Valand 1 Postad 13 Juni , 2018 Hej. Finns det någon hydraulstyrning med större/utökad svängradie än de vanliga? Motorstorlek kring 60-100 hästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juni , 2018 (redigerade) Hej, knepigt formulerad fråga. Vem fasen vill ha större SVÄNGRADIE på sin båt när det gäller att svänga runt i en trång hamn? Tror alltså att du efterstävar MINDRE båtsvängradie, förmodligen istället ökad VRIDVINKEL, och vill i enlighet med detta måhända vrida roder/drev mer än nuvarande vinkel?? (Gäller det ett inudrev så begränsar nog kardanknuten, men men?) Bra om du kan förtydliga frågeställningen, blir nog desto snabbare kloka inlägg nedan? Gärna bilder, gärna detaljer som drev/utbordartyp etc?? Redigerad 14 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 14 Juni , 2018 Köp en bogproppeler och delta i gänget som vissa anser inte kan manövrera sin båt. Bara för man är bekväm så är man oduglig på att manövrera sin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juni , 2018 Båtens svängradie avgörs ju av skrovets längd och form och av rodrets utslag och utformning samt dess placering. Du menar säkert slaglängden på hydraulcylindern? I så fall kan det ju skilja en del, eftersom dessa cylindrar har olika längd, anpassade till olika sorters båtar. Sedan är det ju utväxlingen, hävarmen, hydraulcylinderns pistång kontra kvadranten eller styrarmen hur längd och vinkelförhållanderna är där. Fela mig nu om jag har rätt, men vill minnas att det sällan är någon idé att ge mer än 30° roderutslag på ett traditionellt roder, båten svänger vare sig mer äller bättre av det. Annat med utombordare och utombordardrev förstås, även om det finns en gräns där också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valand 1 Postad 14 Juni , 2018 Ursäkta formulering, givetvis menar jag slaglängden på hydraulcylinder. Det är en längre slaglängd som eftersöks. Och det är till utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 16 Juni , 2018 Borra ett nytt hål lite längre in på hävarmen från motorn och flytta cylinderns angreppspunkt så ökar styrvinkeln, så länge den inte går i utslagsbegränsarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser