BSven 469 Postad 18 Juni , 2018 (redigerade) Jag har en septitank enligt nedan. Jag vill plugga det ena inloppet men hur gör jag det på ett spill- och dofttätt sätt? https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vatten-vvs-tankar/septiktankar/septitank-rostfri-40liter Redigerad 18 Juni , 2018 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 19 Juni , 2018 Bäst är nog att svetsa igen det in-/utlopp du inte ska använda. Näst bäst borde vara att sätta på en dofttät slang på tanken och sätta en plugg i metall i slangänden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 19 Juni , 2018 Ett inlopp Ett utlopp Luftning. Vad vill du plugga..? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 19 Juni , 2018 Peter_K, du frågar för mycket... Man kan kanske tänka sig att TS vill bygga om tanken till färskvattentank? NEJ! Det blir en spännande väntan på TS svar... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2018 3 timmar sedan skrev Mackey: Bäst är nog att svetsa igen det in-/utlopp du inte ska använda. Ja om det är upptill annars finns det ju stor risk för korrosion. Bäst är nog att byta till en polyetentank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 19 Juni , 2018 (redigerade) 49 minuter sedan skrev bhemac: Ja om det är upptill annars finns det ju stor risk för korrosion. Varför då? Korrosion kan bara bero på att arbetet är dåligt och/eller felaktigt utfört. Även en plasttank kan ju i sådana fall vara felaktig. Sedan kan jag hålla med om att det finns en risk att svetsen blir dåligt utförd. Lukttät slang och plugg är kanske att föredra trots allt. Då är det lättare att ångra sig också. Mackey Redigerad 19 Juni , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Juni , 2018 Jag har tänkt att montera den enligt principen med ett gemensamt in/utlopp. Se överst sidan 3. http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Tips/TEK-halltankmaj2014.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Juni , 2018 13 timmar sedan skrev BSven: Jag har en septitank enligt nedan. Jag vill plugga det ena inloppet men hur gör jag det på ett spill- och dofttätt sätt? https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vatten-vvs-tankar/septiktankar/septitank-rostfri-40liter Det är väl bara att fixa till en lagom lite konad plast/gummi-plugg å banka in. Sen kan du ju stuka änden på röret lite som säkerhetslåsning. Alternativt mässing/stål-plugg som du tätar/limmarvmed anaeroblim. Bara borra å gänga en "grop" senare som du kan skruva slaghammare i om du vill dra ur pluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 19 Juni , 2018 2 timmar sedan skrev BSven: Jag har tänkt att montera den enligt principen med ett gemensamt in/utlopp. Se överst sidan 3. http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Tips/TEK-halltankmaj2014.pdf Om du monterar enligt den nedre bilden på sid 3 så slipper du plugga genomföringen... jag har så; fungerar klanderfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2018 5 timmar sedan skrev Mackey: Korrosion kan bara bero på att arbetet är dåligt och/eller felaktigt utfört. Även en plasttank kan ju i sådana fall vara felaktig. I princip alla rostfria tankar läcker med tiden pga korrosion. En riktig polyetentank läcker aldrig. Läs Peggie Halls's bok, mycket lärorikt. En plast/gummi-plugg är nog det enklaste. Eller en bit slang och ett däcksbeslag där man kan spola rent tanken. Sen kan jag nog tycka att nedre bilden är att föredra, samma funktion men färre delar. Näckdelen är att tyngre partiklar kan täppa till det nedre utloppet. Ventilen direkt efter däckstömmningen är livsviktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Juni , 2018 (redigerade) 10 minuter sedan skrev bhemac: Ventilen direkt efter däckstömmningen är livsviktig. ...för att? Jag har valt den tanken och en egen, enklare, lösning för att det är svårt att få plats med något annat i min båt. Redigerad 19 Juni , 2018 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2018 Just nu skrev BSven: ...för att? Då kan inte det tunga sjunka ned mot bottenventil och bilda en klump, hård som cement. Detta kan hända om tanken stått med skit i några veckor. Det blir värre nu när inte bottentömning används. Har man ventilen och får stopp så kan stänga den övre ventilen, öppna bottenventilen och sen sugtömma så att vatten går in genom bottenventilen och spolar bort "cementen". Gör man så då och då när man sugtömmer så slipper man problem. Detta förutsätter att extra ventilen sitter över sticket till däckstömning. I andra sammanhang är det standard att alltid ha en ventil närmast tanken. Så här alltså: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Juni , 2018 "Min lösning" är en T-ventil som sitter mot skrovgenomföringen och styr toa-tank, toa-ut eller nödtömning tank. Med ett gemensamt