Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
oyster

Nimbus 35 DC

Rekommendera Poster

Någon med erfarenhet av Nimbus 35 DC? Verkar vara en av dom bättre planlösningarna jag sett för en familj på fyra personer. Nackdel för driftkostnad är kombinationen drev och dubbelmontage...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en nimbus 32 dc men har 3 stycken på marinan som har denna båt. Och de är ju väldigt rymliga för sina 35fot! ända nackdel jag ser är väl badbryggan, som kanske är i det minsta laget. Men det råder ju det bot på genom att sätta dit en extra bara!=)

Det jag hade satsat på är ju att ta en med kad42 då jag tror den är rätt trött med ad41:orna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev danzo:

Hej,

Har en nimbus 32 dc men har 3 stycken på marinan som har denna båt. Och de är ju väldigt rymliga för sina 35fot! ända nackdel jag ser är väl badbryggan, som kanske är i det minsta laget. Men det råder ju det bot på genom att sätta dit en extra bara!=)

Det jag hade satsat på är ju att ta en med kad42 då jag tror den är rätt trött med ad41:orna.

Lånar tråden lite...vad har du för maskiner i din Ballista och vad drar den i marsch, runt 24 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har två kad 300 och jag skulle gissningsvis säga att jag ligger på ca 1,5/maskin, detta är inte uträknat utan en uppskattning!=) så skulle säga att jag ligger på runt 3-3,5liter/distansen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för ungefärliga driftskostnader i underhåll på två såna här dieselmaskiner med drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu gör jag inget själv, men jag betalar 5000kr/styck för service osv/år. Sedan blir det väl ungefär detsamma om du skall ha full service på dreven varje år, men dreven är ju egentligen bara bälgare och olja du behöver byta ofta. Annars så "skall" de ju funka!=) (som allt annat i båtar!).

Men gör du det själv så kommer du ju väldigt billigt undan egentligen. tror du kan komma undan med ungefär 8-10k för både drev och motorer om du gör de själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-06-20 vid 13:16 skrev danzo:

Hej,

Jag har två kad 300 och jag skulle gissningsvis säga att jag ligger på ca 1,5/maskin, detta är inte uträknat utan en uppskattning!=) så skulle säga att jag ligger på runt 3-3,5liter/distansen.

Jag har en 35DC med dubbla KAD300.

den ligger där runt 1,5 per motor enligt digitala instrumentes mätvärdena motorerna visar upp. Samma förbrukning mellan 20-30 knop. Ingen skillnad i princip. Har hyrt modellen tidigare med 41a och 42a. Drog kanske lite mindre typ 1,2 på varje men klarar förstås inte mer en 20-22knop med dom pjäserna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-06-20 vid 08:53 skrev oyster:

Någon med erfarenhet av Nimbus 35 DC? Verkar vara en av dom bättre planlösningarna jag sett för en familj på fyra personer. Nackdel för driftkostnad är kombinationen drev och dubbelmontage...

Nackdelen är kostnaden, fördelen är att man kan köra vidare med en motor om den ena får problem. Man behöver inte byta allt samtidigt. Man kan köra vart annat år på vissa saker tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äger en nimbus 35dc som jag inhandlade i Varberg 2018. Körde runt den till Nyköping ungefär en 450 distans. Den har 2st ad41p och den är verkligen snabb upp i plan så direkt slö kan man inte säga. Och den drar 1,1 liter per distans per motor i 23/ 24 knop där den ligger som bäst i vattnet top är 32 knop men det e ju bara onödigt vetande då det inte är att rekommendera den hastigheten med en sådan båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...