Buttern 0 Postad 13 Juni , 2018 (redigerade) Hej. Vi har en båt som är 308cm bred. I Sverige kan jag transportera båten, enligt reglerför odelbar last, utan tillstånd om jag skyltar med "bred last"-skylt och reflexskyltar. Jag planerar att åka kanalerna i Europa och önskar då transportera båten genom Danmark och till Tyskland, vilka regler gäller då? Finns motsvarande regler i dessa 2 länder eller är det bara i Sverige som vi har denna möjlighet? MVH JO Redigerad 13 Juni , 2018 av Buttern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MerryFisher 0 Postad 11 Augusti , 2019 Jag har precis samma fråga eftersom jag vill ta reda på om vi kan ta med vår båt ner till Kroatien 2020. Den är 280 cm bred och det bör ju gå bra genom Sverige om man skylar upp ekipaget på rätt sätt och har rätt dragbil, körkort, släp så klart. Men vad gäller i Danmark, Tyskland, Österrike och Kroatien??? JO, vad kom du fram till? mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 16 Augusti , 2019 I Tyskland vet jag krävs tillstånd för bredare än 2,55m Upp till 3m är hyfsat enkelt, dock får du inte köra mellan vissa klockslag i rusningen morgon och eftermiddag. Över 3m = krångligt. Misstänker poliseskort och körförbud 06-22 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MerryFisher 0 Postad 20 Augusti , 2019 Hej! Tack för informationen. Det låter ju rimligt. Nu håller jag på och söker efter rätt myndighet/organisation som kan hjälpa till att få fram en dispans/tillstånd. Tur att man är i god tid... om någon mer sitter på ytterligare kunskap i ämnet så dela gärna 🙂 tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 113 Postad 20 Augusti , 2019 Denna blogg har gjort samma resa, där kanske det finns tips? http://www.cheetah30.se/#post396 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buttern 0 Postad 26 Augusti , 2019 Enligt denna blog så borde det gå att dra båten genom Danmark. Upp till 310cm bredd. Frågan är vilken bredlastskyllt man skall ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MerryFisher 0 Postad 27 Augusti , 2019 Ja, bra inlägg om en intressant resa. Jag har försökt få officiella svar från Danmarks- Tysklands- Österrikes- och Kroatiens ambassader. Fick bra länkar till relevant dansk hemsida. Min uppfattning är att Svenska skyltar är ok Tyskland har hänvisat till två olika organisationer inkl. ADAC. Inget svar fr någon av dom. Men bloggen och andra sidor plus svar skvallrar om att en dispens behövs. Men vart och hur man söker letar jag fortfarande efter. Har inte hört något fr Österrikes eller Kroatiens ambassader men någon skrev att det bara är Tyskland som kräver dispens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser