Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
rilloo

Tohatsu 20hk utombordare, gasen åker inte tillbaka

Rekommendera Poster

Hej, köpte denna motor inkl reservmotor.

 

Någon smart person som kan räkna ut varför gasen inte åker tillbaka?

 

Kör jag såhär så har jag ju gashäng hela tiden 😅

 

 

Det som också är konstigt är att jag har en reservdelsmotor, och på den motorn gör den samma sak..:S måste manuellt dra tillbaka gasen.

 

 

Har tänkt på försöka modda dit nån returfjäder som gör att den fjädrar tillbaka men hittar ingen bra lösning..känns ju som att de ska funka som dom har byggt den ,är det nått jag missat eller som saknas kanske??

 

Tack

 

/Rickard

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, tack för bra filmlänk!
Skall genast säga att jag inte vet vad "manick X* " har för funktion men den saknar uppenbarligen nån returfjäder eftersom den vägrar returrörelse!
Vet inte hur dina experiment med egna nytillsatta fjädrar gått till men förmodligen har nån "TORSIONAL SPRING" på manick X:s axel brustit!? (Javisst märkligt att detta då skulle skett även på reservdelsmotorn, men men?)
Eller så rör sig manick X ovanligt trögt, kanske stelnat fett eller felaktig axelbussning?

*) fotnot: Normalt för äldre tvåtakts-utbordare är att gasvajern styr tändförställningen plus själva förgasarspjället. (Men sådan justering av tändförställning påverkar en utstickande arm som i sin tur vrider en horisontell platta strax under svänghjulet högst upp på motorn.)

tohatsu.gasvajer.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Returfjäder sitter på spjällaxeln redan.

Sitter säkert någon friktionsskruv någonstans, man hör ju hur det knarrar när TS vrider gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, förgasarspjället har redan sin returfjäder, men uppenbarligen gör den inte jobbet ordentligt. Ytterligare en fjäder är knappast otänkbar.
Det finns ju ett typisk hack för en returfjäder av typen "torsional spring" enligt det gröna i min skiss nedan. Gissar i så fall att den fjädern bakom X har brustit eller inte monterats korrekt!?
(Jaja, jag vet. Märkligt nog samma problem på reservdelsmotorn enligt TS. Månne lika klantig montör i bägge fallen??) 
Bara en fundering.

tohatsu.gasvajer2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte jag måste lös med allt för att försöka rengöra grundligt alla leder, och då ser jag ungefär i mitten på strecket du ritade "gasvajern",  så satt det en "ståltrådsfjäder" lindad 3 varv runt axeln och in i olika hål.

 

Den var slapp vid "tomgång" så det jag gjorde var att jag knipsade  fjädern 1 cm ungefär, lyckades bocka om den och få in den i rätt hål igen och nu jävlar går gasen tillbaka (Y)..

 

ca 4 timmar senare... :@

 

Tack för visat intresse iallafall!!

 

 

PS: klomanicken är till för att om du har tomgång kan jag endast gasa ungefär halv gas.. på backen kan jag endast gasa lite, och på framåt så kan jag gasa fullt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...