Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
mandus

Motorbåt

Rekommendera Poster

Hej 

Vi tänker köpa oss en motorbåt efter att ha haft ett antal segelbåtar. Vi tänker oss mer en bobåt än en racerbåt. Vi har tittat på typ Nord west 355 och undrar vilka andra båtar man kan tänka sig med motsvarande sjöegenskaper. Det skall helst vara en kabinbåt. 

Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en uppsjö hyfsat bra båtar som liknar NW355, de flesta som jag känner till dock äldre liksom 355:an. Sun (heter väl ibland Sunquest om jag förstått det hela rätt) och Nimbus 4004. Eller någon Forbina men där får du nog en stötigare gång eftersom skrovet är rätt platt. Om du ska ha flya alltså. Men tror NW ligger i en liten egen klass kvalitetsmässigt. 

Vad jag inte riktigt gillar med många båtar, tex NW, är att de har lackade trädetaljer utomhus som skruvas fast. Blir alltid lite lacksläpp runt skruvarna och sen ser trät ganska snabbt tråkigt ut. 

Visst går det att demontera och lacka om men, som sagt, så gillar jag det inte. Ser snyggt ut när det är nygjort dock. 

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl kanske några år  äldre men Storebro 355/380/395 kanske kan vara värda att kolla på? För mig är Storebro alltid en Storebro även om NW säkert är precis lika bra. 395 (moderniserad 380) känns klart modernast men gjord i relativt få ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Princess båtarna håller också hög kvalite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Gelis:

Princess båtarna håller också hög kvalite.

Ja. Princess 38 fly är trevlig och känns fortfarande rätt modern. De äldre 360 mm känns rätt daterade. Sedan är det ju inte direkt skandinavisk stil, om det är det trådskaparen är ute efter iom frågan om NW?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...