Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Opus1

Jabsco toalett trasig

Rekommendera Poster

Hej!

Min toalett i båten har slutat fungera. Det är en:

https://www.watski.se/Jabsco-marintoaletter-11eVC

Det går inte längre att pumpa. Jag antar att packningen har gått. Är det så enkelt att jag köper en ny packning?
Jag hade inne den på service under upptag och bad dem kolla toaletten, då tyckte dem att jag skulle köpa en ny men jag tänker att jag bara behöver byta ut packningen:

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle plockat isär pumpen och kollat där så att allt sitter ordentligt. ganska lätt funktion faktiskt, så öppna och kolla=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Opus1:

Hej!

Det går inte längre att pumpa. Jag antar att packningen har gått. Är det så enkelt att jag köper en ny packning?
Jag hade inne den på service under upptag och bad dem kolla toaletten, då tyckte dem att jag skulle köpa en ny men jag tänker att jag bara behöver byta ut packningen:

Tack!

Ja bara å byta om nåt e trasigt. Den stora första backventilen med en tyngd på, kan lossa.. eller tyngden, dom små andra tyngderna uppe vid dom övre backventilerna åxå, kan lossa. Den går bra att limma tillbaka med ca lim. Slipa/skrapa rent å limma. Tänk på att vända så tyngden ligger på rätt sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanliga fel med Jabsco Twist&Lock är:

1. Någon petat på toaletten och glömt att sätta tillbaka (1), eller gjort det fel.

2. Satt glykol i toan för att hindra frysning varvid (2) lätt deformeras. Detta läder till att fjäderbrickorna som låser messings vikterna hindrar ventilen att sluta. Byte av (2) är då nödvändig.

3. Någon har, av okänd anledning, pumpat speciell intensivt och därmed fått ventilen (3) att gå genom hålet den egentligen kan sluta. Pumphuset (fyra skruvar) måste lösgöras så att ventilen kan fiskas till sitt rätta läge. Vid återmontering spänn inte för hårt

4. Twist&Lock har ett typfel. När man för vipparmen till läget för tömning händer det ofta att när pumpen trycks ner uppstår ett mottryck som hindrar att kolven går ner. Detta är ett måttfel. Kan ofta överkommas genom att aktivt trycka vipparmen till höger samtidigt som pumpen trycks ner. En varaktig åtgärd är att öppna pumphusets lock och med fil öka på vipparmens maximala utslag. Igen vid återmontering, spänn inte för hårt! Ett ljudligt knax betyder kostnader...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har plockat isär vår pump två ggr på sex år för att ta bort urinsten/kalk.

Jokerventilen har rengjorts vart annat år.

Inga kemikalier.

Toan funkar bra fortfarande

Urinsrenen går lätt bort om man lägger delarna i ättiksprit.

Skölj av noga och smörj in med något lämpligt. Jag har använt silikonfett, vet inte om det är lämåligt men det har funkat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en packningssats och byt alla packningar samt rengör.

Tillverkarna brukar rekommendera att man byter jokerventilen varje år. Lite överdrivet men toaletten behöver lite underhåll då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev bhemac:

Köp en packningssats och byt alla packningar samt rengör.

Fast det verkar ju onödigt att slösa bort 500:- kronor om det räcker att göra rent och smörja lite.

Vi har inte bytt något på sex år, så jag håller med om att det är överdrivet att byta jokerventil varje år.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av Jabsco är att jokerventilen och packning nr 3 beckar ihop av urinsten och börjar läcka.

Båttillbehörsbutikerna säljer jokerventilen för ca 150:- men packning nr 3 ligger bara i en stor servicesats för drygt 600:- där jag aldrig behövt använda mer än de två ovannämnda. Jag ifrågasatte denna kundhantering hos Jabscorepresentanten på båtmässan och då talade han om att packning nr 3 finns som enstaka reservdel men tillbehörsbutikerna verkar inte ta hem den. Jag kollade deras hemsida och nr 3 finns att beställa för ca 150:-!

I fortsättningen blir det att beställa hem den separat hos min tillbehörshandlare.

https://www.comstedt.se/produkt/packning

bild.png.07748d6908c0b6ca3fb4a1ac8346545e.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma båt i över 35 år, har bytt hela toan en gång under den tiden pga. sönderfrysning

aldrig bytt någon packningssats, bara likt Mackey rengjort och smörjt kanske vartannat år, dock får jag slå i en skvätt matolja då och då för att smörja pumpen.

Ja jag använder toan varje dag mellan maj och oktober.

🚻

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Opus1:

Hej!

Tack!

Här var det inte frågan om tillbakaflöde eller andra vanliga problem med Jabsco toalett. Toaletten hade slutat att fungera!

Byta alla packningar r enligt min mening en överdriven åtgärd. 

Opus1 säger inte på vilket sätt toaletten slutat fungera men min överstående insert är specifikt för att avyttra dessa problem. Att smörja är naturligtvis rätt men det är lönlöst om du inte avkalkar pumphuset först! Annars får du göra om det efter 2-3 veckor igen. Avkalkar du omsorgsfullt räcker en smörjning per säsong. 

Avkalkningen sker med tex http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Rengoring-for-avfallstank-2000034584/. Häll en halv flaska i den toma toan. Tillsätt 2-3 liter vatten. Pumpa försiktigt tills toan är nästan tom. Näst dag spolas systemet med pumpning och rikligt sött vatten.

Smörja med silikonfett (ala Mackey), eller vattenfast fett. Själv föredrar jag silikonfett.

Viktigt är att avsköljningen görs med sötvatten ty annars affekteras vidhäftningen. En dylik service ger en en säsong bekymmersfri och lättpumpad toalett. Jokerventilen avkalkas i samma veva...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Mackey:

Fast det verkar ju onödigt att slösa bort 500:- kronor om det räcker att göra rent och smörja lite.

Vi har inte bytt något på sex år, så jag håller med om att det är överdrivet att byta jokerventil varje år.

Ja kanske men om man inte vet hur gamla packningarna är och dessutom har problem med funktionen så kan det vara värt pengarna och göra en överhalning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev bhemac:

Ja kanske men om man inte vet hur gamla packningarna är och dessutom har problem med funktionen så kan det vara värt pengarna och göra en överhalning.

Håller me mack.. sällan det är nåt fel egentligen. Inte särskilt mkt solljus heller som förintar gummit.

När man ändå nåste pilla isär ser man ju om nåt är masdor formförändrat eller trasigt. Är det så kan man byta eller laga. Annars e det nog tillräckligt med översyn. Underhåll. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som redan nämnts tvätta alla gummiprodukter i varmt vatten och diskmedel så dom blir mjuka o fina igen, är antagligen salthårda,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummi åldras. Vet man inte hur gamla packningarna är så byter man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev bhemac:

Gummi åldras. Vet man inte hur gamla packningarna är så byter man.

Ja men det räcker att byta vart 15e år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Pentax:

Ja men det räcker att byta vart 15e år.

Ja eller var tionde. Största problemet är nog att veta när år 0 var. Har man har isär och rengör typ vart 2-3år.

"Det finns inga strykfria skjortor". 

Jokerventilen kan man få byta vartannat år om man har en högt placerad tank och vill slippa "reject".

Sen beror det nog också på hur mycket man använder toaletten. Föregående ägare gjorde aldrig nr 2 ombord vilket troligen bidrog till att slangarna var nästan helt igensatta. Installationen var nog högst 10 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...