Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
frujohansson

Kylvattenslang för VVB och gångvärme

Rekommendera Poster

Hej, har nyinstallerat VVB och gångvärme. Har nya slangar till allt. Problemet nu är att dessa har lite för stor innerdiam mot ut och utgång för kylvattnet på motor.

Hur ska jag kunna få helt tätt utan att byta slangar. I andra änden på VVb så är det rätt diam. Räcker det att klämma ihop med dubbla slangklämmor?

Det skiljer på ca 2-3 mm. Tips på åtgärd utan att byta slang. Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte klämma ihop. Det räcker inte. Men utan att veta dimensioner är det svårt att ge ett exakt råd. Själv har jag använt ett slags utfyllnadsring som får plats inne i slangen och har rätt innerdiameter för rören. Jag har även plockat ihop en övergång i mässing. Dyrare men tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade exakt samma problem en gång, fuskade genom att lägga sikaflex på slangens insida. Höll bra i omkring fem säsonger innan det började läcka, då bytte jag till kraftigare slangstosar i mässing eller brons som jag skruvade in i motorblocket, fann dessa i en VVS-butik. Sedan blev det jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev frujohansson:

Ok, då ska jag mäta och se lite vad som finns!,tackar!

De första stosarna jag köpte hade bara en "ring" längst ut, sedan helt släta fram till sexkantsförskruvningen. De jag bytte till hade liksom tre eller fyra "hullingar". Och det var så tajt att jag tog varmluftspistolen till hjälp för att få på slangarna på dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok har nu provkört systemet med att klämma ihop slangen lite extra. Kanske inte riktigt så bra metod men jag har dubbla klämmor. Ska dock ordna ngn form av mellanring, kanske i gummi?

Röret är på 14 och slang på 16 så det är 2 mm som saknas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat att göra detta med vulktape, dock inte i en båt men inomhus och det var på kopparrör som inte synkade helt perfekt med gummislangen. Bägge gångerna har slangen glidit av efter några dagar och vattnet har sprutat ut i garaget, tur det fanns en fungerande golvbrunn då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev frujohansson:

Röret är på 14 och slang på 16 så det är 2 mm som saknas.

1/2" resp 5/8". Den senare är ovanlig men förekommer ofta just till bilvärme. Kolla om du kan byta slangstos till 1/2" och 1/2" slang, det är enklare. Biltema har annars slangstosar som går att skruva ihop, 16mm är dock vinklad. Det funkar även att löda ihop 12 resp 15mm kopparrör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...