fredrik-hedin 0 Postad 20 Juni , 2018 Hej jag har köpt mig en ockelbo med en b30 med färskvatten kylning. Motorn får ok kylning på tomgång men på 2000-3000 varv kokar den efter några minuter. Jag har bytt termostat plockat isär och gjort rent kyllimpan och samma med det lilla filtret innan avgaslimpan. Kan det var skräp i avgas limpan oxå ? Andra tipps för att få kylningen att fungera ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juni , 2018 Ja kan ju tyvärr vara vad som helst. B30, eller Aq 170 som marinvarianten heter, och som har några år på nacken får lätt dessa problem. Nu räknar jag upp troliga orsaker vilken av dessa som gäller för din motor är omöjligt att säga. Spricka i topplock Topplockspackning, gör ett komp.prov för att eventuellt utesluta dessa två Avgaslimpa/krök, igensatt eller sönderrostade Dåligt flöde impellerpump Rester från trasig impeller som blockerar Dåligt flöde cirkulationspump Slang mellan drev och sköld defekt Slangstos på drev korroderat. Vattenintag drev igenväxt Kylkanaler igensatta motorblock pga eventuell tidigare sjövattenkylning. Färskvattenkylning felkopplad, ej troligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-hedin 0 Postad 20 Juni , 2018 Tack för svar ! ska genas kolla dessa punkter ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juni , 2018 (redigerade) Hej, ett tillägg till Gelis utmärkta lista... Igensatta tuber för sjövatten i värmeväxlaren. Kylvattenflödena är då helt normala men värmeenergin växlas ändå inte över från glykolkrets till sjövattnet. Den effektiva kylarean hos värmeväxlaren har i så fall krympt om t.ex. 27 av 30 "tuber" är igensatta, trots detta flödar det helt normalt i alla kylslangar. Vet inte hur sannolikt detta fel är för din del, men men. [Själv råkade jag ut för det på en liten motor med vertikal värmeväxlare. Offeranoden satt överst och drällde med åren ner zinkbitar/mjöl i de 31 parallellkopplade tuberna. Sjövattnet kunde ändå rusa fram normalt för sjövattnet forsade bara litet fortare genom de återstående rena tuberna. Felet yttrade sig alltså som att alla flöden var okej men kylvattnet ur avgasröret var iskallt. Tog en lång&smal stålpinne och rensade de smala tuberna, behövde inte ens tömma eller öppna den slutna glykolkretsen. Sen funkade det helt okej igen.] Ett annat tips kan vara att känna temperaturen med handen på värmeväxlarens kylslangar. Är sjövattnets slangar helt kalla så är nog flödet av sjövatten helt okej. Är de däremot varma så kanske de är blockerade eller pumpen defekt. Verkstadshandbok för AQ 130 och AQ 170 (boatinfo.no) Redigerad 20 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-hedin 0 Postad 20 Juni , 2018 tack för tippsen. växlaren var delvis igensatt med bla skräp från offeranoden men nu helt rengjort likaså det lilla filtret innan avgaslimpan detta var oxå delvis igensatt . efter att detta var gjort så sjösatte jag och den blev direkt överhettat när jag körde på 3000 varv tog den upp den och provkörde på land med kyvatten kopplat direkt till kylslangen dv inte via riggen temeraturen va då perfekt även på höga varv dock var det ju ingen belastning naturligt vis. Spolade sen vattenintaget på riggen och tycks ha ett bra flöde. det som är nytt är att det kommer ut olja med "sjövattnet" nu men det är ingen olja i sötvattensystemets expantions kärl dock.och inget vatten i oljan. därimot lite vatten i påfyllnadslocket på vevhuset grått klet men det ser bra ut om man tittar ner i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2018 (redigerade) Aj då, inte bra! Börja med att kolla vevhusventilationen så att den kan "andas fritt". Gissningsvis har du en vattenäcka i oljekylaren, men det är en vild gissning, känns inte helt självklart när jag tänker på det. Men "latte" under locket där... Kolla oljan ordentligt, sug upp litet ur varm motor ur oljestickshålet eller ur vevhusventilationen. Jag har haft "lillasyster" B20, den fyrcylindriga varianten, samma motor egentligen men med två cylindrar färre, där korrosionen tärt på materielet mellan kylkanaler och cylindrarna... Eller på något vis till oljekanalerna. Började med samma symptom, slutade med motorbyte. Mer optimistisk kan man ju tänka sig att det "kokat över" och du fått vatten eller vattenånga ned i vevhuset då motorn gått varm, så återigen, tag ett oljeprov, sedan skall det bli intressant att se vad andra svarande säger om detta. Redigerad 20 Juni , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2018 Kokar den verkligen? Är tempgivaren bytt vid montering av färskvattenkylningen? 2 timmar sedan skrev fredrik-hedin: provkörde på land med kyvatten kopplat direkt till kylslangen Inte trädgårdsslangen väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-hedin 0 Postad 20 Juni , 2018 färskvatten kylningen var monterad när jag köpte båten tillika tempgivaren ja den kokar över kraftigt och tempgivaren slår i botten detta sker vid 3000 varv och det går ganks fort några minuter kanske. på tomgång och ävrn mrd lite varv så står temgivaren perfekt antagligen för att det inte är någon belastning som vid gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik-hedin 0 Postad 22 Juni , 2018 kan det vara vattenpumpen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Juni , 2018 Hej. Om motortemperaturen sticker iväg uppåt direkt efter att båten planat upp kan orsaken vara att anlutningen för kylvattenslangen på drevet inte är tät. När det blir torrt bakom aktern så suger pumpen luft. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser