Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
a-jacobsson

Får inte i backen efter service

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude 50hp VRO från 91 (kort rigg). I veckan har jag haft av växelhuset för att byta packboxar, packningar samt impeller. När jag monterade ihop allt igen så fick jag bara i backen och inte framåt. Efter lite googlande kom jag fram till att det kunde vara längden på växelföraren som inte stämmer efter allt skruvande. 

Efter att jag skruvat ner växelföraren till 430.2 mm (ett värde jag hittade på nätet för denna motorn) och testade igen så får jag i växeln framåt men inte backen. Nu ligger även växeln i när reglaget står i friläge. Friläget läggs i när reglaget står som att backen ska vara i. 

Vad kan felet bero på? Tacksam för alla tips. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev a-jacobsson:

Jag har en Evinrude 50hp VRO från 91 (kort rigg). I veckan har jag haft av växelhuset för att byta packboxar, packningar samt impeller. När jag monterade ihop allt igen så fick jag bara i backen och inte framåt. Efter lite googlande kom jag fram till att det kunde vara längden på växelföraren som inte stämmer efter allt skruvande. 

Efter att jag skruvat ner växelföraren till 430.2 mm (ett värde jag hittade på nätet för denna motorn) och testade igen så får jag i växeln framåt men inte backen. Nu ligger även växeln i när reglaget står i friläge. Friläget läggs i när reglaget står som att backen ska vara i. 

Vad kan felet bero på? Tacksam för alla tips. 

Det verkar ju inte vara något "fel" utan du har något som ligger i fel läge eller den justerbara är för lång/kort?

Om du tänker dig att du fortsätter dra/tvinga spaken mer mot back. Skulle den justerbara delen sträckas eller böjas ihop?

Där har du svaret på det alternativet.

Skulle den vika sig är den för lång och viceversa.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...