Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
morbidhans

Köphjälp snabbt

Rekommendera Poster

Hej!

är i groparna att köpa båt och har fått lite napp på en crescent dc 53 med en b20 motor. Lägger in bilder :) säljaren begär ca 43 000. Tycker det låter mycket för denna eller? Kommer kryssa runt lite i Storsjön, dra wakeboard med den och bara puttra runt lite. Kan detta vara ett bra köp?

AE0FDC94-D24C-47BF-BB4E-50E1A25F3076.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev morbidhans:

Hej!

är i groparna att köpa båt och har fått lite napp på en crescent dc 53 med en b20 motor. Lägger in bilder :) säljaren begär ca 43 000. Tycker det låter mycket för denna eller? Kommer kryssa runt lite i Storsjön, dra wakeboard med den och bara puttra runt lite. Kan detta vara ett bra köp?

AE0FDC94-D24C-47BF-BB4E-50E1A25F3076.jpeg

Nej gå vidare finns betydligt fräschare och nyare båtar för de pengarna, B20 är urgammalt och drevet likaså, ska du inte använda båten till mer, köp en flipper typ 575 med utombordare istället.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev kossor:

Nej gå vidare finns betydligt fräschare och nyare båtar för de pengarna, B20 är urgammalt och drevet likaså, ska du inte använda båten till mer, köp en flipper typ 575 med utombordare istället.

Tack för svar. Om nu denna båt skulle vara aktuell, vad ska man begära att sänka till för pris? Motorn är nyrenoverad likaså drevet, känner till killen som har den så tvekar inte på att den är i fin form :) men som sagt nästan dubbelt så dyr som sina motsvarigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev morbidhans:

Tack för svar. Om nu denna båt skulle vara aktuell, vad ska man begära att sänka till för pris? Motorn är nyrenoverad likaså drevet, känner till killen som har den så tvekar inte på att den är i fin form :) men som sagt nästan dubbelt så dyr som sina motsvarigheter.

Smaken är ju som baken, i min värld så max 30000kr. Jag dumpade priset på min båt med 50000kr (utgångspris 190000kr), en annan klass dock men kanske en riktlinje. Lycka till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade att den hade 100 drev, då blev det max 10000kr om nu drevet är bra. Dessa drev låter mycket och är verkligen stenåldern med resultatet svårt att hitta reservdelar till.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Missade att den hade 100 drev, då blev det max 10000kr om nu drevet är bra. Dessa drev låter mycket och är verkligen stenåldern med resultatet svårt att hitta reservdelar till.

Åh fanken, trodde penta drev var bra grejer likaså motorerna? Skulle tro att drevet är i gott skick, var ute på provtur ikväll och det här lät absolut inget, både drev och motor var väldigt tysta och båten gick väldigt fint. Men han ville ha 40 för den efter prutning men det kanske är helt fel av oss att ta det? Grejen är väl att vi inte kan ett smack om motorer och sånt och han som säljer känner vi, han har renoverat hela motorn och han är kunnig så om det skulle bli något kan han allt om detta. Men som sagt jag är lite nervös över priset, vad skulle man annars kunna ha för båt? Ska som sagt främst användas till wakeboard och dagsturer, ska ha kapell som man kan ha på medans man kör om det skulle bli regn :) ja det är väl typ kraven, pris dock max 60 000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev morbidhans:

Åh fanken, trodde penta drev var bra grejer likaså motorerna? Skulle tro att drevet är i gott skick, var ute på provtur ikväll och det här lät absolut inget, både drev och motor var väldigt tysta och båten gick väldigt fint. Men han ville ha 40 för den efter prutning men det kanske är helt fel av oss att ta det? Grejen är väl att vi inte kan ett smack om motorer och sånt och han som säljer känner vi, han har renoverat hela motorn och han är kunnig så om det skulle bli något kan han allt om detta. Men som sagt jag är lite nervös över priset, vad skulle man annars kunna ha för båt? Ska som sagt främst användas till wakeboard och dagsturer, ska ha kapell som man kan ha på medans man kör om det skulle bli regn :) ja det är väl typ kraven, pris dock max 60 000

Som sagt släpp det, kan bli en dyrbar erfarenhet, grejerna är urgamla och som flinken skriver ovan börjar bli rätt segt med delar till 50 åriga drev och motorer. Titta på utombordare istället flipper 575 och liknande båtar du får dem för den budget du har, de är också övernattningsbara med litet kök i de nyare, samt kapell och hardtop. Sen gör du naturligtvis som du själv vill. Men är du inte intresserad av att skruva eller inte har kunskaper så nej. Då ska du ha utombordare mindre krångel lättare serva mm mm. Lycka till hur du än gör.😉

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev kossor:

Som sagt släpp det, kan bli en dyrbar erfarenhet, grejerna är urgamla och som flinken skriver ovan börjar bli rätt segt med delar till 50 åriga drev och motorer. Titta på utombordare istället flipper 575 och liknande båtar du får dem för den budget du har, de är också övernattningsbara med litet kök i de nyare, samt kapell och hardtop. Sen gör du naturligtvis som du själv vill. Men är du inte intresserad av att skruva eller inte har kunskaper så nej. Då ska du ha utombordare mindre krångel lättare serva mm mm. Lycka till hur du än gör.😉

Tusen tack för bra input :) får kika vidare :) övernattningsmöjligheterna undviker vi gärna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn är i bra skick (kolla med ngn motorkunnig) så är det nog inte så farligt med en B20 (om den inte är rostig). Men ett 100-drev - nej tack. Hoppa över eller pruta REJÄLT. Om du inte är skruvakunning - tänk på kostnader för service och reparationer.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir alltid misstänksam när texten i annonsen är felstavad och än värre särskriven.

Men det är jag det.... Men klart att i demokratins namn skall ju även dyslektiker få lägga ut annonser,  men det ser inget vidare seriöst ut.

Sedan kan man ju fundera på varför säljaren tagit upp en mobilladdare i utrustningslistan? Kan ju vara en USB-laddare som kanske kostar 69kr....

Låt förnuftet segra över känslan, hoppa över den båten! Som redan skrivits x flera här ovan är det gamla grejer som kräver mycket  underhåll. Och om du nu inte är så mekainskt begåvad skall du ha nyare prylar som inte kräver mer skruvande än användande. Sedan är det fel tid nu att köpa båt, vänta till hösten!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det överhuvud taget reservdelar så man kan renovera ett 100 drev?

Motorn är AQ130A så kräver bly ersättning.

Jag har inget emot gammla grejer men finns det inga reservdelar är det knepigt.

Har motorn renoverats bör den ha konverterats till blyfri.

B20 är en fin motor i grunden men man bör nog ha lite motorkunskap med så gammla grejer.

Hade en Draco 1700 med AQ 130 och den funkade säkert bra till vattenskidor med låg stigning på propellern men jag tycker nog den var lite klen. Nu är det mycket plast i Draco så båten är riktigt tung.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag nog ge upp tankarna kring den båten :) Tusen tack.

Vad tror ni kunniga annars om denna?

https://www.blocket.se/jamtland/Galaxy_210_sport_DC_79369200.htm?sa=1

Gillar stuket på den, men vet som sagt inte mycket om motorerna :) Vet att man förespråkar utombordare och det är väl inte helt ur bilden heller men stöldrisken är ju lite större på såna och vi har ingen båtplats i dagsläget så den kommer tas i och ur en del tills vi hittar en :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var du och skall ha den till att åka runt bara och köra vattenskidor och dylikt. Så hade jag helt klart gått på en styrpulpetbåt. Typ en ryds 620 eller liknande=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall dra Wakeboard vill du ha mer motor. 17-19 knop är ofta precis efter planingströskeln och det krävs kraft för att orka hålla båten i den hastigheten när båten eller åkaren svänger. 

Drar Wakeboard med en Chris Craft 19fot med 5,7 och Alpha one. Hade inte velat ha mindre kraft när man är några i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...