pentaracer 49 Postad 22 Juni , 2018 Styrbords motor en D6 310A Går ojämnt och kommer inte upp i varv som den brukar, man får känslan av att en cylinder inte jobbar. Jag har kollat tjuvluft så gott det går och bränslet kommer genom nya filter för säsongen och passerar två vattenfilter. Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilken cylinder det är och om spridaren fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juni , 2018 Är inte detta inte en Common Rail motor? Då har du en enkelt förklarat en högtryckspump som förser systemet med ett högt permanent tryck, sedan öppnar injektorerna elektroniskt via en motormodul. Inte direkt ett system man bör pilla på om man inte vet vad man gör. Det man som lekman kan göra begränsar sig till koll efter glappkontakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 22 Juni , 2018 Kolla glappkontakt. Kolla läckflöde på spridarna, kanske nån som sticker ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 22 Juni , 2018 Synd att man är så utlämnad till penta mek med Vodia för att prata med D6orna. Det borde va en lätt match för en duktig Vodia-pilot att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 22 Juni , 2018 Jag köper väl eller bygger ett instrument om det krävs men lämna bort är jag inte behjälpt av, är ju en rätt enkel motor. Tänkte leta lite glapp imorgon, fler tips mottages gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 27 Juni , 2018 Har du byggt eller köpt nått instrument än? Nyfiken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Juni , 2018 På Range-Rovern provade jag att koppla ur en injektor i taget och på så vis lyckades jag lista ut vilken som inte fungerade. Det visade sig senare att det var ett kabelbrott, tydligen vanligt fel på just den motorn. Men jag vet inte hur det ser ut på en D6, men något kontaktdon är det väl att koppla bort iallafall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 27 Juni , 2018 Jag drog ut en kontakt i taget och kom fram till att det borde vara cyl4. Kontaktade en kille med Vodia som bekräftade det så jag beställde en ny spridare. När jag plockade bort spridaren var cylindern full av diesel i så min gissning var att spridaren var tokslut. Fick tömma cylindern riktigt ordentligt innan den ens gick att dra runt, tjitt, trodde den skurit ett tag. När cylindrarna var tomma satte jag dit en ny spridare och nu larmar den inte längre och går fint. Ska testa att belasta motorn imorgon, hoppas på bra fjös. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sjolof 0 Postad 24 September , 2018 (redigerade) Gick den bra även vid belastning? Redigerad 24 September , 2018 av sjolof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 28 September , 2018 2018-06-22 vid 14:10 skrev pentaracer: Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilken cylinder det är och om spridaren fungerar? Med en kall motor, starta och känn om någon cylinder inte blir varm som de övriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 28 September , 2018 Min erfarenhet är från en Nissan Micra från 1993 så ursäkta mig om rådet inte stämmer på en VP 🙂 Bilen gick på tre cylindrar. Jag kopplade loss anslutningarna på spridarna och fann två anslutningsstift i varje spridare. Vanligtvis är det bara en spole som aktiverar spridaren så det gick att felsöka genom att mäta motståndet i spolen med universalmätaren. Den felaktiga spridaren gav inget värde alls de övriga ett tiotal ohm.Kan som sagt vara annorlunda på VP men en avvikelse borde framgå med ohm-mätning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 September , 2018 15 timmar sedan skrev Faderullan: Min erfarenhet är från en Nissan Micra från 1993 så ursäkta mig om rådet inte stämmer på en VP 🙂 Bilen gick på tre cylindrar. Jag kopplade loss anslutningarna på spridarna och fann två anslutningsstift i varje spridare. Vanligtvis är det bara en spole som aktiverar spridaren så det gick att felsöka genom att mäta motståndet i spolen med universalmätaren. Den felaktiga spridaren gav inget värde alls de övriga ett tiotal ohm.Kan som sagt vara annorlunda på VP men en avvikelse borde framgå med ohm-mätning... Samma sak på en Range Rover jag hade nöjet att meka med, men där var det ett kontaktfel i kablaget mellan spridare och kontrollboxen. Vanligt fel, tack för Tipset till Edvard China i Wheeler Dealers på Discovery Channel. Kanske även detta är applicerbart på en Pentamotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 9 December , 2018 Felet konstaterades senare på säsongen. Det var dålig kontakt i kontaktstycket till spridaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser