Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
fredrik-hedin

b30 kylproblem

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt mig en ockelbo med en b30 med färskvatten kylning.

Motorn får ok kylning på tomgång men på 2000-3000 varv kokar den efter några minuter.

Jag har bytt termostat plockat isär och gjort rent kyllimpan och samma med det lilla filtret innan avgaslimpan.

Kan det var skräp i avgas limpan oxå ?

Andra tipps för att få kylningen att fungera ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan ju tyvärr vara vad som helst. B30, eller Aq 170 som marinvarianten heter, och som har några år på nacken får lätt dessa problem. Nu räknar jag upp troliga orsaker vilken av dessa som gäller för din motor är omöjligt att säga.

Spricka i topplock

Topplockspackning, gör ett komp.prov för att eventuellt utesluta dessa två

Avgaslimpa/krök, igensatt eller sönderrostade

Dåligt flöde impellerpump

Rester från trasig impeller som blockerar

Dåligt flöde cirkulationspump

Slang mellan drev och sköld defekt

Slangstos på drev korroderat.

Vattenintag drev igenväxt

Kylkanaler igensatta motorblock pga eventuell tidigare sjövattenkylning.

Färskvattenkylning felkopplad, ej troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, ett tillägg till Gelis utmärkta lista...
Igensatta tuber för sjövatten i värmeväxlaren.


Kylvattenflödena är då helt normala men värmeenergin växlas ändå inte över från glykolkrets till sjövattnet. Den effektiva kylarean hos värmeväxlaren har i så fall krympt om t.ex. 27 av 30 "tuber" är igensatta, trots detta flödar  det helt normalt i alla kylslangar.

Vet inte hur sannolikt detta fel är för din del, men men.
[Själv råkade jag ut för det på en liten motor med vertikal värmeväxlare. Offeranoden satt överst och drällde med åren ner zinkbitar/mjöl i de 31 parallellkopplade tuberna. Sjövattnet kunde ändå rusa fram normalt för sjövattnet forsade bara litet fortare genom de återstående rena tuberna. Felet yttrade sig alltså som att alla flöden var okej men kylvattnet ur avgasröret var iskallt. Tog en lång&smal stålpinne och rensade de smala tuberna, behövde inte ens tömma eller öppna den slutna glykolkretsen. Sen funkade det helt okej igen.]


Ett annat tips kan vara att känna temperaturen med handen på värmeväxlarens kylslangar.
Är sjövattnets slangar helt kalla så är nog flödet av sjövatten helt okej. Är de däremot varma så kanske de är blockerade eller pumpen defekt.


Verkstadshandbok för AQ 130 och AQ 170 (boatinfo.no)

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tippsen.

växlaren var delvis igensatt med bla skräp från offeranoden men nu helt rengjort likaså det lilla filtret innan avgaslimpan detta var oxå delvis igensatt .

efter att detta var gjort så sjösatte jag och den blev direkt överhettat när jag körde på 3000 varv tog den upp den och provkörde på land med kyvatten kopplat direkt till kylslangen dv inte via riggen temeraturen va då perfekt även på höga varv dock var det ju ingen belastning naturligt vis.

 

Spolade sen vattenintaget på riggen och tycks ha ett bra flöde. det som är nytt är att det kommer ut olja med "sjövattnet" nu men det är ingen olja i sötvattensystemets expantions kärl dock.och inget vatten i oljan. därimot lite vatten i påfyllnadslocket på vevhuset grått klet men det ser bra ut om man tittar ner i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aj då, inte bra!

Börja med att kolla vevhusventilationen så att den kan "andas fritt".

Gissningsvis har du en vattenäcka i oljekylaren, men det är en vild gissning, känns inte helt självklart när jag tänker på det. Men "latte" under locket där... Kolla oljan ordentligt, sug upp litet ur varm motor ur oljestickshålet eller ur vevhusventilationen. Jag har haft "lillasyster" B20, den fyrcylindriga varianten, samma motor egentligen men med två cylindrar färre, där korrosionen tärt på materielet mellan kylkanaler och cylindrarna... Eller på något vis till oljekanalerna. Började med samma symptom, slutade med motorbyte.

Mer optimistisk kan man ju tänka sig att det "kokat över" och du fått vatten eller vattenånga ned i vevhuset då motorn gått varm, så återigen, tag ett oljeprov, sedan skall det bli intressant att se vad andra svarande säger om detta.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokar den verkligen?

Är tempgivaren bytt vid montering av färskvattenkylningen?

 

2 timmar sedan skrev fredrik-hedin:

provkörde på land med kyvatten kopplat direkt till kylslangen

 

Inte trädgårdsslangen väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

färskvatten kylningen var monterad när jag köpte båten tillika tempgivaren 

ja den kokar över kraftigt och tempgivaren slår i botten detta sker vid 3000 varv och det går ganks fort några minuter kanske. på tomgång och ävrn mrd lite varv så står temgivaren perfekt antagligen för att det inte är någon belastning som vid gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om motortemperaturen sticker iväg uppåt direkt efter att båten planat upp kan orsaken vara att anlutningen för kylvattenslangen på drevet inte är tät. När det blir torrt bakom aktern så suger pumpen luft.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...