lindius 65 Postad 9 Juni , 2018 Hej, passade på att byta termostat i min md5 då jag haft lite problem med värmelarm under föregående säsong. Bytte då även packningar (original) till de rör som tar kylväskan genom termostathuset. Har nu svårt att få det röret som går in i motorn under frostpluggen tätt. De sitter enkelt inskjutna och tätas med en tjock gummipackning, inget fäster dem utom trycket från termostathuset. Jag jämförde de nya packningarna jag fick med de gamla och de ser helt lika ut, har tryckt i röret så gott jag kan men får ändå ett dropp där med ca 20sekunders intervall när motorn är av, har inte provat att starta? Har följt instruktioner för monteringen i Md5 for dummies. Kan det vara så att det blir tätt om jag låter motorn gå lite och värmer upp det hela? Har monterat om 2ggr nu men det funkar inte riktigt...får väl prova igen med den gamla packningen och se om det går bättre i värsta fall men ville kolla här om någon hade något tips. tacksam för era god råd :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 9 Juni , 2018 (redigerade) Dels måste du kolla så du fått rent i hålen där packningarna sitter, lite skräp kvar kan sabba tätheten. Dels måste du se till att rörens ändar är korrekt cylindriska och i linje med hålens centrumlinje. Lite snett här kan ge ojämnt tryck på packningen med läckage som följd. I sista hand kan man behöva 'hjälpa' packningen med lite Packningssilikon, Högtemperatur, artikel: 361900 från Biltema, det funkade för mig Redigerad 9 Juni , 2018 av Larsakelarsson felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arkstedt 3 Postad 10 Juni , 2018 Jag har haft liknande problem, men hålet i mitt motorblock har korroderat lite. Lösningen för mig var att köra dubbla packningar och dra runt några varv med rörmokartejp för att öka diametern - det håller tätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 11 Juni , 2018 Tack för era svar! Kanske kör båda packningssilikon och rörmokartejp, better safe than sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxipelle 4 Postad 11 Juni , 2018 2018-06-10 vid 10:26 skrev Arkstedt: Jag har haft liknande problem, men hålet i mitt motorblock har korroderat lite. Lösningen för mig var att köra dubbla packningar och dra runt några varv med rörmokartejp för att öka diametern - det håller tätt. Samma här, funkade dock inte med dubbla packningar överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arkstedt 3 Postad 11 Juni , 2018 3 timmar sedan skrev lindius: Tack för era svar! Kanske kör båda packningssilikon och rörmokartejp, better safe than sorry Gör inget som blir för permanent bara. Vid vinterkonserveringen (om man gör den på land) är det en smart idé att plocka ut termostaten för att glykolblandningen ska kunna gå genom hela motorblocket direkt utan varmkörning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 12 Juni , 2018 Ska försöka, den är sötvattenskyld så den behöver inte sköljas men det är ju alltid bra om det går enkelt att demontera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 13 Juni , 2018 Har också haft samma problem när jag höll på med mitt kylsystem, det är pyssligt och slabbigt men med små justeringar och tålamod så fick jag det snustorrt. På min båt berodde det nog på att alla rör inte linjerade 100% när man skruvat fast värmeväxlare med mera och då får man lossa och flytta någon liten millimeter här och där. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 5 Juli , 2018 Tänkte bara återkoppla, körde med biltemas packningssilikon, behövdes en del... Verkar tätt nu iaf, har inte gått för motor någon längre tid då båten inte går i vattnet förrns på måndag, vilket ska bli spännande efter 2 säsonger på land...och nya vant som jag ska sätta an för första gången...ska leta upp den där tumstocksmetodsbeskrivningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 5 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev lindius: ...ska leta upp den där tumstocksmetodsbeskrivningen... Hoppas röret håller tätt nu! För min del mäter jag med skjutmått mellan vantskruvarnas ändar, dvs mellan de gängade 'skruvarna' inne i vantskruven. Spänner/lossar tills jag har rätt anspänning och lika avstånd på båda sidor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser