go4itmatte 0 Postad 9 Juni , 2018 Hej. Har en VP AQD40A Den funkar fint utan problem. Nu i år har jag märkt att när den blir varm så sjunker oljetrycket när man kör på låga varv. När man gasar upp igen går det upp igen till normalt. Har använt valvoline olja detta år SAE15W40. Kan de vara så enkelt att oljan inte håller måttet? Att den blir för tunn när den är varm. //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2018 Hej! Bilden visar dels oljespecen ur verkstadshandboken (boatinfo.no) och dels specen för Valvoline 15W40. Viskositetsindexet ASTM D2270 är ett jämförelsemått på hur temperaturen påverkar graden av `lättflutenhet´. Ju högre tal desto mindre påverkan och 139 betecknas som "mycket högt" enligt wikipedia. Borde väl duga gott !? Att trycket sjunker lite vid tomgång med het motor när motorn är sliten är normalt, kan jag tycka. (Smörjbehovet är ju mindre vid tomgång och varm olja är lättpumpad p.g.a. högre viskositet så åtminstone flödet kan vara okej ändå?) Verkstadshandboken rekommenderar som synes SAE 20W/30 över 10 graders omgivningstemp och båten används väl bara sommartid? Hoppas nån av forumets oljekunniga också tar en titt, uppfyller t.ex. valvoline-oljan API-systemets "CD"-kvalitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 10 Juni , 2018 Första delen av viskositetstalet 20W eller 15W visar oljans egenskaper i kyla (W=winter). 20W är pumpbar vid -15 C och 15W är pumpbar vid -20 C. 0W är pumpbar vid -35 C. En singelolja SAE 15W har samma egenskaper som en sommarolja SAE 15 när motorn är varm, men W:et visar att det är en vinterolja som är pumpbar ner till -20 C. Idag används nästan uteslutande multigradeoljor, så då får vi en andra del i SAE-beteckningen. Den andra delen visar oljans egenskaper när den är varm. Högre tal visar högre viskocitet vid drifttemperatur. En 40-olja är alltså tjockare än en 30-olja när motorn är varm. TS oljeval borde alltså ge ett högre oljetryck än den rekommenderade oljan. SAE har inget med kvalitet att göra utan visar endast oljans smörjegenskaper. Jag hade själv ganska bra koll men googlade detaljerna så jag lärde mig något som jag troligen kunnat en gång i tiden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser