Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
RobIva

Volvo Penta 2030

Rekommendera Poster

Min VP MD 2030 av årsmodell 2001 tappar varv regelbundet. Jag kör med 2500 varv och motorn går bra. Men så sackar den plötsligt 200-300 varv. Hämtar sig dock efter 10-15 sekunder och ökar till 2500. Detta upprepas så länge jag kör. Märk väl att om jag slår av gasen och nöjer mig med 2000 varv, så kommer inte varvtalssänkningen. I alla fall inte så mycket och så tydligt.

Vad är detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Är kass på dieslar, har aldrigt ägt eller mekat sådan bara så du vet!
Gissar ändå trasig varvtalsregulator?

Hmm... förr i tiden kunde lastbilar på tomgång låta ungefär... brum/tyst... brum/tyst... o.s.v.
Varvtalsändringens cykel tog då ungefär tre sekunder i tydliga intervaller.
Det sades att nån varvtalsregulator hamnat i självsvängning?

Vete katten men visst tycks din motor "självsvänga" varvatalsmässigt? (Här visserligen inte på tomgång utan vid 2500 RPM. Men självsvängningen antyder nästan att någon illvillig person drar gaspådraget fram/åter i rytmiska rörelser?)

Bara en lös fundering men äldre dieslar har nån sorts varvtalsregulator som - förutom kaptenens viljeinriktade gaspådrag - har stor makt? [
[Sådan varvtalsregulator av äldre mekaniskt utförande består nog av en centrifugalregulator med snurrande vikter/returfjädrar? (En mekanisk centrifugalregulator består av fjäderbromsade vikter som kan röra sig utåt periferin, de  vikterna tvingas alltmer ut i periferin ju fortare motorn snurrar av centrifugaleffekt, spiralfjädrar bromsar kontrollerat rörelsen som i sin tur styr via nån arm eller så.)]

Nu börjar mitt inlägg svaja betänkligt men jag tänker att detta med självsvänging hos varvtalsregulator är enda logiska förklaringen för de rytmiska och ihållande varvtals-svängningarna?

Bättre sent foruminlägg än inget alls, lyfter ju åtminstone forumtråden för klokare synpunkter!? 😯    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎06‎-‎11 vid 12:39 skrev RobIva:

Men så sackar den plötsligt 200-300 varv.

Med vilket intervall sker detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då kan det inte vara en självsvängning i varvtalsregulatorn som annars kunde vara rimligt enl. Thomas-1.
Jag har heller ingen erfarenhet av dieslar men all information du kan bidraga med kan kanske få experterna här att tipsa dig i rätt riktning för att hitta felet.

Har du pratat med någon marinfirma eller Volvo Penta?

En sak som slog mig: Har du en oljetrycksmätare? Sjunker oljetrycket mer än normalt när varvet sänks av sig själv?
Kanske en löjlig fråga men om du har för lite olja och kör i sjö .. du fattar ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fem minuters intervall, ungefär.

Olja finns. Mitt emellan övre och undre märket, men oljetrycksmätare saknas.

Får väl tala med Volvo Penta service, ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du har ett litet läckage på sugsidan av bränslesystemet och att motorn vid högre varvtal (2500) suger i sig lite luft vilket gör att motorn tappar effekt och varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ungefär motsvarande, att motorn tappar varv.  Då var det stigarröret från tanken som mer eller mindre satt igen sig. Finfiltret i nedre änden var fyllt av "lera". Bort med leran och filtret så funkade det fint igen. Varför det skall vara ett filter där är svårt att förstå när det finns två filter till på vägen fram till motorn som dessutom är lätta att inspektera och byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...