Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
bo_man

Bensin i bränslefilter

Rekommendera Poster

Hur mycket bensin ska det vara i bränslefilter under gång?

I mitt filter skvalpar det lite i botten och ibland dör motorn på tomgång. Tror det kan bero på att filtret går tomt. 

Tror membranet i VRO är ok (evinrude 70 hk 1986). Tömmer jag vattenavskiljare filtret så ser jag i "glaskoppen" hur det fylls upp snabbt och smidigt när motorn startas. 

Gummiblåsan blir hård när man pumpar men bränslefilter fylls aldrig upp fullt.

Det är kopplat på detta vis:

Tank - vattenavskiljare - blåsa - filter - motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att filtret skall vara fullt av bränsle.

Nu skall ju filtret inte vara högsta punkt för då samlas luft där.

Har man undertryck i bränsleledningen kan man suga ur luft ur bränsle men det brukar sällan vara problem på sommaren men vid stark kyla kan det förekomma.

Jag mistänker att du har läckage någonstans och suger in luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack. Då vet jag att bränslefiltret bör vara "fullt" .

Filtret är i princip högsta punkt då det sitter strax innan motorn, under motorkåpan alltså.

Då ska jag göra öppna locket på filtret och se om jag kan fylla filtret med blåsan. Just nu blir det max 1 cm på botten när jag pumpar med blåsan och blåsan blir hård. 

Jag kan också spraya lite startas runt väl valda delar för att se hur tillgången varierar.

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag kollat idag. Startar motorn och nivån i filtret sjunker. Pumpar med blåsan och nivån stiger. Slutar pumpa så sjunker nivån igen.

Kopplade förbi vattenavskiljare och då är det inget problem. Filtret pumpas fullt direkt. Skönt.  Då verkar membranet i vro ok.

Verkar som att packningen vid glaskupan i vattenavskiljaren är dålig. Pyser lite lätt när jag pumpar upp trycket med gummiblåsan. Packningen är torr. 

Testade att smeta på lite siliconpackning så får vi se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...