Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jwest

NavMenu v1.1 - Testa gratis!

Rekommendera Poster

Hej alla. Jag tänkte bara säga att mitt tidigare nämnda program NavMenu har uppdaterats och får gärna användas av andra. I programmet har du: * Start av navigationsprogram. * Djuptimer (m/sek) * Videodagbok (för ex. webkamera) * Textlogg med fotofunktion genom webkamera. * DVD uppspelning * DivX, XVid och MPEG video * Musikuppspelning genom MP3 När du spelar DVD bör du använda videoutgången (TV Out) på datorn, samt ha skrivbordet i utökat läge. Du kan antingen köra det på en bärbar dator eller stationär. Om man införskaffar sig av en Simrad P17 givare kan man dessutom få tempratur och djupkurvor genom programmet. Som sagt, programmet är gratis och jag besvarar gärna frågor i den mån jag hinner, kom också gärna med förslag om vad som skulle kunna göras bättre. :-) Hej så länge. Jan

post-2153-1394234402,8262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag har länge jagat ett program som man kan ansluta ekolod samt gps till vilket gör att man kan få botten illustrerad i 3D. Kanske något att klura på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns redan 3d program... oziexplorer3d..använder det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där,, var laddar man ner det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ketil

Ja, hvor?? Mvh Ketil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! När det gäller 3D bottenvy finns det en del att tillgå. OziExplorer kan ni finna på http://www.oziexplorer.com/. Även program som Transas Navigator Pro och MaxSea har dessa funktioner. Personligen har jag testat MaxSea och Transas Navigator pro och funnit dem mycket tillfredsställande. Vad man nu önskar är ett program som kan ta in NMEA data't (djupet) och uppdatera 3D databasen samtidigt som man åker. Vet ej om OziExplorer supportar detta, dock vet jag att MaxSea v12 gör det. När det gäller mitt program har jag inte ännu börjat titta på 3D eftersom jag överlåter hela navigationsutrustningen till ett riktigt navigationsprogram. Min applikation är mer ett layer ovanpå befintligt navigationsprogram som gör övriga önskemål så som video, musik etc till en barnlek. Här ser ni en bild på hur det kan se ut i respektive program. //J

post-2153-1394234403,2566_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jösses! :roll: Är lite trött, läste forumet igen och nu fattade jag att det var NavMenu ni undrade om var man kunde ladda ner. :lol: Ni kan hämta filerna genom en .zip fil som kan hämtas [LINK]www.westmediasystems.com/files/navmeny.zip[/LINK] VIKTIGT! Packa upp filerna i en katalog enligt eget önskemål, sedan måste ni redigera filen config.txt till ert eget önskemål. Starta sedan filen NavMenu.exe. (Rekommenderad och minsta upplösning på skärmen är 1024 X 768 X 16bit) Tyvärr har jag inte hunnit skrivit en readme.txt eller liknande, så ni får ha lite tålamod, learning by doing så att säga. Programmet är ihopslängt så det kan också vara lite fattigt med information om vad en del knappar eller menyer gör. Dock ett tips som jag slängde in nyligen för att testa djupgivaren är att dubbelklicka på djupskalan (till höger om båten), då får ni fram en slider som ni kan testa att dra i, då ser ni hur djupet ändras genom ett s.k. scope. Förhoppningsvis är programmet någorlunda lätt att förstå, byggde det så att tjejen och svärfarsan skulle fatta det direkt... tss. // J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vädigt nyfiken hur NavMeny kan vara till nytta för fler... Kom igen... ge mig lite... Frågor? Förbättringar? Fel? Kommentarer? // J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ketil

Programet ser fint ut det. Har bare tre kommentarer: - Når en trykker knappen for navigasjon så burde kansje navigasjonsprogrammet bli maksimert i front? - når en minimerer NavMenu, så går det ikke an å flytte menyboksen. Litt tungvindt hvis den boksen havner over viktige funksjoner i navigasjonsprogramet... - Navigasjonsprogrammet avsluttes ikke når en trykker på avslutt -> Steng program. - Kunne kansje hatt en start knapp for IE eller en annen browser. Har nettopp kjøpt meg en egen Micro ATX Pc med 8 skjerm som har touch funksjon, og dette programmet er nok det som vil bli benyttet som frontend, nettop fordi det har få menyer og store knapper som vises bra på en 8 skjerm. Mvh Ketil. PS. Ellers hadde det vert kul om du kunne sett på muligheten for å implementere støtte for Velleman K-8000 [LINK]http://velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id=9383[/LINK] K-8000 omformer analoge data til serielle, og vil kunne fungere som en slags fattigmanns NMEA giver for 8 målepunkter mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj! Festligt, kör också PC (fast Barebone) och en 8 Touchscreen. :) 1. Kan bli lite struligt med att bestämma vilket fönster som skall vara ontop när man startar navigationsprogrammet. Kan dock göra så att den minimerar det stora fönstret så fort man startar Navigationsprogram. 2. Good point! Självklart ska man kunna flytta lilla fönstret, fixar det Asap. 3. IE? Intressant, har du alltså integernet på båten? Hm, skapar en custom program knapp kanske? Där kan man själv bestämma vilket program som skall startas ? 4. När det gäller k-8000 är fann jag ingen direkt information på Velleman vad det är för något? Är det en NMEA koncentrator ? Hänger inte med vad NMEA giver och målepunkter är ... Om det är en givare du har och du får in djupdata och tempratur genom NMEA kan du ställa i Config.txt hur strängarna ser ut före och efter respektive data. Detta ger möjlighet att ta in vilken sorts NMEA information som helst som är Djup och tempratur i vattnet. Annars, ge mig en beskrivning av vad K-8000 är ... // J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ketil

Mange gjestehavner har ettehvert fått W-lan, derfor ønsket om en egen knapp til IE eller en annen enkel nettleser. Velleman K-8000 er i korte trekk en elektronik byggsats som måler analoge data (mellom 0-5Volt) og sender dem ut som en datastreng. K-8000 har 4 analoge innganger, som bla. kan overvåke motortemperatur, Olje temperatur, turtal, og bensinnivå. Det eneste problemet er at signalene sendes ut som serielle data som ikke er NMEA kompatible slik som GPS, Simrad P-17 log-giver etc. Bruker selv dette kit'et for å overvåke temperaturer, men har kun en skala fra 0-100 å forholde med til, og det sier ikke så mye for andre som kjører min båt. Som et apropos kan det nevnes at f.eks et Volt meter som sender ut data i NMEA format, koster ca 2.500 Kr.... Velleman K-8000 koster ca 1.500.- og kan lese opptil 4 ulike signaler. I tillegg kan det lese høy/lav (0 eller 5V) fra opptil 16 givere. Ketil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj! Svarade nyss, men nu när jag kollar så har inlägget försvunnit, så jag får väl göra om det ... När det gäller IE så fixar jag en knapp som startar en enkel webläsare som jag kommer bygga själv... Detta för att underlätta vilket program som skall vara överst och underst. K-8000 verkar som en kul liten manick. Om det är en seriell port (comport) du kopplar till datorn så är det textsträngar som kommer in till datorn, detta gör att man kan enkelt analysera denna text och sedan konvertera den till exempelvis 4 mätindikatorer... (se bild) ... Dock måste man kunna öppna porten och se vilken typ av text som kommer in... Smartaste sättet att implementera detta är att göra en ny .EXE file som startas (typ som DVDMeny.exe) och då kan man placera detta fönster vart man vill. Om du kan och har möjlighet vore det kanon om du kunde ta in vad för textsträngar du får genom comporten och spara dem i en fil som du sedan kan skicka till mig. // J

post-2153-1394234404,962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...