Jbl 1 Postad 18 Juni , 2018 Hej, Är det någon som har kommit på någon bra lösning på placering av tv i en Fenix? Funderar på en 16 eller 19 tum men har inte hittat någon lämplig placering. Tacksam för tankar och idéer. /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 20 Juni , 2018 Det finns ett flertal sväng- och tiltbara väggfästen, t ex detta: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fasten-och-montering/Vaggfaste-arm-26-40-2000037952/ En lösning jag sett är ett sådant monterat på BB-skott mot sittbrunnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 20 Juni , 2018 I min egen båt (Comfort 32) har jag detta fästet monterat på förliga sidan av skottet till förpiken: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fasten-och-montering/Vaggfaste-arm-2650-2000034220/ På så sätt kan jag se TV i förpiken eller vinkla ut den mot salongen och den sitter hyfsat skyddad. Kollade med min kollega med fästet på skottet mot sittbrunn (se föreg. inlägg), och han har bytt till min lösning eftersom TV'n fick stryk av stänk mm genom luckan vid segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juni , 2018 Jag har använt DETTA fäste, fördelen är att man inte behöver skruva loss något när tvn ska hem för vinterförvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 25 Juni , 2018 Vad har ni för TV? Frun börjar bli nyfiken på att skaffa en... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2018 24 minuter sedan skrev MarkusF: Frun börjar bli nyfiken på att skaffa en... Eller hur? Jag köpte en 16" LTC på bryggan. Kanske lite liten, idag hade jag nog köpt 22". Fungerar väldigt bra med en antenn i masttoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Juni , 2018 Idag skulle jag tipsa om en TV med inbyggt wifi och med netflix app etc. Alternativet är att ha en tv med usb kontakt så man kan strömsätta en chromecast via den på smidigt sätt. Idag finns det routrar med wifi-theatering och USB som davados routrar. Den kan man ansluta till hamnens wifi och på så vis få internet via den som delas på routern till andra apparater. Sen ansluts tv:n med wifi till routern eller chromecasten så kan man titta på media via nätet. Om man är ute så har man en bredbandsdongel i routern och så faller routern till den som backup när man lämnar hamnen. Då har man internet även ute I t ex netflixappen kan man ställa ner kvalitén så man inte äter upp datamängden. På tv-apparater runt 20 " spelar det inte sådär superstor roll heller och oftast är det ljudkvalitén(5.1 och inte stereo) som gör stora datamängden och det behöver man ju inte i båten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2018 Finns det 12V TV med wifi? En vanlig 12V TV är ganska ok. Vill man så kan man komplettera med Chromecast eller Apple TV. Den senare har appar för tex SVT Play, Netflix, Youtube, HBO Nordic, TV4 Play, Viaplay och Viafree. Men det det går åt många Gb. Hemma har jag Viasat och då även tillgång till Viaplay, ombord har jag en Net1 router, 6Gb för 79kr/mån. Mediumkvalitet på Netflix/Viaplay drar 700MB/tim så några filmer/månad kan det bli. Net1 routern funkar även som router för plotter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 26 Juni , 2018 22 timmar sedan skrev bhemac: Finns det 12V TV med wifi? En vanlig 12V TV är ganska ok. Vill man så kan man komplettera med Chromecast eller Apple TV. Den senare har appar för tex SVT Play, Netflix, Youtube, HBO Nordic, TV4 Play, Viaplay och Viafree. Men det det går åt många Gb. Hemma har jag Viasat och då även tillgång till Viaplay, ombord har jag en Net1 router, 6Gb för 79kr/mån. Mediumkvalitet på Netflix/Viaplay drar 700MB/tim så några filmer/månad kan det bli. Net1 routern funkar även som router för plotter mm. Yepp det finns det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser