Klubbjackan 26 Postad 18 Juni , 2018 Hej! Jag upptäckte efter två timmars motorgång förra helgen att propelleraxeltätningen, en Volvo Penta black-jack, läcker. Inga stora mängder, efter de två timmarna hade ca 1-2 matskedar vatten läckt in. Hittills verkar propelleraxeltätningen hålla tätt så länge propelleraxeln står still. Tätningen har tidigare varit helt tät. Jag har luftat den efter sjösättning. Däremot har jag inte applicerat fett varje år (vilket jag självklart borde gjort). Totala gångtiden är dock liten, drygt 240 h på 6 år. Blackjacken behöver väl gissningsvis bytas, men hur akut är det? Behöver man ta upp båten snarast och få det åtgärdat? Eller kan man vänta tills hösten? Har någon en uppfattning om hur snabbt läckaget kan förvärras? Det knepiga är att jag har 50 sjömil till närmaste lyftmöjlighet som kan ta upp båten med rigg och allt. Annars hade jag nog bitit i det sura äpplet och låtit någon ta upp båten direkt och bytt tätningen bums för att vara på säkra sidan. Tacksam för tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 18 Juni , 2018 Jag upptäckte samma på vår förra segelbåt efter ett antal år, men lät den läcka under gång till säsongen var slut, bytte på vintern sedan, blev kanske någon kaffekopp vatten på ett antal timmars motorgång, inget stort problem. Det är nog dax att byta din till vintern, håll ett öga på läckaget efter varje tur bara, så ser du om det verkar tillta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Juni , 2018 Kolla motorns uppriktning, jag är övertygad att något linjerar inte där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser