Johnny93 1 Postad 21 Juni , 2018 Tjoho! Har köpt min första båt en sea Ray sundancer 280-1989 sjövattenkyld båt har stått på land ca 4år (konserverad med glykol) dubbla V8 mercruiser motorerna är från 2011 samt 2007 med få timmar, nya limpor o knän. Helt nya drev vad bör jag tänka på vid uppstart? Behöver man tömma tanken på gammal bensin? mvh Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 Juni , 2018 Skulle nog först känna på maskinerna om dessa går runt med stiften ur, om det är möjligt att få dit ett dragskaft någonstans. Om det känns ok i med lite olja i varje cylinder. Kör runt några varv på starten sedan dit med nya stift och starta. Ang soppan tveksamt om den är ok, jag skulle inte chansat utan börjat med färsk soppa. Om den gamla soppan ser och luktar ok så kanske man kan använda upp den vartefter dvs slå i några 20 pannor vartefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Juni , 2018 Innan jag startar upp min motor på våren kör jag med stoppen ute tills oljetrycket är uppe. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Juni , 2018 1 timme sedan skrev Lasse-L: Innan jag startar upp min motor på våren kör jag med stoppen ute tills oljetrycket är uppe. Översatt till bensinmotorer brukar det innebära att man kör med startmotorn tills dessa att förgasarnas flottörkammare fylls med bränsle, det tar en stund, så lång tid att oljepumpen bygger upp ett tryck, och oljetryckslampan släcks. I annat fall kan man ju stänga av bränslekranen och köra startmotorn en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juni , 2018 (redigerade) Jag skulle bytt olja, sprayat lite konservering eller olja i cylindrarna, bytt till ny fräsch bensin och sedan dragit runt motorn på starten till oljelampan släckts. Vill den starta innan är det bara att slå av tändningen så den stannar och dra runt igen. När du kört en stund, kolla noga efter läckor och se att oljan ser ok ut. Om ok, varmkör en längre stund och kolla vätskenivåer och läckor igen... Det är inga komplicerade maskiner, så är det bara nya vätskor i och tänddelarna fortfarande är vettiga skall det gå bra. Angående dreven hade jag bytt olja och impeller. Man får sedan hålla lite koll på packboxen/plattan vid ingående axlar så de inte torkar. Stillestånd är inte bra för gummidelar, men de är inte dyra att byta. Sedan bör du fetta in leder, knutar mm överlag. Det gäller dels punkterna på dreven, men även styrning osv. Det tar inte lång tid att göra det lilla extra och det är ofta det som är skillnaden mellan en bra felfri båtsäsong och en där konstanta småfel grumlar upplevelsen... Lycka till! Redigerad 22 Juni , 2018 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 22 Juni , 2018 På de bilveåttor jag skruvat med drivs oljpump och fördelare från samma drev på kamaxel. Då är det enkelt att lyfta fördelaren och köra oljepumpen med en borrmaskin och en tillräckligt lång klinga från en flat skruvmejsel. Var noga med att märka upp fördelarna läge om du inte tänker göra en tändinställning ändå. Fördelen framför att dra på startmotorn är att inget annat än pumpen rör sig innan oljan fått gå runt ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser