Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
a69034

Yamaha F100 vatten i motoroljan.

Rekommendera Poster

Hej, har haft en Yamaha F100 i 10 år 2007 årsmodell. Kört ca 400 tim i Östersjön.

Vid senaste servicen fann man ca 1.5 liter vatten i motoroljan. Jag kollar inte oljan så ofta men när jag kollade senast (flera år sen) var den fin som fernissa. Vid årets start av säsongen hade man bytt oljan 2 ggr för att få bort vattnet ordentligt. När jag körde första gången denna säsong ca1 sjömil så kollade jag oljan och den hade blivit senapsfärgad.

Motorn gick som den brukade med samma prestanda. Efternågra turer till och från min ö så kollade jag oljan igen,  vattenblandad! Min serviceman trodde inte att det var topplockspackningen eftersom det borde blivit tryck och ånga i skvallerröret.

Jag tror att motorn korroderat pga att den legat och doppat i vattnet även i uppfällt läge. Offeranoden ligger i luften då tror jag.

 

Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att riggen ligger i vattnet är en sak. Att vatten kommer in i oljekanalerna är något helt annat. Jag misstänker en sönderrostad kylkanal. Vad säger servicemannen om möjliga felsökningsåtgärder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det håller jag med om, men varför har det rostat? Jag tror på galvaniska strömmar pga att motorn inte kommer ur vattnet ordentligt. Batterispänning på i motorn hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumbåt?

Tror Baxlaget har rätt. Vet några Yamaha som ärgat och fått det felet. Men det var typ 20 gamla motorer i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster XL men aluminiumbåt borde väl inte påverka motorn som också är av aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicemannen tror att det är mellanstycket under oljetråget som är rostigt. Tydligen vanligt.

Han har sett flera exempel på det på Yamaha.

Kostnad för rep ca 35-40 tusen.

Har köpt en ny Honda istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 liter vatten är mycket. Jag hade ett år olja som såg ut som "vispgrädde". Bytte termostaten som verkade inte sluta tätt i stängt läge och säkert gått kall. I år var det inte som "vispgrädde" i oljan.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...