Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
BSven

Plugga septitank?

Rekommendera Poster

Bäst är nog att svetsa igen det in-/utlopp du inte ska använda.

 

Näst bäst borde vara att sätta på en dofttät slang på tanken och sätta en plugg i metall i slangänden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inlopp

Ett utlopp

Luftning. 

 

Vad vill du plugga..? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, du frågar för mycket...

Man kan kanske tänka sig att TS vill bygga om tanken till färskvattentank?

NEJ!

 

Det blir en spännande väntan på TS svar...

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Bäst är nog att svetsa igen det in-/utlopp du inte ska använda.

Ja om det är upptill annars finns det ju stor risk för korrosion. 

Bäst är nog att byta till en polyetentank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev bhemac:

Ja om det är upptill annars finns det ju stor risk för korrosion. 

Varför då?

 

Korrosion kan bara bero på att arbetet är dåligt och/eller felaktigt utfört. Även en plasttank kan ju i sådana fall vara felaktig.

 

Sedan kan jag hålla med om att det finns en risk att svetsen blir dåligt utförd. Lukttät slang och plugg är kanske att föredra trots allt. Då är det lättare att ångra sig också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev BSven:

Jag har en septitank enligt nedan. Jag vill plugga det ena inloppet men hur gör jag det på ett spill- och dofttätt sätt?

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vatten-vvs-tankar/septiktankar/septitank-rostfri-40liter

 

Det är väl bara att fixa till en lagom lite konad plast/gummi-plugg å banka in. Sen kan du ju stuka änden på röret lite som säkerhetslåsning.

Alternativt mässing/stål-plugg som du tätar/limmarvmed anaeroblim.

Bara borra å gänga en "grop" senare som du kan skruva slaghammare i om du vill dra ur pluggen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Korrosion kan bara bero på att arbetet är dåligt och/eller felaktigt utfört. Även en plasttank kan ju i sådana fall vara felaktig.

I princip alla rostfria tankar läcker med tiden pga korrosion. En riktig polyetentank läcker aldrig.

Läs Peggie Halls's bok, mycket lärorikt.

En plast/gummi-plugg är nog det enklaste. Eller en bit slang och ett däcksbeslag där man kan spola rent tanken.

Sen kan jag nog tycka att nedre bilden är att föredra, samma funktion men färre delar. Näckdelen är att tyngre partiklar kan täppa till det nedre utloppet. Ventilen direkt efter däckstömmningen är livsviktig.

 

Peggy Hall.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev bhemac:

Ventilen direkt efter däckstömmningen är livsviktig.

...för att?

Jag har valt den tanken och en egen, enklare, lösning för att det är svårt att få plats med något annat i min båt.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev BSven:

...för att?

Då kan inte det tunga sjunka ned mot bottenventil och bilda en klump, hård som cement.

Detta kan hända om tanken stått med skit i några veckor. Det blir värre nu när inte bottentömning används.

Har man ventilen och får stopp så kan stänga den övre ventilen, öppna bottenventilen och sen sugtömma så att vatten går in genom bottenventilen och spolar bort "cementen". Gör man så då och då när man sugtömmer så slipper man problem. Detta förutsätter att extra ventilen sitter över sticket till däckstömning.

I andra sammanhang är det standard att alltid ha en ventil närmast tanken. 

Så här alltså:

 

TEK-halltankmaj2014-3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Min lösning" är en T-ventil som sitter mot skrovgenomföringen och styr toa-tank, toa-ut eller nödtömning tank. Med ett gemensamt inlopp/utlopp innebär det att systemet och ventilen rensas varje gång jag spolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BSven:

"Min lösning" är en T-ventil som sitter mot skrovgenomföringen och styr toa-tank, toa-ut eller nödtömning tank. Med ett gemensamt inlopp/utlopp innebär det att systemet och ventilen rensas varje gång jag spolar.

Det funkar fint men man får vara försiktig med vad man slänger i toaletten, trevägsventiler förorsakar stopp ibland.

 

Trevägs Kulventil Toa.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd om läckande packningar i båttoaletter....

Med en högt placerad toatank så händer då följande:

Om toatanken fylls genom en bottenanslutning från toaletten så slutar det inte rinna in i toaskålen förrän tanken är tom.

Med en anslutning från toa till en toppanslutning på tanken så är det bara den lilla volym som står i slangen som kan rinna tillbaka till toaskålen.

 

Jag föredrar läckagesäkerheten i den senare lösningen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Lintott:

Om toatanken fylls genom en bottenanslutning från toaletten så slutar det inte rinna in i toaskålen förrän tanken är tom.

Fast enligt bilden TS hänvisar till kommer inte tanken att tömmas ut i toan eftersom lösningen innehåller en svanhals med hävertbrytare.

 

Annars håller jag med, bättre att trycka in skiten i toppen.

På vår tank suger man ur skiten i toppen också vilket minskar risken för spontantömning av tanken avsevärt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd!

Då gör jag som det är tänkt enligt bilden nedan.

På grund av utrymmesbrist blir det två 90-graders böjar på utloppet så jag hoppas att det inte sätter sig. Jag får ha i lite "kemtoamedel" så att det löser upp sig lite i tanken.

Har ni ventilationen ovan- eller nedanför relingen och luktar det?

 

TEK-halltankmaj2014-3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ventilation över relingen. Det luktar när man spolar, annars inte alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under relingen. Utan odörfilter på luftslangen, kommer en liten ”odörpuff” när man spolar. Men med odörfilter med aktivt kol, elimineras doften effektivt. Finns på dom flesta tillbehörsbutiker. Och när kolet är mättat, byter man bara kolet. T ex kol till kolfilterfläktar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har ventilation över relingen. Det luktar när man spolar, annars inte alls. 

Så är det men ökar man dimensionen på avluftningen och ev sätter in en avluftning så luktar det inget. Det kommunala reningsverket har stora öppna bassänger. lukta nästan inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Så är det men ökar man dimensionen på avluftningen och ev sätter in en avluftning så luktar det inget. Det kommunala reningsverket har stora öppna bassänger. lukta nästan inget.

Jag har 19 mm. 

Skippar kolfiltret; jag har insett att det luktar skit när jag skiter ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

jag har insett att det luktar skit när jag skiter ändå...

Seglar man själv är det ju inget större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Seglar man själv är det ju inget större problem.

Såklart. 

Vad jag menar är att oavsett så har få ett kolfilter i stjärten, så lukten är ju oundviklig i vilket fall som helst när man använder toan för nr 2. 

Även om man är fler som seglar tillsammans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolfiltret brukar ju vara till för gaser så det funkar nog dåligt för nummer 2.

Klar risk för förstoppning!

I längden leder total förstoppning till kräkning med allt vad det innebär ombord.

 

En nackdel med kolfilter är att det kan sätta igen - på liknande vis som ovan - om tanken blir överfull.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-21 vid 21:59 skrev BSven:

- - -

Har ni ventilationen ovan- eller nedanför relingen och luktar det?

-  - -

Min avluftning (vanlig kullrig bottengenomföring) sitter i ovankanten av vattenlinjen. Därifrån når eventuella odörer inte fram till sittbrunn.

Avstängningskran på insidan av skrovet av säkerhetsskäl och om det skulle bli stopp i någon slang så går det att stänga luftningen och trycka ut proppen med toapumpen.

Efter sugtömning så brukar jag spola igenom bottenventilen med några toapumptag (självklart ute på någon stor fjärd) så att det inte ska gegga ihop sig något i kulventilen och det har funkat bra så stängd avluftning har hitintills aldrig behövts...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...