Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Trollvinden

Har någon erfarenhet av swing-köl?

Rekommendera Poster

Vi har en hamn där man bara kan ha båtar som är ca 1:50 - 1:55 djupa. Jag har kollat lite på moderna båtar i storleksordningen 33 fot med swing-köl. Är det någon som har erfarenhet av detta? Positivt? Problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade Guyline med fällköl för många år sedan och blev helt frälsta. Därefter några båtar med fast köl. Nu seglar vi Windex 92 sedan några år, även den med fällköl (egentligen kanske mer att betrakta som fällcentrrbord då det bara väger 15kg). Jag ser inte en enda nackdelen, aldrig mer fast köl om vi byter igen. Jo förresten, men då får det bli ett gammalt mahognybygge ;).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flexibiliteten. Vår båt kryssar väldigt bra med ett djup på drygt 2m, när vi kommer fram räcker ca 1m djup för att lägga till. Det blir både bra segling och fler fina vikar att besöka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju fantastiskt bra. Jag var lite orolig att själva swing kölen kanske inte gav tillräcklig stabilitet. Har du någon uppfattning om hur svårt/lätt det är att sälja en båt med den här typen av köl. Man måste ju tänka lite framåt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Guyline sålde vi hur lätt som helst men det var andra tider då. Vår nuvarande båt är det två stycken som velat köpa fast den inte är till salu. Just nu är det väl köparens marknad på det mesta men jag tycker det verkar bli fler båtar med fällköl på marknaden. Har ni tittat på någon speciell båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår nuvarande Jeanneau har fällköl, något som jag var skeptisk till innan köpet, men båten var fin och modellen passade oss utmärkt.

 

När det gäller stabiliteten märker jag ingen skillnad över huvud taget, det är viktigt att känna till den initiala stabiliteten ner till 25-30 graders krängning beror på andra faktorer än kölen, under normala förhållanden spelar framförallt skrovform och rigghöjd större roll.

 

Fällkölen är oslagbar om man tycker om att hitta vikar där inte alla andra kommer in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl jag kanske den minsta båten med fällköl här, en Albin 57. Vad man bör överväga noggrant när man funderar på en båt med rörlig köl är hur den hanteras. En fällköl (swing keel) som viker bakåt är det säkraste för att minimera eventuella skador vid grundstötning. En (liftning keel) är mycket ömtåligare då költrumman oftast tar mycket stryk. Sedan finns ju varianter av dubbelkölar där båten kan stå på sjöbotten vid ebb. Sedan har man ju då även dubbla roder att ta hänsyn till för att få grundgåendet på de större båtarna eftersom ett vikroder inte är lika vanligt där.

Sedan hur kölen lyfts upp är oxå väldigt olika, en del med hydraulik och andra med vinschkraft där det förekommer både manuellt och elektriskt. Sedan på större båtar blir ju ofta mast och rigg såpass tungt att det ändå krävs en mastkran för att hantera detta. Jag har en ”tripod” med tre ben där bommen utgör själva den lyftande delen med storskotet som ett lyftsling, de andra två delarna är 50 mm rundstav som förvaras nere i båten bakom ryggdynorna.

För mig med liten båt blir trailerbarheten det övervägande viktigaste då jag kan färdas på vägen i 80 km/h till seglingsområdet och sedan njuta mer av seglingen väl framme. Nästa år finns planer på en resa ner till Kroatien och segla där nere med egen köl. 

34F9E46D-515E-4989-9A90-2C947BB645E8.jpeg

08A1B1C7-2A45-4681-B0CF-BC2763C1A151.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille jag kände var väldigt intresserad av en Southerly, i det en 115. Han läste allt om dessa och kom bla fram till att dessa var extremt sjödugliga. Inspirerad av detta pratade jag med en ägare i gästhamnen, jag var ombord och kollade. Han hade haft den i många år seglat mycket i England och Holland, Belgien mm. Hade båten varit till salu så hade jag nog köpt.

Nackdelen är att költrumman har sin givna plats vilket påverkar planeringen av inredningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju bara tala för de två vi haft. Guyline har vikten i den del som är "swing Keel" dvs hela vikten ska hanteras vilket kräver hydraulik. Det fungerar jättebra men kräver lite underhåll och läckage kan uppstå med resultat att båten går 2.40 djupt vilket kan ställa till det. Vår nuvarande har vikten i den fasta delen och själva "swingkeelen" väger bara 15 kg på land (dvs väldigt lätt i vatten), den justeras via en lina på 6mm. Superenkelt !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, jag ska kolla upp vilken variant det är när vi kollar på den. Han sa dock att den var väldigt enkel att dra upp så det verkar inte vara någon komplicerad historia. Tusen tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att tacka för. Om ni kan tänka er en mycket äldre båt för väldigt mycket mindre pengar så finns en Windex 92 på blocket nu tror jag. Det är verkligen en kanonbåt men moderna båtar har såklart andra fördelar. Vår är inte till salu så jag har inget med den båten att göra ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär elegant är kontrollinan till vår fällköl insmugen under bordet, tar ingen plats över huvud taget, bara att dra i tampen för att fälla upp, i lådan under bordet sitter ett flerskuret block med utväxling, ungefär som ett storskot.

 

Jeanneau kan det här inredning och design, det är därför vi är inne på vår tredje...

 

Kontrollina.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeanneau Sun Odyssey 26, tror att det är liknande lösning på alla Jeanneauer 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en fin lösning. Stephan_D är det er båt, vilka fällkölsbåtar hade ni tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är det första i vår ägo med fällköl, hade jag inte vetat om att det sitter en fällköl under så hade jag inte märkt det, seglar som vilken båt som helst, förmodligen några graders sämre höjdtagning vi bankappsegling, men det är inget jag ägnar mig åt i alla fall.

 

Tidigare har jag haft Jeanneau Fantasia och Jeanneau Sun Odyssey 32.2, men dessa hade fast köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar det inte mycket? Jag antar att kölen inte väger så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare i tråden, lutar inte mer än andra båtar jämförbara båtar:

2018-06-21 vid 06:27 skrev Stephan_D:

När det gäller stabiliteten märker jag ingen skillnad över huvud taget, det är viktigt att känna till den initiala stabiliteten ner till 25-30 graders krängning beror på andra faktorer än kölen, under normala förhållanden spelar framförallt skrovform och rigghöjd större roll.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack, jag borde läst noggrannare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just en sådan som bhemac nämner Southerly 115 sedan 6 år. Sticker drygt 2 meter med kölen nere och bara 70 cm med den uppe. Southerlyn är en riktig cruiser för stora hav men finnessen är lika användbar i skärgården. Båten är i stort sett lika stabil oavsett om kölen är uppe eller nere. Men avdriften på kryss utan köl blir förstås monumental! Southerlyns barlast består av en horisontell stålplatta i botten som väger runt 2 ton och ett kölblad som väger ungefär 1 ton. 

 

Den intresserade kan läsa mer här https://goo.gl/Jkszv2

 

Shirley råkar vara till salu, inte för att jag är missnöjd på något sätt, utan för att jag inte har behov av en så stor båt längre. Tyvärr är ju priserna väldigt låga nu men det är ju mitt problem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Greip:

Shirley råkar vara till salu

Intressant, jag ska ringa Svenska Spel och höra om jag kan få ut ett förskott på framtida vinst ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:
2 timmar sedan skrev Greip:

Shirley råkar vara till salu

Intressant, jag ska ringa Svenska Spel och höra om jag kan få ut ett förskott på framtida vinst ;)


Det var inte så dumt förslag, men två kan väl inte komma med samma förfrågan för samma båt. 🙄

Som vi skulle säga här ute;"En hemsket pen båd" 

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3559

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...