Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
riktigadavid

Byta läckande 650 liters vattentank (aluminium)

Rekommendera Poster

Hej

Har en vattentank i aluminium som läcker. Den har efter 43 år börjar korrodera bort så den behöver bytas till något annat. 

Eftersom den är så stor så måste den kapas upp för att fås ut ur båten, och frågan är vad jag ska stoppa in för nytt. Vill behålla samma volym.

Har sneglat endel på tankar i plast och man kan ju plocka ihop lite olika storlekar som passar och koppla ihop. 

Men ville höra ifall ni här har några allmänna tips eller saker jag bör tänka på.

Är plast det jag bör gå på eller är rostfritt bättre? 

Har googlat lite och det finns ju mycket bättre utbud på plasttankar i konstiga storlekar på andra sidan atlantet. Tar gärna emot tips ifall ni vet någon som har bra utbud av tankar.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

En variant jag genast tänker på är att använda vattensäckar. Dessa finns i många storlekar upp till 200 liter minst.

Då kan du bygga lämpliga fack av mindre delar - i tex. plywoodd som du plastar fast - där du sedan placerar vattensäckarna så att de ligger någorlunda stilla.

Du slipper säkert många problem med att få ner stora tankar på så vis.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Mackey:

Välkommen till MG!

En variant jag genast tänker på är att använda vattensäckar. Dessa finns i många storlekar upp till 200 liter minst.

Då kan du bygga lämpliga fack av mindre delar - i tex. plywoodd som du plastar fast - där du sedan placerar vattensäckarna så att de ligger någorlunda stilla.

Du slipper säkert många problem med att få ner stora tankar på så vis.

Mackey

Vattensäckar tänkte jag åxå på.. att dom kanske går att trycka ner i befintlig tank.. då ligger den ju still.

Sen ska det ju kopplas ihop med inlopp/utlopp.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

650 lit (!) inte dåligt! Vad är det för fartyg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattensäckarna som finns verkar kosta ungefär 10 kr/liter, så 650 liter innebär ingen förtvivlat stor kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev riktigadavid:

Är plast det jag bör gå på eller är rostfritt bättre?

Jag gillar rostfritt, det håller och kan rengöras. Aluminium är helt ok, inte så vanligt i Sverige som tex i USA.

Plast, nja. Jag försöker undvika detta även hemma, hellre glas eller rostfritt. Inte för att man ska vara överdrivet rädd för plast men det kommer ibland ny rapporter och så är just den plasten inte nyttig längre. Kanske inbillning, men jag tycker plast ibland ger en bismak. Min förra båt hade en plastad och målad tank, närmare 50 år gammal men jag tyckte vattnet var bättre i den än i än betydligt nyare vanlig plasttank. Hade planer på att göra en ny tank i epoxi. Men så kom det nya rön och epoxi var absolut no-no. Vattensäckar känns som en nödlösning. Av någon anledning verkar de inte hålla så länge och vattnet är inte gott enligt min uppfattning.

Jag skulle nog kolla på möjligheten att göra flera tankar för att få plats i bef. utrymme. Aluminium eller RF, det är mest en prisfråga. Att dela upp i fler tankar har fördelar. Vattnet håller sig bättre i en absolut full tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Nu är den gamla tanken kapat i bitar och utburen. Funderade en stund på det här med plastsäckar men vad jag lyckades läsa mig till så blev det aldrig så bra, dom gav viss smak samt höll inte så länge. Jag vill ha något som håller båten livslängd.

Hårdplast däremot verkar det som att folk är ganska nöjda med. Men problemet är att hitta några i lagom storlek som passar. Att göra många små är något jag absolut vill ha, det ger lite redundans när man är mitt ute på atlanten och en av tankarna går sönder.

Båten är en Morgan out island 41 från 1975 som snart ska ut på de stora haven :) 

Har ni någon uppfattning om vad det skulle kosta att få tankar tillverkade efter mått? I rostfritt eller alu.

Det där med epoxytank förresten, det var min första tanke men den blev snabbt sågad. Men hur är det med polyester?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev riktigadavid:

Men hur är det med polyester?

Bra vad jag kunnat läsa. Min fungerade utmärkt. Många äldre "kvalitetsbyggen" hade integraltankar. 

Man hade både diesel och vatten i integraltankar. Min tanke var att måla men fan vet om det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte på "water tank grp". Det är ju jättevanligt tex tankar som står på taken.

Faran heter Bisphenol A (BPA) men den verkar inte vara så stor och det finns BPA-fri polyester.

BPA finns i de flesta plaster, allt från nappflaskor till vattenledningar och slangar av plast. Det fina är att det lackas ut med tiden.

Jag skulle nog satsa på polyester om jag skulle bygga en ny tank. Funkar även utmärkt till både skit och diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att hela tanken angripits? Aluminium är lurigt för det kan bli punktfrätningar. Kanske lite spännande att tigga dit en lappning utanpå, men vad vet jag. Svårt att säga om man inte kameratittar insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... Väldigt intressant det här med polyestertank! Jag som nästan hade bestämt mig för ett gäng polyethylen-tankar, men nu får jag ta och fundera lite till.

Det verkar inte vara helt lätt att hitta sån bpa-fri eller livsmedelsgodkännd polyester-resin. Har ni några tips på vad man skulle kunna köpa det?

Sen undrar jag varför inte fler har såna tankar, även idag. Är det pga. risken för plastsmak? Även polyethylen-tankarna lär ju ge viss smak antar jag. Men hellre lite dålig smak om jag vet att det inte är några hälsorisker än en alutank som smakar bra men ger mig alzheimers.

Såhär såg förresten alutanken ut inuti: https://photos.app.goo.gl/Lcq8vmM8QEL1eK8o8

Detta efter att jag borsta bort det värsta med en stålborste. Det är gropar och håligheter överallt. Hål på 3 ställen vad jag hittade. Hade förmodligen blivit 100 hål om det hade fått fortsätta i några år till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev riktigadavid:

Sen undrar jag varför inte fler har såna tankar, även idag.

Jag tror det är av ekonomiska skäl. Det går åt fler arbetstimmar att bygga en integraltank än att slänga dit en polyetentank, komplett med anslutningar och manlucka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...