Cam72 64 Postad 14 Juni , 2018 Hej har en QL pump monterad i båten för sjövatten som strular och om jag inte kan renovera den funderar jag på denna (se bild) någon som testat den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 14 Juni , 2018 Här kommer den jag funderar på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Juni , 2018 Har tvenne funkar ok. Men på den ena fick jag byta microbrytaren. Jag tycker den är prisvärd. Enkel att plocka isär. http://lasselundell.se/vvs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2018 10 timmar sedan skrev Lasse-L: Men på den ena fick jag byta microbrytaren. Händer ganska ofta på alla tryckvattenpumpar. För stor ström genom microbytaren. Sätter man in ett relä så brukar det hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Juni , 2018 32 minuter sedan skrev bhemac: Händer ganska ofta på alla tryckvattenpumpar. För stor ström genom microbytaren. Sätter man in ett relä så brukar det hålla. Glöm inte att lägga en diod över reläts "dragspole". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 14 Juni , 2018 Konstig fråga kanske men hur mycket låter den om man jämför med en ”kvalité” pump? ni som bytt från annan pump upplever ni högre ljudnivå än tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 15 Juni , 2018 Jag har genomgående Johnsonpumpar, inte direkt ljudlösa, men de brummar en del. För att kunna jämföra måsta men ju montera olika pumpar i samma båt, på samma ställe och mäta ljudnivån. "Pumpljud" kan ju fortplanta sig ordentligt i båten, det är ju ett rätt så lågfrekvent ljud. Pumpens montering är ju avgörande, och om det tillåts att skapas resonans i utrymmet pumpen är monterad. I förra båten låg pumpen (en billig "no-name" från Jula) nästan lös uppe på två lager ljudisoleringsmatta, ljudet från den var väldigt diskret. I nuvarande båt sitter det flera olika pumpar ordentligt uppradade bredvid varandra på en tjock plywoodskiva, rätt stumt monterade, endast med skruv genom dess gummifötter. Här uppstår det en "intressant ljudbild" särskilt då mer än en pump går och det blidas interferenser, eller kanske ett ackord... men hela montaget finns i ett i övrigt välisolerat motorrum, så det är inga besvärande oljud. Men det händer att jag uppfattar grannbåtens pumpljud mer högljutt än den egna pentrypumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juni , 2018 Alla pumpar av typ tryckkammare är ungefär lika högljudda. Montera på en plywoodbit som sen limmas med ett par stora kluddar sikaflex eller annat PU material så får man ned ljudet en hel del. Viktigt är att man enkelt kan lossa pumpen och ta hem för vinterförvaring, då fryser de garanterat inte sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 17 Juni , 2018 Recension: denna pump är både snabbare och tystare än den som satt, riktigt bra flås på vattnet. Det som är negativt är de klena anslutningarna. Nu ska jag montera båda pumparna (färsk och sjövatten) på en gummiupphängd skiva för att minska ljudet ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 18 Juni , 2018 Jag har dålig erfarenhet av Johnsons tryckvattenpumpar. Har fått byta den minst en gång varje säsong sedan jag köpte båten 2013. Problemet är att pumpen går fastän inget vatten tappas av i systemet, ibland så ofta som var 5:e minut. Troligtvis dålig backventil eller tryckavkänning. Inget läckage finns i systemet. När jag bytt pump så arbetar endast pumpen när vatten tappas. Men efter någon månads bruk blir det samma fel igen. Nu har jag tröttnat på Johnson och bytt till en betydligt dyrare Whale-tryckvattenpump istället. Den låter mer, men om den håller längre är jag nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2018 1 timme sedan skrev CaptainKongo: Troligtvis dålig backventil eller tryckavkänning. Har du ingen hydrofortank? Då slipper man de återkommande start/stopp bara för det kommit ett par droppar. En riktig tryckströmbrytare där man även kan ställa hysteres är också en stor förbättring. Dyra men finns bra på eBay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 19 Juni , 2018 21 timmar sedan skrev bhemac: Har du ingen hydrofortank? Då slipper man de återkommande start/stopp bara för det kommit ett par droppar. En riktig tryckströmbrytare där man även kan ställa hysteres är också en stor förbättring. Dyra men finns bra på eBay. Jo, det har jag. Men Johnsonpumpen går ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juni , 2018 1 timme sedan skrev CaptainKongo: Jo, det har jag. Men Johnsonpumpen går ändå Kan vara att tryckvakten har för liten hysteres och/eller för lite luft i hydrofortanken. Orkar man kan man ju sätta in en manometer och studera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 2018-06-18 vid 10:08 skrev bhemac: Har du ingen hydrofortank? Då slipper man de återkommande start/stopp bara för det kommit ett par droppar. En riktig tryckströmbrytare där man även kan ställa hysteres är också en stor förbättring. Dyra men finns bra på eBay. Har du någon länk? Börjar tröttna på dessa brytare i flolinepumparna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Maj , 2019 2018-06-14 vid 08:30 skrev Cam72: Här kommer den jag funderar på Klarar den saltvatten eller kör du i sötvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev Olleman82: Har du någon länk? Börjar tröttna på dessa brytare i flolinepumparna... Det HÄR är rätt typ. Plåten kommer nog att rosta med tiden men det finns fler, sök på "water pressure switch" Finns billigt här hemma också, HÄR. Invändigt har de två fjädrar så man kan ställa tillslagstryck resp hysteres. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 26 minuter sedan skrev bhemac: Det HÄR är rätt typ. Plåten kommer nog att rosta med tiden men det finns fler, sök på "water pressure switch" Finns billigt här hemma också, HÄR. Invändigt har de två fjädrar så man kan ställa tillslagstryck resp hysteres. Kass på växelström men ampere som ampere antar jag, isåfall borde ju den från eBay duga som är ratad till 15A. Tror problemet primärt är att brytarna på pumparna är för klena för strömmen så relälösningen som nämns en bit upp är nog ett rejält fall framåt. Framförallt för min del som har begränsad användning av hysteres då jag inte har nått tryckkärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) Kan ett sånt här relä vara lämpligt plus en diod? https://m.clasohlson.com/se/Bilrelä,-1-pol.-slutande/36-3908 Gärna tips på lämplig diod också:) Redigerad 28 Maj , 2019 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2019 2 minuter sedan skrev Olleman82: Kan ett sånt här relä vara lämpligt plus en diod? Ja, vilket bilrelä som helst funkar men kolla att det är hermetiskt tillslutet. Diod behöver du inte. Tryckströmbrytaren brukar ha rejäla kontakter och klarar nog utan relä. Själv gillar jag relän och har det till alla pumpar, toa mm. Alla relän sitter samlade i elcentralen (även kallat "ställverket") Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 Ok, tack för det. Min tryckströmbrytare blir kännbart varm när man kör fullt flöde i några minuter så jag hoppas att Relälösningen åtminstone förlänger livet en del på den. När det gäller tryckströmbrytaren på Rinkabyrör så har de inget datablad på den så det går inte att få koll på vilken ström den klarar men det är väl ingen högoddsare att den också ligger runt 15A som den på eBay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: Ja, vilket bilrelä som helst funkar men kolla att det är hermetiskt tillslutet. Diod behöver du inte. hm...hermetiskt tillslutet var ju värre. Jag hade tänkt fixa detta idag. Har Biltema, Jula, Kjell & Company samt Clas Ohlson på nära håll. Kan inte "läsa mig" till något om hermetiskt tillslutna på någon av deras reläer. Är det mer fackhandel som gäller för den typen av relä då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2019 Tryckströmbrytaren brukar klara en 230V i väldigt många år gissar att de åtminstone ska klara 10A. -- Tyvärr står det inte på reläna om de är hermetisk kapslade men det brukar synas IRL. Kan man få med sockel som skruvas fast så kan man byta längre fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 10 minuter sedan skrev bhemac: Tyvärr står det inte på reläna om de är hermetisk kapslade men det brukar synas IRL. Kan man få med sockel som skruvas fast så kan man byta längre fram. Så om dom inte är hermetiskt tillslutna är det värsta som kan hända att de behöver bytas om ett tag? Ska placera ett i motorrummet så funderar på om hermetiskt tillslutet är ett krav för att inte riskera att en gnista antänder eventuella bensinångor... Att det syns borde i princip handla om att de är gjutna och inte bara har en plastkåpa över sig, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2019 Brukar vara "kladd" mellan bottenplatta och kåpa. Håller säkert ett antal år ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 28 Maj , 2019 Kan väl kladda dit något själv då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2019 5 minuter sedan skrev Olleman82: Kan väl kladda dit något själv då Absolut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser