Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
jronnblom

Hur laga en läcka i en självläns?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en HR 26 och ikväll var jag ner inför sjösättningen och spolade ren hon. Jag upptäcker då att det läcker från en självläns och droppar eller mera rinner från den på insidan. Som tur var det i alla fall inte i genomföringen. Hur löser jag det på ett bra sätt?

Bilden är tagen underifrån med en mobiltelefon. Behöver jag nämna att den sitter riktigt j-vligt till...1937301736_IMG_1872copy.thumb.JPG.c4a760cf99c1d923df18a935d0b8d6f9.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var läcker det, exakt?

Är det spygatten till sittbrunnen, mellan slang och slangsockel, själva slangen..? För det blir ju lite olika åtgärd beroende på vad det är som läcker mer exakt, liksom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en slangklämmeskruvmejsel?

om inte köp en, det underlättar betydligt när du skall komma åt dessa svåråtkomliga slangar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Var läcker det, exakt?

Är det spygatten till sittbrunnen, mellan slang och slangsockel, själva slangen..? För det blir ju lite olika åtgärd beroende på vad det är som läcker mer exakt, liksom...

Jepp, det är spygatten. Jag tror inte det är slangen utan troligen i genomföringen eller rättare sagt sikaflex mellan glasfiber och trädistans. 

Lägger till en bild som det ser ut på andra sidan och jag tror det kan vara svårt att få tätt mellan därav mängden tätningsmassa.

RIMG0184.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vågar påstå att det där är en s k ”fusklagning”. 

Ta bort geggan, ta bort spygatten och montera ett tunt lager tätmassa mellan spygatten och skrovet från utsidan. Dra åt för hand men dra tätt, annars pressas all tätmassa bort. 

Ja - skitbökigt - men annars håller det inte tätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vågar påstå att det där är en s k ”fusklagning”. 

Ta bort geggan, ta bort spygatten och montera ett tunt lager tätmassa mellan spygatten och skrovet från utsidan. Dra åt för hand men dra tätt, annars pressas all tätmassa bort. 

Jag är inne på det med. Det jag är fundersam på är om det blir tätare med distansen eller om den förvärrar läget. Jag antar att förra ägaren satt dit distansen just för att ytan är rund och inte platt på undersidan där spygatten sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HR har alltid satt plattor vid genomföringar. Tyvärr ofta i plywood som ger sig med tiden. Tanken med förstärkning är inte dum. Ersätter man idag så gör man det polyeten dvs en bit skärbräda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog tyvärr inte bättre med en skärbräda.

Plasta upp så att det blir ett plan för muttern / "skärbrädan" 

Som det är nu ligger den mesta "smacken" utanpå, där gör den föga nytta.

😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...