farn 41 Postad 20 Juni , 2018 Hej, blivit med båt där slangen till styrbord trimplan är skadad och läcker. Såvitt jag ser endast en skada. Kan inte byta ut slangen med båten i vattnet, så hur skarvar jag? Har inte dimension på slang här och nu, men är ungefär som vanlig bensinslang till utombordare. Med det tryck som blir gissar jag att särskild skarvkoppling behövs men vet inte vad jag ska leta efter, eller kan det räcka med koppling typ plaströr och rostfri slangklämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 20 Juni , 2018 Det är en hård plastslang, jag tror inte att den låter sig skarvas hur som helst, den skall bytas ut i hela sin längd. Jag har en gång nödlagat en sådan slang, där läckan satt inombords, tvättade med aceton och värmde på en bit krympslang, rimligtvis måste jag ju tagit av slangkopplingen först, minns inte hur, men iallafall höll den lagningen nästan hela den säsongen. Eventuellt kan du trä en annan slang som har samma innerdiameter som hydraulsnagens ytterdiameter, utanpå och limma eller säkra med slangklämmor, som nödlagning då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 20 Juni , 2018 Vulktejp som provisorisk lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Juni , 2018 finns skarvrör för slangnipplar till tryckluft ,gjorda av mässing ,dra på två rostfria slangklämmor så bli det tätt,om slangen är svår att få på skarven värm den,ja har lagat instatrims trimplan med en sådan på deras svarta slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Juni , 2018 Om det är en hård plastslang kan man använda klämringskopplingar avsedda för denna typ av slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 20 Juni , 2018 Hej--att jag missade det karluno, hade möjlighet att handla det idag, letade som tusan bland olika grejer men hittade inte något passande. Det är just sådan instatrim trimplan slang som jag behöver laga. Nu vet jag vad jag ska ha, får se när jag får tid att bege mig iväg igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 20 Juni , 2018 Promod, skulle verkligen vulktejp hålla i detta sammanhang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 21 Juni , 2018 Mina instatrimslangar är monterade med dubbla slangklämmor på hudraulkolvarna så en sån skarvlösning måste hålla.Det var så när jag köpte båten o det har funkat i 10år nu.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 22 Juli , 2018 Tänkte nämna för eftervärlden att den provisoriska lagningen blev att skarva med 8 mm rak plasthylsa från denna sats: https://www.biltema.se/bat/vvs/slangnipplar/slangnippelsortiment-68-delar-2000017746 och en rostfri slangklämma på vardera sida. Gick inte att få på flera, nippeln/hylsan för kort. Hade föredragit hårdare material än plast, men detta har till min stora glädje funkat hittills—tack för kommentarerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser