Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Dragovoice

Släp, dumsnål eller smart?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en liten höga rodd 240 som väger 65 kg. Den har jag som takräckes båt men funderar på att komplettera med ett enklare båtsläp för tansporter under 5km.

Planen är att köpa biltemas sjösättningsvagn som är sjukt billig, 990kr! Och sätta på en kulhandske.

Är det smart eller dumsnålt?

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far köpte en sådan med liknande tanke, tyvärr höll inte lager i hjulen så han fick byta både lager och till annan typ av hjul/däck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar smart - tycker jag - även om du måste byta hjul och lager.

Du kan säkert få tag på detta på BT också för 3 - 4-hundra kronor.

1400:- är ju också rätt billigt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ett 30-släp behöver du inte ens en kulkoppling om du vill spara lite slantar till lager och/eller hjul. Du behöver bara kunna göra det troligt att vagnen inte lossnar.

Sedan är det ju praktisk med en kulkoppling och inte så dyrt på BT.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Mackey:

På ett 30-släp behöver du inte ens en kulkoppling om du vill spara lite slantar till lager och/eller hjul. Du behöver bara kunna göra det troligt att vagnen inte lossnar.

Sedan är det ju praktisk med en kulkoppling och inte så dyrt på BT.

Mackey

Ger du dig f-n på att man inte behöver kulkoppling?

Tidigare var det förbjudet att koppla ett efterfordon på ordinarie draganordning.

Jag har under åren skurit bort fina draganordningar på många byggares lastbilar för att ersättas med tvivelaktiga hemmakonstruerade kopplingar.

Som tur är har myndigheterna tagit sitt förnuft tillfånga och gjort det tillåtet att dra efterfordon på ordinarie draganordning.

😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var en kul ide. Jag har en Walker Bay som jag kan lägga på taket men det krävs två personer. Eller en man och en steg, dvs ganska omständligt.

En sjösättningsvagn skulle vara så mycket enklare och praktiskt på att dra på gården hemma.

Lager är naturligtvis inte avsedda för landsvägen men att byta till bättre hjul/lager kan ju inte vara svårt. Totalkostnaden blir ganska låg, troligen kostar det mer att köpa stål och svetsa ihop något. Framförallt blir det klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Pentax:

Ger du dig f-n på att man inte behöver kulkoppling?

Japp!

Kravet är att efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert vis till dragfordonet, inget annat.

En kulkoppling är ju säker, men även en ögla som läggs över kulan och säkras så att den inte hoppar av bör ju anses som en säker koppling. Det är upp till bevis för den som blir stoppad av polisen.

Jag och kollegor gjorde mätningar i eldstäder på olika fjärrvärme- och kraftvärmepannor med 6 - 8 m långa vattenkylda sonder med upp till 10 cm diameter. Vi tröttnade på takräcken och började fästa sonderna under bilarna istället. Funkade hur bra som helst och jag klarade mig äve genom en poliskontroll eftersom sonden var säkert fäst under bilen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...