Mitchen72 0 Postad 19 Juni , 2018 (redigerade) Jag har en Sea Ray 340. Den suger ut batterierna lite väl fort. Batterierna är ändå i hyfsat skick och borde hålla längre om man ligger utan el. Har lite tankar på om vad line 1 och line 2 knapparna på 120 volts panelen skall stå. Skall båda vara på eller av eller bara line 1. Nu är det inte när elverket är igång. Eller har dom inte alls med laddningen att göra? Jag är lite grön när det gäller elen på båtar Redigerad 19 Juni , 2018 av Mitchen72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 19 Juni , 2018 Hur vet du att batterierna är i hyfsat skick? Har du mätt de? Är de på 12 V så är de bara 20%iga. 12.7 V är 100 %, eller gel 12.8 V. Linje 1, 2 eller båda, är upp till hur det är kopplat i din båt. Förbrukning på 1, start på 2, eller combo eller.... Ja det kan vara väldigt olika från båt till båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mitchen72 0 Postad 19 Juni , 2018 Jag har mätt upp dem och ligger på 12.7 som du säger. Men det sjunker till 12,4 till 12,5 efter en dag med ute och då är bara kylskåp och typ ankare ute, jag har ändå 5 batterier totalt. Då är nästa fråga om jag skall ha både linje 1 och 2 på, eller spelar det ingen roll om jag inte kopplar in elen, dom knapparna kanske inte alls har med mitt problem att göra. Kanske att mätaren bara mäter förbrukningsbatterierna och start är dåliga. Tackar för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser