Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
raol

"Brytrulle" sökes - var hittar jag sån?

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva dra ett fall över ett hörn, och vill ha det så friktionsfritt som bara möjligt eftersom det kommer att vara under rejäl belastning när rullen används. Bara en skena eller en linlöpare duger inte, utan jag vill ha en kullagrad rulle, komplett med "bygel" för montering på rufftaket. Fallet kommer alltså ut från mastfoten, och i stället för att leda fallet via ett brytblock till en vinsch på rufftaket vill jag dra fallet rakt ut åt sidan, ner till ett block som sitter i relingslisten, för att sen få fallet bak till den stora vinschen nere vid sittbrunnen. Men nån sån mojäng hittar jag inte hos båttillbehörsaffärerna på nätet. Det som kommer närmast är en stävrulle, men såna är knappast kullagrade, utan glidlagrade i bästa fall. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Ankare_Ankarspel/Ankarhallare_Stavrulle/STAVRULLE?id=02466

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har svårt att förstå exakt hur du menar, men normalt arbetar man med vanliga block, eller med brytblock, beroende på vinkeln du skall få till. Möjligtvis kindblock. 

 

Blocken du länkar till är väldigt stora. 

 

En annan sak är att vid stora laster brukar man köra med glidlager; de håller bättre och kullager spelar mindre roll. Det finns high-loadblock med kul- eller rullager, men det blir väldigt dyrt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du vill bryta åt sidan snarare? Sök på ”kindblock”, är det nåt som hjälper?

 

Tror inte du ska hänga upp dig på kullager, hur vanligt är det egentligen? Funkar väl sådär i salt miljö över tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev AndW:

Låter som att du vill bryta åt sidan snarare? Sök på ”kindblock”, är det nåt som hjälper?

 

Tror inte du ska hänga upp dig på kullager, hur vanligt är det egentligen? Funkar väl sådär i salt miljö över tid. 

Kullagrade block är rätt vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ni verkar inte förstå vad jag menar. Jag har ju beskrivit precis vad för mojäng jag är ute efter. Och till och med visat exempel, men som (högst sannolikt) inte är kullagrade. Det är stor skillnad i friktion under belastning för enkla glidlagrade rullar och kullagrade dito (i cykelvärlden har bakväxeltrissor oftast glidlager i billigare komponentnivåer och kullager i dyrare, och skillnaden är enorm!). Och här handlar det om ett spänt fall som kommer att pressa ner mot rullen.

Men jag ska försöka förklara bättre. Ut från masten, vid mastfoten, kommer fallet för storseglet. Det vill jag dra rakt ut över rufftakets kant, ner till ett löst block vid relingslisten som ska vinkla fallet bak till den stora vinschen som sitter vid sidan av sittbrunnen. Eftersom rufftaket bildar en utåtstickande vinkel som bryter den raka linjen mellan mastfoten och relingslisten behövs en rulle som hanterar den vinkeln.

Detta är för att kunna få upp storseglet utan att behöva släppa rorkulten mer än nån sekund. Att behöva stå nästan två meter från rorkulten för att vinscha upp seglet är besvärligt och stressigt, särskilt när det blåser en del. Ja, faktiskt nästan ohanterligt. Tanken är att i stället gå fram och dra upp de första meterna för hand, leda fallet över rullen och ner i blocket, och bak till vinschen vid sittbrunnens sida, på armlängds avstånd från rorkulten. På så vis går det att styra och vinscha samtidigt, och det hela blir både enkelt och kontrollerat.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en antalring i en schackel som du sedan sätter på något ledat fäste vid överbyggnadens kant ner mot sargen. ANTAL är bara ett fabrikat av flera men synonymt är att friktionen på dessa är lika med noll näst intill. Att sedan använda dom för olika ändamål är det bara fantasin som sätter gränsen.

34BDA044-0A31-4011-B11B-ABBEA97CA30A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar jag rätt att du vill bryta åt ”fel” håll..? I så fall är det just linlöpare man brukar använda. 

Hur många grader vill du bryta..?

 

Hursom - lösningen på ditt problem är att du monterar ett hackbräde eller ”tiller lock” så du snabbt kan låsa rodret när du hissar framme vid rufftaket. Och ja - jag vet att du har en fiffig snör-lösning, men det blir för långsamt att rigga upp det och för o-exakt. 

 

Tro mig; jag har seglat ensam i massor med år, detta är enklaste och bästa lösningen på problemet. 

Jag lovar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger verkligen såna mindre friktion än en rulle? I så fall är det ju en betydligt enklare lösning, rent monteringsmässigt. Dock ett extra moment att trä i, jämfört med att bara lägga över. Får fundera!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Hursom - lösningen på ditt problem är att du monterar ett hackbräde eller ”tiller lock” så du snabbt kan låsa rodret när du hissar framme vid rufftaket. Och ja - jag vet att du har en fiffig snör-lösning, men det blir för långsamt att rigga upp det och för o-exakt. 

 

Tro mig; jag har seglat ensam i massor med år, detta är enklaste och bästa lösningen på problemet. 

Jag lovar. 


Snöret håller båten rak och fin tills seglet börjar komma upp, sen skiter det sig. Oavsett hackbräde, tiller lock eller spänt snöre. Alla tre metoderna kan bara hålla ett trimläge, och när kraftbalansen ändras fallerar alla. Så nej, det funkar faktiskt inte alls. Linan tar bara sekunder att rigga (en ögla på styrbords förtöjningsknap och sen 4-5 "åttor" på babords dito), och det gör jag ju innan jag börjar hissa seglet, så den tiden är ointressant.

Till saken hör att det pga tvinnade fall tar ganska lång tid att hissa seglet. Det ska åtgärdas, men det kommer inte att ske förrän nästa gång masten ska ner, och det blir först efter säsongen. Nu tar det kanske 30-40 sekunder om jag jobbar på ordentligt.  Första halvan av sträckan går lätt, och det drar jag för hand. Resten får jag vinscha. Sista metern tar ungefär hälften av totala tiden. Och då är vindfånget i seglet mycket stort.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Fattar jag rätt att du vill bryta åt ”fel” håll..? I så fall är det just linlöpare man brukar använda. 

Hur många grader vill du bryta..?

 

 

Vet inte vad du menar med "fel håll", men linan går ut i sidled, och sen ska den brytas ner mot relingslisten. Gissar att vinkeln är 70-75 grader kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Materialet i dessa ”nya” friktionsfria ringar vågar jag påstå är överlägsna glidlagrade eller t,om kullagrade dito. Gå till en handlare som har och testa själv med ett rep i butiken. Sedan bör du nog öppna plånboken och köpa dig en autopilot istället för något hittepå med snören.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, får göra det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vindfång - styr du båten rakt mot vinden med motorn när du hissar så har du inget vindfång som ändrar båtens kurs. Jag har seglat en hel del Safir; den har stort storsegel, och det funkar med hackbräde på den i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis om vinden är så stilla där du seglar. Tyvärr ser det inte ut så för mig. Det räcker med ett par grader för att vinden ska börja trycka i seglet och sen är svängfesten i full gång. Då blir det att snubbla bak till rorkulten snabbt som ögat för att justera upp. Har jag då inte hunnit låsa avlastaren har seglet hasat ner en meter igen och jag får göra om. Det kan ta flera minuter att få upp storseglet om det blåser mer än ett par sekundmeter.

Nästa säsong blir det autopilot, men pengarna räckte inte till det i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viktigt är ju oxå att storskotet får spela fritt utan att vara låst, annars vindfyller ju seglet fortare och båten driftar av åt endera hållet.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pseudonym skrev... tror inte det är så annorlunda förhållanden där du och jag seglar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du nu har sådana bekymmer med att ett fall ligger fel i masten, vad är då enklaste sättet att lösa det på? Jo att ta ner , fixa och sedan på med skiten igen. Att krångla med att få upp seglet varje gång tar ju mera tid utslaget över hela sommaren än att fixa det en gång riktigt. Du gör allt så mycket svårare än det behöver vara.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en hel förmiddags jobb med att dra fall och kablar sist, så det tänker jag inte göra igen i sommar. Nej, jag löser det tillfälligt nu, sen så fixar jag det från grunden i höst. Då ska jag borra ur nitarna som håller fast mastfoten så jag kan arbeta ordentligt inne i masten och tydligt se att inget går runt nåt annat.

Skotet har jag löst, men inte helt löst. Slappt nog för att bomnocken ska kunna röra sig kanske en meter i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp skotet helt när du hissar. 

 

Jag vet att jag är lite trist nu, men om det tar en förmiddag att trassla ut fallen, så borde det ändå vara snabbare att göra det jämfört med att klura, handla grejer, montera grejer, få allt att funka osv.

Framför allt är det billigare att sortera fallen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är likrännan smord med silikonfett?

 

Fallen måste vara rejält snodda för att det ska bli så trögt, väl?

 

Om bomnocken kan röra sig en meter låter det som att skotet är rätt så spänt. Jag har hissat med kicken i ibland och fascinerats av hur så lite spänning kan göra hissningen så trög. Nu lyfter jag gärna bommen för hand om jag har en hand över.

 

Även jag talar mig varm för illerlock. Skillnaden på en halv sekunds och några sekunders handhavande är enorm och skillnaden som gör att man orkar eller inte. Man kan också justera den precist med en liten knuff.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Släpp skotet helt när du hissar. 

 

Jag vet att jag är lite trist nu, men om det tar en förmiddag att trassla ut fallen, så borde det ändå vara snabbare att göra det jämfört med att klura, handla grejer, montera grejer, få allt att funka osv.

Framför allt är det billigare att sortera fallen. 


Men att ta ner masten kräver att vädret är bra och att jag har nån som kan hjälpa mig under en stor del av dagen. Så nej, det kommer inte att ske. Eftersom jag även ska ta av mastfoten så är det inte säkert att jag lyckas få på den krångelfritt direkt, så båten kanske måste vara mastlös en vecka då. Därför kommer jag inte att göra det förrän båten ska upp på land i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och allra enklast är det självklara att släppa skoter helt, om seglet fyller kommer du alltid att ha problem oavsett om fallen är rätt dragna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev AndW:

Är likrännan smord med silikonfett?

 

Fallen måste vara rejält snodda för att det ska bli så trögt, väl?

 

Även jag talar mig varm för illerlock. Skillnaden på en halv sekunds och några sekunders handhavande är enorm och skillnaden som gör att man orkar eller inte.


Likrännan är inte problemet. Seglet kommer ner som en oljad blixt utan uppenbart motstånd.

Ja, det är nog rejält tilltrasslat där inne. Risken finns att det är kabeln till topplanternan, som är klistrig efter att ha varit tejpad på utsidan masten ett år, som fallet är ihoptrasslat med. Då klibbar det duktigt.

Repmetoden funkar fint. Det tar några sekunder att fästa repet (som görs innan, så tiden inte har nån som helst betydelse), men det tar bara en bråkdel av en sekund att låsa rorkulten genom att dra upp den så repet spänns. Precis som med tillerlock. Ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev trewq:

Och allra enklast är det självklara att släppa skoter helt, om seglet fyller kommer du alltid att ha problem oavsett om fallen är rätt dragna.


Släpper jag det helt kommer jag att bli träffad av bommen när jag står där och hivar och vinschar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mastfoten ser ut, men jag hade nog rappat ur ena fallet, sedan sträckt upp de andra fallen, tagit en cykelkedja med persiennlina, släppt den från masttoppen, pillat ut vid mastfoten och använt linan för att dra i fallet igen. 

Det funkar superbra 👍

 

Du behöver någon som kan hissa upp dig i masten eller mastkranen, men hela proceduren tar bara någon timme. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, här ska inte klättras i nån mast eller mastkran (som har klättringsförbud, klokt nog). Sånt kan galna adrenalinjunkies med dödsförakt syssla med. Masten är till för segel, inte människor.


Masten står tills det blir höst. Punkt.

Det jag ville ha hjälp med var att hitta en rulle för att underlätta att hissa segel tillfälligt. Nu verkar det som om en lågfriktionsögla kanske funkar lika bra eller bättre, så jag ska testa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Du behöver någon som kan hissa upp dig i masten eller mastkranen, men hela proceduren tar bara någon timme. 

 

Det enklaste/bästa brukar vara att "hyra" någon juniorseglare och hissa upp. Så slipper man ge sig upp på livsfarliga höjder själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vet inte hur mastfoten ser ut, men jag hade nog rappat ur ena fallet, sedan sträckt upp de andra fallen, tagit en cykelkedja med persiennlina, släppt den från masttoppen, pillat ut vid mastfoten och använt linan för att dra i fallet igen. 

Det funkar superbra 👍

 

Du behöver någon som kan hissa upp dig i masten eller mastkranen, men hela proceduren tar bara någon timme. 

 

Håller med, med tillägget att jag skulle luta båten en aning så att cykelkedjan skulle glida utmed maströret för att minska risken att den hänger och dinglar och snor sig runt ett annat fall igen.

I år märkte jag att det gick väldigt trögt att hissa storseglet, även med vinsch. Sprayade silikon men det gjorde ingen större skillnad. tittade så att fallet inte var snott om dirken vid masttoppen. Funderade om man kunde byta falltrissa utan att ta ner masten, men nej. Började planera åtgärden med cykelkedja, tror inte att man skulle se tillräckligt bra om man tog bort mastfoten. Kollade en sista gång masttoppen nu med kikare, och - visst låg fallet över dirken! Flyttade fallet - 10 sekunder, problemet lost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Envis - som vanligt. 🙂

 

Det går jättebra att hissa upp folk i masten eller mastkranen, ingen har sagt något om klättra i en mastkran. Jag vet, eftersom jag har både blivit hissad och hissat upp folk.

 

Insats minimal, kostnad noll, resultat perfekt. Eller så läger du pengar du har ont om på en hittepå-lösning som kanske fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...