benny_b 7 Postad 24 September , 2018 4 timmar sedan skrev bhemac: Jo jag har hört flera som har fått väldigt bra hjälp. -- Fläktar brukar göra väldig skillnad. De konvektorer som används är inte speciellt effektiva. För väldigt länge sedan satte man in kamrörselement i tex källare. Samma princip, lika ineffektiva. Utvecklingen av vattenburen värme ligger väl sådär 50 år efter utvecklingen i land. Enrörs systemens enda fördel var att de inte behövde cirkulationspumpar. Idag har vi ganska gott om el ombord och kan ha cirkulationspumpar och därmed också klenare rördimensioner. På båtar i tex Holland använder man idag ofta vanliga hemmaradiatorer. Jag har läst det om "vanliga" radiatorer. Men har inte så mkt plats för sådana. Har även kollat på konvektorer till datorer med 120mm fläktar bakom. Då kan man tydligen gå ned i storlek på konvektorn och få ut mer effekt. Men kan väl hålla med om att även med fläkt bakom så känns det inte så effektivt. Har dock köpt ett par VeHeat konvektorer från Viking Yachting. ska se om dessa är bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 25 September , 2018 14 timmar sedan skrev bhemac: Jo jag har hört flera som har fått väldigt bra hjälp. -- Fläktar brukar göra väldig skillnad. De konvektorer som används är inte speciellt effektiva. För väldigt länge sedan satte man in kamrörselement i tex källare. Samma princip, lika ineffektiva. Utvecklingen av vattenburen värme ligger väl sådär 50 år efter utvecklingen i land. Enrörs systemens enda fördel var att de inte behövde cirkulationspumpar. Idag har vi ganska gott om el ombord och kan ha cirkulationspumpar och därmed också klenare rördimensioner. På båtar i tex Holland använder man idag ofta vanliga hemmaradiatorer. Vad tror du om att använda dessa? Kan man ha de monterade mot skottet även om det lutar lite? https://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compact-c22-3004/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2018 1 timme sedan skrev benny_b: Vad tror du om att använda dessa? Kan man ha de monterade mot skottet även om det lutar lite? https://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compact-c22-3004/ Visst funkar de. Kräver lite mer pumpkapacitet än vanliga enrörs konvektorer. Men tänk på hur det ser ut i en villa. 12 ner till 10 mm rör, massor av element och röd. Cirkulationspump på typ 22W. Min tak var att använda vanliga radiatorer, problemet var att få plats. Har sett flera båtar som har en eller flera vanliga radiatorer. Min tanke var då också att sätta in en vanlig 230V cirkulationspump i serie med 12V pumpen. Den skulle köras om det behövdes, när det är riktigt kallt. En sådan pump ligger i mitt förråd. Kanske behövs om det blir -10°C men då ligger man också oftast med landanslutning. Men sen har jag bestämt mig för PC-kylare. Man får ut 1kW ur en 10x10cm fläktradiator som behöver en ström på 0,1A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 25 September , 2018 1 minut sedan skrev bhemac: Visst funkar de. Kräver lite mer pumpkapacitet än vanliga enrörs konvektorer. Men tänk på hur det ser ut i en villa. 12 ner till 10 mm rör, massor av element och röd. Cirkulationspump på typ 22W. Min tak var att använda vanliga radiatorer, problemet var att få plats. Har sett flera båtar som har en eller flera vanliga radiatorer. Min tanke var då också att sätta in en vanlig 230V cirkulationspump i serie med 12V pumpen. Den skulle köras om det behövdes, när det är riktigt kallt. En sådan pump ligger i mitt förråd. Kanske behövs om det blir -10°C men då ligger man också oftast med landanslutning. Men sen har jag bestämt mig för PC-kylare. Man får ut 1kW ur en 10x10cm fläktradiator som behöver en ström på 0,1A. Jag bytte till en bättre cirkulationspump som har 18L/min men kanske är för klent. Men vad är det för PC kylare du tittat på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2018 41 minuter sedan skrev benny_b: Men vad är det för PC kylare du tittat på? Jag utgick från Whitstar's lösning och hittade dessa radiatorer: MAGICOOL 120 SLIM COPPER RADIATOR och med denna fläkt: BITFENIX SPECTRE PRO 120MM Ett "paket" kostar då knappt 500kr och ger 1 - 1,5kW. Fläkten är extremt tyst. Jag ska leta lite till, helst vill jag ha radiatorer med 3/8" anslutningar, standard är annars 1/4". Sen letar jag efter fläktgaller, de finns massor, problemet är bara att välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 25 September , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Jag utgick från Whitstar's lösning och hittade dessa radiatorer: MAGICOOL 120 SLIM COPPER RADIATOR och med denna fläkt: BITFENIX SPECTRE PRO 120MM Ett "paket" kostar då knappt 500kr och ger 1 - 1,5kW. Fläkten är extremt tyst. Jag ska leta lite till, helst vill jag ha radiatorer med 3/8" anslutningar, standard är annars 1/4". Sen letar jag efter fläktgaller, de finns massor, problemet är bara att välja. Wow det ger mkt effekt på sådan litet paket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 30 September , 2018 Försöker hitta konvektorer mm på butiker utanför sverige men hittar inget. Tips mottages gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 1 Oktober , 2018 Nu verkar jag ha fått ordning med värmen. Nu är det bara hur jag ska göra med isen. Ska man låta båten frysa in, eller ha luftbubblor runt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev benny_b: Ska man låta båten frysa in, eller ha luftbubblor runt? Detta och andra "vinterfrågor" har intresserat mig under flera år så jag har lyssnat och läst en del. Många, kanske de flesta gör inget alls. En del kör en propeller med stora elräkningar som följd. Antalet som kör luftbubblor verkar öka. Felet är väl att ingen att de som skaffat en massa grejer verkar att ha provat utan. Däremot finns några som har kört propeller men skippat den. vake.se verkar ha ett fungerande bubbelsystem till ett relativt överkomligt pris. Vill man pula själv så finns samma luftpump mm att köpa, jag har en liknande till min damm. Vill man köra utan grejer så är en dränkbar pump vettig om man blir orolig. Det finns en del skrivet om detta här på MG. Kom bara ihåg att de som är mest negativa har aldrig provat själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 1 Oktober , 2018 3 timmar sedan skrev bhemac: Detta och andra "vinterfrågor" har intresserat mig under flera år så jag har lyssnat och läst en del. Många, kanske de flesta gör inget alls. En del kör en propeller med stora elräkningar som följd. Antalet som kör luftbubblor verkar öka. Felet är väl att ingen att de som skaffat en massa grejer verkar att ha provat utan. Däremot finns några som har kört propeller men skippat den. vake.se verkar ha ett fungerande bubbelsystem till ett relativt överkomligt pris. Vill man pula själv så finns samma luftpump mm att köpa, jag har en liknande till min damm. Vill man köra utan grejer så är en dränkbar pump vettig om man blir orolig. Det finns en del skrivet om detta här på MG. Kom bara ihåg att de som är mest negativa har aldrig provat själva. Precis detta. Jag har personligen aldrig förstått de som köper en propeller... de drar ju otroligt med ström och kostar skjortan. Det är ju samma princip som att köra en billig dränkbarpump och låta den göra jobbet. Men som du skriver så är det inte många som testat att båten fryser. Men teoretiskt sätt så borde det inte vara någon fara. Jag anser att om båten fryser fast så har jag en bra "veranda" att gå ur och i båten om vintern. Inget "kluckande" eller "bubblande" runt skrovet om natten. Och drar mindre el. Samt jag ligger i en skyddad hamn, inga strömmar eller så som gör att jag får ett istryck mot skrovet. Nackdelarna är väl bara att det känns "fel" att ha båten infrysen och det kommer skada båten. Även om jag inte har bevis eller kan finna någon som säger tvärtom... Så vågar man... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 7 Oktober , 2018 Då börjar det bli kallt om nätterna... Är i full gång på byta konvektorer och isolerar. Har köpt VeHeat konvektorer från Vikingyachting och sen köpte jag en radiator som du har till datorn med två 120mm fläktar. Så nu hoppas jag värmen kommer in i akterhytten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev benny_b: Har köpt VeHeat konvektorer från Vikingyachting Det där var ju något annat än de vanliga husvagnsradiatorerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 7 Oktober , 2018 7 minuter sedan skrev bhemac: Det där var ju något annat än de vanliga husvagnsradiatorerna... Precis... Jag har inte kopplat in dem ännu. Men de ser lovande ut... Så hoppas det blir bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 8 Oktober , 2018 2018-09-18 vid 11:11 skrev bhemac: Det låter vettigt. Jag har kört med en liten frostvakt i motorrummet. Anledningen till att jag satte in motorvärmaren var att min motor behöver värmas på vintern om man vill starta, den är så himla seg när det blir kallt. Jag tyckte den var prisvärd i synnerhet eftersom den har inbyggd pump. Jag köpte denna VÄRMEVÄXLAREN, samma grej som Alde men mycket billigare. @bhemac Hur kopplar du in värmevxlaren? Tänkte börja göra om allt till två-rörs system. Och funderar lite på hur jag ska dra allt. Mina frågor: - Till-ledningen (värmen) går ju runt som en stamledning och vid alla element lägger jag T-rör och shuntventil för att reglera värmen på resp element. och Men vart slutar den? Ska jag bara proppa den eller ska den gå upp till expantionskärlet? -Returen (kalla) efter alla element kommer det gå ner till returen. Sen följer den med runt precis som Till-ledningen. Men vart släpper jag den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev benny_b: - Till-ledningen (värmen) går ju runt som en stamledning och vid alla element lägger jag T-rör och shuntventil för att reglera värmen på resp element. och Men vart slutar den? Ska jag bara proppa den eller ska den gå upp till expantionskärlet? -Returen (kalla) efter alla element kommer det gå ner till returen. Sen följer den med runt precis som Till-ledningen. Men vart släpper jag den? Värmeväxlaren kopplas in precis som en värmare men före den vanliga värmaren. I serie kan man säga. Shuntventilen är i princip ett T-rör. Antingen går det varma vattnet till elementen eller till VVB. Eller lite till båda. Man kan "proppa" till/framledningen eller ha en tunn slang till ett extra uttag på exp.kärlet. Då får man en liten cirkulation av vattnet i exp.kärlet men ev luft går ut enklare. Elementen ansluts med T-rör och en ventil för att kunna minska flödet/värmen. Elementen och VVB's "kalla" sida kopplas till en retur som sen går till sugsidan på pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 24 Oktober , 2018 2018-10-08 vid 10:57 skrev bhemac: Värmeväxlaren kopplas in precis som en värmare men före den vanliga värmaren. I serie kan man säga. Shuntventilen är i princip ett T-rör. Antingen går det varma vattnet till elementen eller till VVB. Eller lite till båda. Man kan "proppa" till/framledningen eller ha en tunn slang till ett extra uttag på exp.kärlet. Då får man en liten cirkulation av vattnet i exp.kärlet men ev luft går ut enklare. Elementen ansluts med T-rör och en ventil för att kunna minska flödet/värmen. Elementen och VVB's "kalla" sida kopplas till en retur som sen går till sugsidan på pumpen. Tackar. Men jag får inte riktigt till det hur jag ska dra iaf. (må vara seg i skallen) Men detta är mitt system. Hur skall kalla (blå) resp tilledningen gå in?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2018 Så här skulle det kunna fungera - om ja tänker rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 24 Oktober , 2018 31 minuter sedan skrev bhemac: Så här skulle det kunna fungera - om ja tänker rätt Ska jag inte koppla in värmeledningen någonstans. Eller bara ”proppa” den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser