Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Jimjens

Mysko startproblem Mercruiser 350 MPI

Rekommendera Poster

Hej

jag har en Bayliner 2655 med en nyrenoverad Mercruiser 350 MPI från 08a. vi håller fortfarande på att köra in motorn.

Nu i helgen var vi ute med båten. Motorn startade direkt som vanlig. Vi körde ur hamnen och hade ett varvtal på 2500 varv. Plötslig stannade motorn utan någon förvarning. Den bara dog. Tur var att det var ett kanonväder och vi frågade ett par på en kobbe bredvid om dom kunde hjälpa oss då vi var nära kobben och ankaret tog inte tag. Nej vi vill inte var svaret.😮

Är det möjligt??? Som tur var var det ett par till på samma kobbe som kom ut och drog oss till hamnen igen.

vad är fel?

jag har kollat följande.

 

bränsle:

öppnade förfiltret på bensinpumpen, ser ok ut. Det var inte så mycket bensin i filterhuset.

monterade tillbaka filter och kopplade en slangpump mellan tank och pump. Pumpade upp ett bra tryck, försökte att starta, men ingget tecken på att den tänder.

testar med startgas i filtret till förgasare, ingen reaktion, tar av filtret, öppnar spjället och sprayar utabarahelvete, men inget händer. Möjligen en liten tändning i en microsec.

kollar bränsleledningen från bränsle pumpen till insprutnings ventilerna och på den sitter en liten typ cykel ventil. Jag trycker in nålen och det kommer ut bensin med bra tryck. Min teori är att det kommer bensin iallafall till insprutnings ventilerna.

 

Tänning:

tog ut alla tändstift. Det var rost på alla topparna till stiften där tändhatten sitter. Putsade bort det, kollade gnista på 6 av 8 ( var svårt att hitta jord på 2 ) Gnista fanns. Även om nån stift är sönder eller en tändkabel är sönder borde motorn tända och gå uselt.

 

Övrigt:

main relä klickar till när tändningen sätts på, samma gör bränsle pump relä. 

Bränsle pumpen surrar till en stund som vanligt. 

Jag mätte även på en av de 8a insprutnings ventilerna när jag provade att starta motorn. Det började på 0,1Volt och gick up till 0,5 Volt. Vet inte hur dom funkar, men ville bara testa. Kanske bränsle stannar där?

dödmansgräppet är ok.

microbrytare vid växel är ok, mätte den.

 

Frågor:

kan det vara tändspolen även om jag ser gnista?

vad styr insprutnings ventilerna ( de med 2 kablar som sitter på enden av bränsleledningen innan det får in i motorn) är det ECM modulen?

var kan jag köpa rändspole och ECM modul?

 

Någon som har något bra förslag?

 

Jim

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

kan tillägga att 3 av tändstiften var fuktiga och de 5 andra var torra. En av de torra var det lite sot på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input, vad skall trycket vara?

dock konstigt att inget händer när jag sprutar in startgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt så betyder det att funkar det inte med startgas så är det tändningsfel. Men att stiften var torra kan ju tyda på soppabrist.

Insprut är ett helv... när det inte funkar. I princip så måste man börja mäta.

Jag la till service manualen i mitt tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tändspolen är boven även om det finns gnista. Läste om ett liknande problem med en penta motor. Bränsle och gnista fanns, men startade inte. I morgon får jag hjälp med att koppla upp mot en dator. 

Tack för manualen skall läsa i kväll🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...