju uppenbarligen inte ha varit då de i så fall borde varit skrotade för länge sedan med nästan 20 år på nacken. Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bullshittaker

Tja själv lyckades jag sänka min gamla solö25:a hittade ett litet grund som den inte klarade av utan sjönk som en sten...så det var klart dålig svensk kvalitet över det hela...säkert ett fyllebygge en måndagsmorgon, vet till o ch med att en skruv i en garderob lossnade ett år. Köpte mig sedan en Bayliner....och kan tala om att den faktsikt inte sjönk på samma grund utan blev stående på det! Det kallar jag båtsäkerhet det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förfärligt vad ömma tår här! Ni kan bara ana vad jag med stålbåt får utstå. Andras åsikter om min båt intresserar mig inte. Så enkelt har jag löst det. Har också läst tester och omdömen av besiktningsmän och tidningsfolk ang amerikanska båtar. Som vanligt finns dåliga produkter bland alla varumärken. Det har importerats ett antal amerikanske båtar i dåligt skick. Givetvis får vi läsa om dem, och inte de fina. Personligen anser jag skrovets tålighet under ett antal år vara mer intressant än en snedmonterad vägg. Tror också, som någon skrivit, att det hänger mycket på målgrupperna. Bayliner är i alla fall en snygg båt att titta på. Som sagt, min kassa räckte till en stålbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...