inlopp/utlopp innebär det att systemet och ventilen rensas varje gång jag spolar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2018 4 timmar sedan skrev BSven: "Min lösning" är en T-ventil som sitter mot skrovgenomföringen och styr toa-tank, toa-ut eller nödtömning tank. Med ett gemensamt inlopp/utlopp innebär det att systemet och ventilen rensas varje gång jag spolar. Det funkar fint men man får vara försiktig med vad man slänger i toaletten, trevägsventiler förorsakar stopp ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 906 Postad 19 Juni , 2018 Det finns en tråd om läckande packningar i båttoaletter.... Med en högt placerad toatank så händer då följande: Om toatanken fylls genom en bottenanslutning från toaletten så slutar det inte rinna in i toaskålen förrän tanken är tom. Med en anslutning från toa till en toppanslutning på tanken så är det bara den lilla volym som står i slangen som kan rinna tillbaka till toaskålen. Jag föredrar läckagesäkerheten i den senare lösningen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 19 Juni , 2018 34 minuter sedan skrev Lintott: Om toatanken fylls genom en bottenanslutning från toaletten så slutar det inte rinna in i toaskålen förrän tanken är tom. Fast enligt bilden TS hänvisar till kommer inte tanken att tömmas ut i toan eftersom lösningen innehåller en svanhals med hävertbrytare. Annars håller jag med, bättre att trycka in skiten i toppen. På vår tank suger man ur skiten i toppen också vilket minskar risken för spontantömning av tanken avsevärt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 Juni , 2018 Tack för goda råd! Då gör jag som det är tänkt enligt bilden nedan. På grund av utrymmesbrist blir det två 90-graders böjar på utloppet så jag hoppas att det inte sätter sig. Jag får ha i lite "kemtoamedel" så att det löser upp sig lite i tanken. Har ni ventilationen ovan- eller nedanför relingen och luktar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 21 Juni , 2018 Jag har ventilation över relingen. Det luktar när man spolar, annars inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 21 Juni , 2018 Jag har under relingen. Utan odörfilter på luftslangen, kommer en liten ”odörpuff” när man spolar. Men med odörfilter med aktivt kol, elimineras doften effektivt. Finns på dom flesta tillbehörsbutiker. Och när kolet är mättat, byter man bara kolet. T ex kol till kolfilterfläktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juni , 2018 45 minuter sedan skrev Peter_K: Jag har ventilation över relingen. Det luktar när man spolar, annars inte alls. Så är det men ökar man dimensionen på avluftningen och ev sätter in en avluftning så luktar det inget. Det kommunala reningsverket har stora öppna bassänger. lukta nästan inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 22 Juni , 2018 13 timmar sedan skrev bhemac: Så är det men ökar man dimensionen på avluftningen och ev sätter in en avluftning så luktar det inget. Det kommunala reningsverket har stora öppna bassänger. lukta nästan inget. Jag har 19 mm. Skippar kolfiltret; jag har insett att det luktar skit när jag skiter ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2018 4 timmar sedan skrev Peter_K: jag har insett att det luktar skit när jag skiter ändå... Seglar man själv är det ju inget större problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 23 Juni , 2018 19 timmar sedan skrev bhemac: Seglar man själv är det ju inget större problem. Såklart. Vad jag menar är att oavsett så har få ett kolfilter i stjärten, så lukten är ju oundviklig i vilket fall som helst när man använder toan för nr 2. Även om man är fler som seglar tillsammans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 23 Juni , 2018 Kolfiltret brukar ju vara till för gaser så det funkar nog dåligt för nummer 2. Klar risk för förstoppning! I längden leder total förstoppning till kräkning med allt vad det innebär ombord. En nackdel med kolfilter är att det kan sätta igen - på liknande vis som ovan - om tanken blir överfull. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 906 Postad 26 Juni , 2018 2018-06-21 vid 21:59 skrev BSven: - - - Har ni ventilationen ovan- eller nedanför relingen och luktar det? - - - Min avluftning (vanlig kullrig bottengenomföring) sitter i ovankanten av vattenlinjen. Därifrån når eventuella odörer inte fram till sittbrunn. Avstängningskran på insidan av skrovet av säkerhetsskäl och om det skulle bli stopp i någon slang så går det att stänga luftningen och trycka ut proppen med toapumpen. Efter sugtömning så brukar jag spola igenom bottenventilen med några toapumptag (självklart ute på någon stor fjärd) så att det inte ska gegga ihop sig något i kulventilen och det har funkat bra så stängd avluftning har hitintills aldrig behövts... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser