Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Maran

Får ej i neutral, Volvo Penta D4

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan inte lägga i neutral/friläge och gasa, utan växel, på min Volvo Penta D4. 

 

Enligt manualen ska man hålla inne "N" och föra fram växelspak/gasreglage. När man släpper skall den gröna lampa bredvid knappen gå från fast sken till blinkande, och växeln fortfarande vara ur.. Det gör den inte, så fort jag släpper knappen hoppar växeln i och den gröna lampan vid "N" slocknar.

 

Vad kan detta bero på?

 

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag har KAD44 och låter som samma som du har,,,men mina är så slitna så jag ser inte vad dom heter eller färg, men jag har 3 st knappar och den nedre till vänster trycker jag ner för att aktivera eldosan EDC heter den väl! jag släpper knappen och den övre till vänster tänds OM friläge är i annars är den släckt tills jag lagt i friläge, jag startar dåoch om jag vill så trycker jag då in den vänstar övre och lägger i fram o sen släpper jag knappen och det går att varva, allt återställs när jag går tillbaka till friläge, håller du nere knappen hela tiden tills du fått i framläge och sen släpper? så gör jag och det fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett par manualer som kanske kan vara till nytta?
Bruksanvisning (pdf)
EVC installationsmanual för D4 & D6 (boatinfo.no)
Sidorna 76-77 visar olika varianter, mekanisk respektive elektrisk växling. Vilken har du?

EDC (Electronic Diesel Control) är tydligen inte samma som Martins EVC (Electronic Vessel Control).


Martins beskrivning av handhavandet stämmer med instruktionsbokens...

evc.frikoppl.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med lite länkar:) den nedre bilden är EDC typ1 och jag har EDC typ 2 den med 3st runda lampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

@Nim26, det verkar inte vara riktigt samma. Min vänstra knapp är, "D", för Diagnostik. Jag håller ner höger knapp, "N", för Neutral.

 

Jag har EVC, med kontroll som den nedre bilden. Gör jag som det står i manualen (de steg @Thomas-1 klippt in i sitt svar), blinkar aldrig "N". När jag fört fram reglaget och släpper knappen "N" så går växeln i och lampan slocknar.

 

Jag hör även att aktuatorn lägger i och ur växeln, och tyvärr läggs den i trots att jag hållt inne "N", inte så länge jag håller den nedtryckt, men när jag släpper.

 

Nåt relä som inte håller kvar neutralen? Många skriver om problem med kabeln, kan den påverka detta?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som nämns är kalibrering. Kan det hjälpa och gäller växel, eller handlar det om att synka varvtal om man har fler motorer? (Jag har en motor.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag vet faktiskt inte svar på detta då:(

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ring min mekaniker och se vad säger om det, men på rak arm skulle jag ju vilja säga att det antingen är en programmeringsfel mer än något annat 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ännu äldre modell, EC, med bara en knapp och en lysdiod, den har betett sig likadant några gånger. Då har jag stängt av och gjort enheten strömlös genom att slå ifrån huvudströmmen, sedan har det fungerat igen. Kanske du kan försöka med samma sak?

När detta fel uppstått har lysdioden blinkat på ett sätt den vanligtvis inte gör, antagligen ett slags felmeddelande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Georg_Ohm

 

Jag stänger av huvudströmmen varje gång jag lämnar båten, men vet tyvärr inte ifall det betyder att just denna del blir strömlös.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @danzo.

 

Jag ska se om jag kan hitta en verkstad att ringa.

 

Har kollat lite på kalibrering, men är inte säker på att det hör ihop. Kanske värt att testa.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Maran:

Tack @Georg_Ohm

 

Jag stänger av huvudströmmen varje gång jag lämnar båten, men vet tyvärr inte ifall det betyder att just denna del blir strömlös.

 

Mvh Martin

Det märker du om du försöker starta motorn med huvudströmbrytaren, batterifrånskiljaren avstängd. Eller om reglagets kontrollampor/lysdioder lyser då!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-18 vid 10:29 skrev Nim26:

"jag startar då och om jag vill så trycker jag då in den vänstar övre och lägger i fram o sen släpper jag knappen och det går att varva"

 

@Nim26 Läste om din text nu. Tolkar jag det rätt som att du kan koppla i neutral och gasa utan växel efter du startat? Det har jag inte testat, och behovet jag ser är ju att kunna ge gas innan man startar. Jag har läst att elektroniken sköter rätt bränslemängd och så, men att kunna hjälpa med lite extta gas känns fortfarande naturligt.

 

Sen känns det ju läskigt att lita på elektroniken när motorn är igång. Tänk om det blir som för mig nu, att växel läggs i när jag släpper N-knappen, då kan man ju hoppa in i bryggan eller annat 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Nej nån extra gas FÖRE start har jag alrdig försökt mig på!! Det sköter EDC o all annan teknik bra:P

Har heller aldrig behövt gasa utan växel bara provat för att se att det fungerar och det gör det , men jag har ju varit beredd och sitter ju fast i bryggan när jag smyger in fram med knapp intryckt, inga problem med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så, nu har jag äntligen kommit ihåg att testa, och det stämmer som @Nim26 skriver. Efter motorn är startad kan man trycka ned knappen N och sedan gasa utan at växeln går i.

 

Jag skulle dock även vilja att det kunde göras innan start, men får väl lita på att elektroniken gör sitt jobb 😎.

 

Tack för all support!

Redigerad av Maran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...